به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ - ۱۴:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۹۶۳۹۸
مصرف‌کنندگان انرژی؛ بازندگان تنش در خاورمیانه

قیمت نفت روی موج نوسان

قیمت نفت روی موج نوسان
گروه اقتصادی: یک کارشناس انرژی گفت: در صورت بروز تنش در خاورمیانه پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت به ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برسد و این اتفاق بیشتر از تولیدکنندگان؛ مصرف‌کنندگان بزرگ را دچار خسارت می‌کند.
 
به گزارش ایلنا، صباح زنگنه درباره تنش در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و تاثیر آن بر کشورهای تولیدکننده و واردکننده نفت اظهار داشت: بازار جهانی نفت و انرژی بازار مرتبط به هم در تمامی نقاط و همچنین تابع وقایع سیاسی است اگر خلائی در عرضه و تولید نفت و یا حادثه‌ای در تاسیسات نفتی یک کشور رخ دهد تمامی کشورهای تولیدکننده را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و قیمت نفت اولین عرصه‌ای است که دچار نوسان و تغییر خواهد شد.

وی افزود: در صورت بروز تنش در مناطق نفتی در کل جهان قیمت نفت چه برنت، خلیج فارس و یا شرق آسیا تغییر می‌کند، بعبارت دیگر هرگونه کمبودی در عرضه و تولید نفت دیگر کشورها را هرچند که تولید و مصرف محدودی داشته باشند؛ تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.این کارشناس حوزه بین‌الملل نفت گفت: همانگونه که کشورهای اروپایی به عنوان مصرف‌کننده نفت تحت تاثیر تنش در کشورهای عرضه کننده نفت قرار می‌گیرند کشوری مثل امریکا هم اگرچه بخشی از نیاز خود را از ذخایر داخلی تامین می‌کند اما به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان؛ دچار آسیب خواهد شد و در کل مراودات اقتصادی تمامی کشورهای جهان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: چین و هند بعنوان بزرگترین مصرف‌کنندگان که خود منابعی ندارند؛ بلافاصله تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و دچار آسیب‌های بزرگی خواهند شد؛ هرچند ذخایری برای خود داشته باشند اما این ذخایر در مدت کوتاهی حداکثر یک سال پاسخ نیازشان را می‌دهد؛ بنابراین تاثیرگذاری روی مشتریان نفت غیر قابل انکار است.

زنگنه گفت: کشورهای تولیدکننده نفت همگی تحت تاثیر هرگونه تنش قرار می‌گیرند و متضرر می‌شوند زیرا عمده درآمدشان نفت و گاز است و اختلال در تردد نفتکش‌ها بازار را به ضرر آنها هم تغییر خواهد  داد.وی گفت: هرگونه عارضه‌ای که برای منابع انرژی خلیج فارس بوجود بیاید روی منابع انرژی در منطقه مدیترانه هم که مهمترین منبع تامین انرژی رژیم صهیونیستی است؛ تاثیر خواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: موضوع انرژی سخت‌ترین و پیچیده‌ترین موضوع برای هر کشور تولیدکننده و مصرف کننده زمان درگیری و تنش‌ها است، زیرا در شرایط جنگی معادلات جدیدی در سطح جهان بوجود خواهد آمد.

وی بیان داشت: هر تنشی در منطقه خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد مگر اینکه تدابیری توسط مصرف‌کنندگان بزرگ اتخاذ شده باشد؛ در کل قیمت حمل و نقل انرژی و بیمه‌های حمل و نقل دریایی به شدت بالا خواهد رفت به طوری که برخی شرکت‌های تقلبی ظهور می‌کنند که با بکارگیری کشتی‌های کهنه و از کارافتاده؛ در صدد سودجویی و اخذ بیمه حوادش در شرایط جنگی برمی‌آیند.

زنگنه با بیان اینکه ایران تدابیر لازم را برای هرگونه آسیب به تاسیسات نفتی اندیشیده متذکر شد: هرگونه آسیب به منابع نفتی ایران واکنش سختی را در پی خواهد داشت و درواقع نفت و گاز رژیم صهیونیستی آسیب جدی‌تری را دریافت خواهد کرد.

وی گفت: یکی از نقاطی که بسرعت تحت تاثیر تنش قرار می‌گیرد خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد بود و علاوه بر آن قطعا کانال سوئز و مدیترانه هم دچار چالش خواهد شد و در این بین کشورهایی بیشترین آسیب را می‌بینند که بیشترین مصرف را دارند.به گفته این کارشناس حوزه انرژی؛ در صورت بروز تنش در خاورمیانه پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت به ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برسد و این اتفاق بیشتر از تولیدکنندگان؛ مصرف‌کنندگان بزرگ را دچار خسارت می‌کند.
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۸-۰۴ ۱۰:۲۶ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها