به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۱۹:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۴۹۶۳۳۹

توافقات سران اروپا و شورای همکاری خلیج فارس 

توافقات سران اروپا و شورای همکاری خلیج فارس 
گروه بین الملل: نخستین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) و شورای همکاری خلیج فارس (GCC)  تحت عنوان «همکاری استراتژیک برای صلح و رفاه» به ریاست مشترک شارل میشل، رئیس شورای اروپا و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به عنوان رئیس دوره ای شورای همکاری خلیج فارس، در بروکسل برگزار شد.
در بیانیه پایانی این نشست دو طرف با تایید بر روابط سیاسی رو به رشد اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه غلبه بر چالش‌های منطقه‌ای و برقراری صلح، امنیت و ثبات بین‌المللی خواستار ارتقاء سطح این همکاری‌ها شدند.
اولویت‌های مهم و کلیدی در گفتگوهای فشرده مورد توافق دو طرف نیز تحولات ژئوپلیتیکی و امنیت منطقه‌ای، اقتصاد کلان، فناوری ارتباطات، تجارت و سرمایه‌گذاری، محیط کسب و کار، تغییرات اقلیمی، مقابله با تامین مالی تروریسم، تحقیق و نوآوری و توسعه همکاری و هماهنگی در امور بشردوستانه تعیین شد.
سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در ادامه این بیانیه دیدگاه‌های مشترک خود را در مورد همکاری‌های پیشِ‌رو برای برقراری ثبات و صلح طولانی مدت ارائه کردند.
اوکراین
دو طرف با تاکید بر احترام خود به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و تعهد به اصول و قوانین اساسی بین‌المللی، خواستار خودداری همه کشورها از تهدید حاکمیت یا استقلال سیاسی هر کشوری یا استفاده از زور برای تصرف اراضی شدند.
همچنین، از همه تلاش‌ها برای تسهیل صادرات غلات و مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه حمایت شد. اتحادیه اروپا تلاش‌های میانجیگرانه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در زمینه تبادل اسرای جنگی و الحاق خانواده‌ها و کمک به صلح عادلانه و پایدار در اوکراین به رسمیت شناخت.
دو طرف «تجاوز روسیه به اوکراین» را ناقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل دانستند و ضمن محکوم کردن آن خواستار عقب‌نشینی نیروهای روسیه و به رسمیت شناختن مرزهای قانونی اوکراین شدند. همچنین، بر لزوم دستیابی به یک برنامه جامع، عادلانه و پایدار برای برقراری صلح در اوکراین مطابق با اصول منشور سازمان ملل متحد «در اسرع وقت» تاکید شد.
دو طرف حملات روسیه به علیه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی و حیاتی اوکراین را محکوم کردند.
اسرائیل، غزه و کرانه باختری
هشت ماده از این بیانیه ۵۷ ماده‌ای به مساله اسرائیل و فلسطینی‌ها اختصاص یافت. در این هشت ماده، دو طرف، عمق نگرانی خود را در مورد تحولات اسرائیل، غزه و کرانه باختری ابراز کردند و خواستار اجرای کامل قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند که شامل اجرای فوری، کامل و آتش‌بس کامل، آزادی گروگان‌ها، تبادل اسرای فلسطینی و همچنین دسترسی فوری و بلامانع غیرنظامیان فلسطینی به کمک‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه شدند.
رهبران دو طرف همچنین، از تلاش‌های ایالات متحده، مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس حمایت کردند و خواستار تحویل کامل، سریع، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در سراسر نوار غزه از طریق باز کردن تمام گذرگاه‌ها مطابق با قطعنامه (۲۷۳۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند.
آنها بر تعهد تزلزل ناپذیر خود در زمینه تلاش برای احقاق حق فلسطینی‌ها تاکید کردند و در بیانیه تصریح کردند که مردم فلسطینی برای تعیین سرنوشت خود از طریق راه حل دو دولتی که در آن اسرائیل و فلسطین در کنار هم در مرزهای امن و شناخته شده در صلح زندگی می‌کنند، محق هستند.
دو طرف در عین حال از ابتکار صلح عربی از جمله با حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکید کردند و تصریح کردند که اقداماتی که باعث تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌شود باید متوقف شود.
آنها با تاکید بر لزوم پایان یافتن چرخه خشونت در منطقه، نگرانی عمیق خود را نسبت به عملیات نظامی در کرانه باختری، تلفات بالای غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی ابراز کردند و خواستار پایان فوری آنها شدند و خشونت مستمر شهرک نشینان افراطی را نیز به شدت محکوم کردند.
دو طرف در عین حال، دولت اسرائیل را محکوم کردند که با تصمیمات خود برای گسترش بیشتر شهرک‌ها کرانه باختری را اشغال کرده است. آنها از اسرائیل خواستند که از این تصمیمات عقب‌نشینی کند و فورا تمام اقدامات یکجانبه‌ای را که چشم‌انداز صلح را تضعیف می‌کند، متوقف کند.
رهبران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، خواستار اهمیت حفظ وضعیت تاریخی موجود در اورشلیم و اماکن مقدس آن شدند و از تشکیل اتحاد جهانی برای اجرای راه حل دو دولتی که در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴ توسط عربستان سعودی، اتحادیه اروپا و نروژ اعلام شد و نیز ابتکار عربستان سعودی، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و کشورهای مصر و اردن برای احیای روند صلح خاورمیانه استقبال کردند.
لبنان و ایران
دو طرف با اعلام نگرانی خود تشدید تنش‌ها در لبنان خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر و ممانعت از گسترش آن به سایر نقاط منطقه شدند و حمایت خود را از مردم لبنان تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری اعلام کردند و خواهان برقراری آتش‌بس فوری شدند.
آنها ضمن یادآوری لزوم بازگرداندن امنیت پایدار و ثبات به لبنان و تضمین احترام به تمامیت ارضی آن در چارچوب مرزهای شناخته شده بین‌المللی خود از ایفای نقش تثبیت کننده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفیل) حمایت کردند.
رهبران دو طرف در عین حال بر اهمیت تسریع در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازگرداندن اقتدار دولت لبنان در سراسر کشور و اجرای اصلاحات اقتصادی و ادغام مجدد لبنان در منطقه تاکید کردند.
رهبران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترک خود از ایران نیز خواستند تا از مداخله در امور داخلی سایر کشورها و از توسل به زور یا تهدید علیه آنها اجتناب کند. همچنین، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را تضمین و تکثیر موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین و سایر فناوری‌هایی را که امنیت هر دو منطقه خاورمیانه و اروپا را تهدید می‌کند، متوقف کند.
دو طرف علاقه مشترک خود را به گفتگوی نزدیک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس با ایران در خصوص موارد نگران‌کننده اعلام شده، ابراز کردند و صراحتا از ایران خواستند که به اشغال جزایر سه گانه امارات عربی متحده یعنی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد و بیش از این مرتکب تخلف بی‌احترامی به حق حاکمیت امارات عربی متحده و اصول منشور سازمان ملل متحد نشود.
در ادامه این بیانیه دو طرف در مورد لزوم برقراری امنیت در دریای سرخ، صلح فراگیر در یمن، رفع اختلافات مرزی بین عراق و کویت، اجرای راه حل سیاسی فراگیر که برای پایان دادن به بحران سوریه، مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر از سوریه، برقراری آرامش و حکومت غیرنظامی در سودان و برقراری صلح در سومالی به توافق رسدند.
برچسب ها: خلیج فارس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها