به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ - ۱۵:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۹۶۴۶۱

کارگران ساختمانی در انتظار اجرای قانون ۱۷ ساله

کارگران ساختمانی در انتظار اجرای قانون ۱۷ ساله
گروه اقتصادی:یکی از مهم‌ترین مشکلات در مورد اجرایی نشدن بیمه کارگران ساختمانی نبود اعتبار است. تامین اجتماعی با این بهانه 17 سال از بار مسئولیت شانه خالی کرده است. به گزارش تجارت نیوز، قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در آبان‌ماه سال 1386 تصویب شد. در واقع 17 سال است که کارگران ساختمانی منتظر اجرای این قانون هستند. همان کارگرانی که هم بیشترین حوادث کار شامل آنها می‌شود و هم امنیت شغلی ندارند و البته تامین معیشت هم مثل خیلی دیگر از کارگران به دلیل دستمزدهای پایین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این قشر است.

وقتی به گفته کارشناسان بیش از 50 درصد حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است که در نهایت یا به فوت آنها منجر می‌شود یا به معلولیت چرا باید در چنین شرایطی انجام بیمه کارگران ساختمانی بیش از 17 سال گرفتار اما و اگرهایی باشد که سازمان تامین اجتماعی به کمک آن از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

از طرف دیگر طی همین سه سال گذشته رکود سنگین ساخت و ساز در کشور این کارگران را به محروم‌ترین بخش طبقه کارگر بدل کرده است. این کارگران چند هفته از هر ماه را بیکار هستند. حقوقی که دریافت می‌کنند کفاف تامین هزینه‌های یک هفته از زندگی‌شان را نمی‌دهد. اما باز هم این لابی قدرت کارفرما با نهادهای تصمیم‌گیرنده است که تاکنون توانسته از رسیدن این کارگران به حق قانونی‌شان جلوگیری کند.

اما مساله به اینجا ختم نمی‌شود. طی روزها و هفته‌های اخیر مسئولان سازمان تامین اجتماعی به جای پاسخگویی در مورد دلایل سرگردانی بیش از 600 هزار کارگر ساختمانی که در صف انتظار بیمه هستند، در صدد رد و تکذیب ماجرا از اساس برآمده‌اند.

کارگران ساختمانی و وعده‌های محقق نشده
یکی از مشکلات کارگران ساختمانی، حتی آنهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، این است که آنها به صورت فصلی کار می‌کنند. در واقع کار ساخت و ساز، فصلی است و به همین دلیل در ماه‌هایی که کارگران در کارگاه‌های ساختمانی مشغول به کار نیستند، بیمه آنها به طور خودکار قطع می‌شود.

به این ترتیب همین کارگران هم که مدت زمان کمی از بیمه برخوردار بوده‌اند باید دوباره به انتهای صف انتظار بروند.حالا اما معاون فنی و بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی از اساس منکر چنین اتفاقی شده است. محمد محمدی در مصاحبه‌ای اعلام کرده: «قطع بیمه کارگران ساختمانی یک ادعای غیرواقعی است و تقریبا همه کسانی که تاکنون مشمول قطع بیمه پس از چند بار بازرسی شدند کارگران ساختمانی نبودند.»

کارگران ساختمانی سرگردان میان اما و اگرها
همین یک جمله معاون فنی و بیمه سازمان تامین اجتماعی باعث شد تا فعالان کارگری بسیاری به این مساله واکنش نشان دهند و حرف‌های او را تکذیب کنند. واقعیت این است که کارگران ساختمانی بسیاری در بازرسی‌ها به دلیل هم فصلی بودن کارشان از لیست بیمه حذف می‌شوند و البته حضور مجدد در این لیست هم اصلا کار ساده‌ای نیست.

نبود اعتبار دلیل اصلی سرگردانی کارگران ساختمانی است
محمد امیر، دبیر کمیسیون اصل نود مجلس در این باره می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نبود اعتبار برای اختصاص بیمه کارگران ساختمانی است. تا زمانی که اعتبار مورد نظر در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار نگیرد این مساله وجود دارد.

مجلس در تلاش است تا از راه‌های مختلف بتواند مشکل تامین بودجه بیمه کارگران ساختمانی را حل کند
او می‌افزاید: اگر بودجه مورد نظر تامین شود و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد دیگر بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از بار بیمه کارگران ساختمانی نخواهند داشت اما به هر حال این تامین بودجه باید صورت بگیرد و مجلس در تلاش است تا از راه‌های مختلف بتواند این مشکل را حل کند.

کمیسیون اصل نود در حال پیگیری مساله بیمه کارگران ساختمانی است
امیر در ادامه به پیگیری‌های کمیسیون اصل نود در این مورد اشاره و اظهار می‌کند: کمیسیون اصل نود به طور جداگانه در حال پیگیری مساله بیمه کارگران ساختمانی است. یکی از مسایلی که به ما گزارش شده رد کارگرانی است که برای بهره‌مند شدن از بیمه تامین اجتماعی باید برگه از طرف «طب کار» بیاورند اما خیلی از آنها به دلیل مشکلاتی مانند کم بینایی و... رد می‌شوند.

دبیر کمیسیون اصل نود در پایان می‌گوید: امیدواریم این مساله با پیگیری‌های مجلس و نامه‌نگاری‌هایی که با وزیر کار صورت گرفته و از طرفی همراهی دولت برای تامین بودجه در نهایت به نتیجه مطلوبی که کارگران منتظر آن هستند برسد و ما بتوانیم یک بار برای همیشه بحث بیمه کارگران ساختمانی را حل و فصل کنیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها