به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۱۱:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۴۹۶۲۸۵

فرستادن پناهجویان غیرقانونی به آلبانی

فرستادن پناهجویان غیرقانونی به آلبانی
گروه بین الملل: ایتالیا ۱۶ مهاجر بنگلادشی و مصری را که  در قایق‌هایی کوچک در آب‌های بین‌المللی رهگیری شدند، به مراکز مهاجران در آلبانی منتقل کرد. این مهاجران که مقصدشان اروپا بود، اولین کسانی هستند که به مراکز تازه تاسیس در آلبانی فرستاده می‌شوند.
این افراد با «لیبرا»، کشتی نیروی دریایی ایتالیا،  به مقصد تعیین شده در آلبانی رسیدند.این انتقال بخشی از توافق میان جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا و اِدی راما، نخست وزیر آلبانی است.آن‌ها هدف از این توافق را مدیریت درخواست‌های پناهندگی مهاجرانی اعلام کرده‌اند که احتمال بازگشتشان به کشورهای مبدا بیشتر است.
رم و تیرانا امیدوارند از این طریق انگیزه سفرهای غیرقانونی کاهش یابد.مخالفان و به‌خصوص سازمان‌های حقوق بشری پیگیر وضعیت پناهجویان به این طرح اعتراض کرده و گفته‌اند این سیاست با صرف میلیاردها یورو از پول عمومی، حقوق اساسی پناهجویان را نقض می‌کند.گفته می‌شود تمام امکانات در بندر شنگین در سواحل آدریاتیک آلبانی و اردوگاه پناهجویان جادر در شمال غرب این کشور برای پذیرش این مهاجران آماده است.شنگین دارای یک مرکز ۲۰۰ نفری برای تکمیل شناسایی و غربالگری پزشکی مهاجران است.
افرادی که واجد شرایط باشند و درخواست پناهندگی بدهند، به سایت جادر که ۲۰ کیلومتر با شنگین فاصله دارد، منتقل خواهند شد.
در جادر، سه مرکز مجزا شامل مرکز پذیرش پناهجویان (با ظرفیت ۸۸۰ نفر)، مرکز اقامت موقت برای افراد منتظر اخراج (با ظرفیت ۱۴۴ نفر) و یک زندان کوچک برای افراد مرتکب جرایم در داخل منطقه (با ظرفیت ۲۰ نفر) ساخته شده است.این مراکز تحت نظارت دوربین‌ها و نیروهای انتظامی ایتالیا هستند و کارکنان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) نیز در این مراکز حضور دارند تا بر رعایت حقوق پناهجویان، نظارت کنند.
فرایند درخواست پناهندگی طی چهار هفته به پایان خواهد رسید و کسانی که واجد شرایط باشند به ایتالیا منتقل می‌شوند. افرادی که واجد شرایط نیستند، پس از اقامت در مرکز اقامت موقت، به کشورهای خود بازگردانده خواهند شد.طبق قانون تازه تصویب شده، فرایند تجدیدنظر که از طریق ویدیو-کنفرانس با دادگاه رم انجام می‌شود، به هفت روز کاهش یافته است.
مخالفان این طرح، مانند الی‌ شلاین، دبیر حزب دموکرات ایتالیا، معتقدند این توافق، حقوق پناهجویان را نقض می‌کند و هزینه گزافی برای رم به همراه دارد.نیکولا فراتویانی از حزب سبزها نیز تاکید کرده است این مراکز به «مراکز بازداشت جهنمی» تبدیل خواهند شد.در مقابل، دولت راست‌گرای جورجیا ملونی بر این باور است که این اقدامات برای دفاع از مرزهای ایتالیا و جلوگیری از قاچاق انسان ضروری هستند.
سال‌هاست مهاجران و پناهجویان از کشورهای مختلف تلاش می‌کنند با عبور از آب‌های مدیترانه، خود را به جنوب اروپا برسانند. تلاشی که منجر به مرگ بسیاری از پناهجویان شده است.
ایتالیا براساس توافقی با دولت آلبانی، دو اردوگاه را برای اقامت موقت پناهجویان در این کشور راه‌اندازی کرده است. این نخستین بار است که یک عضو اتحادیه اروپا، در تلاش برای مقابله با موج مهاجرت غیرقانونی و منصرف کردن مهاجران از ورود غیرقانونی، پناهجویان را به کشوری خارج از اتحادیه منتقل می‌کند.
تأسیسات اداری در بندر شنجین و اردوگاه جادر به‌دست مأموران ایتالیایی و با هزینۀ این کشور اداره می‌شود. براساس توافق دوجانبۀ ایتالیا و آلبانی، تعداد پناهجویانی که به‌طور موقت در آلبانی اسکان داده می‌شوند، نباید از سه‌ هزار تن تجاوز کند.
دولت ایتالیا تأکید کرده که تنها مردان پناهجوی «غیرآسیب‌پذیر» که از کشورهای «امن» راهی ایتالیا می‌شوند،‌ به آلبانی منتقل خواهند شد. در حال حاضر ایتالیا ۲۱ کشور را در فهرست کشورهای «امن» قرار داده است.براساس توافق دوجانبه، سالانه حداکثر ۳۶ هزار پناهجو تنها از شهروندان کشورهای «امن» به آلبانی منتقل خواهند شد؛ موضوعی که شانس پذیرفته‌شدن درخواست پناهندگی‌شان را به شدت کاهش می‌دهد.
فهرست این کشورهای «امن» اردیبهشت امسال به این ترتیب اعلام شد: آلبانی، الجزایر، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، کامرون، کیپ ورد، کلمبیا، ساحل عاج، مصر، گامبیا، گرجستان، غنا، کوزوو، مقدونیه شمالی، مراکش، مونته نگرو، نیجریه، پرو، سنگال، صربستان، سریلانکا و تونس.
سال گذشته میلادی، ۵۶ هزار و ۵۸۸ پناهجو تنها از چهار کشور بنگلادش، ‌مصر، ساحل عاج و تونس، که همگی در میان این ۲۱ کشور قرار دارند، خود را به ایتالیا رساندند. بخش عمدۀ این افراد به‌سرعت از اردوگاه‌های ایتالیا گریخته و راهی کشورهای ثروتمندتر در شمال اروپا شدند.
پیشتر دولت قبلی و محافظه‌کار بریتانیا هم با رواندا به توافق رسیده بود که گروهی از پناهجویان را به آن کشور منتقل کند؛ اما مخالفت‌ها و مشکلات لجستیکی و اجرایی فراوان، اجرای این طرح را بارها به تعویق انداخت و در نهایت، تنها یک نفر به‌شکل داوطلبانه راهی این کشور آفریقایی شد.دولت جدید و کارگری بریتانیا این طرح را به طور کامل کنار گذاشته است.
در خارج از مرزهای اروپا، استرالیا نخستین و تنها کشوری است که بر اساس طرحی مشابه، مهاجران غیرقانونی را تا زمان تکمیل روند بررسی پرونده‌شان به جایی خارج از مرزهای کشور منتقل می‌کند.در عین حال، با قدرت‌گرفتن احزاب و دولت‌های دست‌راستی در اروپا، سختگیری در قبال پناهجویان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و اعضای اتحادیه اروپا هم سیاست‌هایی سختگیرانه‌تر را در پیش می‌گیرند.برای مثال، آلمان روند اخراج گروهی از پناهجویان را آغاز کرده است؛ هلند بررسی درخواست‌های پناهندگی را متوقف کرده ؛ یا سوئد که با وجود شهرتش در پذیرش پناهجویان با آغوش باز حالا به آنان پیشنهاد می‌دهد که در قبال دریافت مبلغی نزدیک به ۳۱ هزار یورو به‌شکل داوطلبانه به کشورهای خود بازگردند.


 
برچسب ها: ایتالیا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها