به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۲۰:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۹۶۸۴۳

تولید پتروشیمی آبادان در مرز خاموشی

تولید پتروشیمی آبادان در مرز خاموشی
گروه اقتصادی: گزارش عملکرد شهریور‌ماه ۲۴ پتروشیمی بورسی منتشر شد و خبر از کاهش حجم تولید اکثر پتروشیمی‌ها داده است. در مقابل اما مجموع درآمد پتروشیمی‌ها در شهریور، افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

چرا که بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که مجموع درآمد ۲۴ پتروشیمی‌ بورسی در شهریور ۱۴۰۳ به ۶۴ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریورماه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است. اما این عدد در مقایسه با درآمد صنعت در ماه گذشته یعنی مرداد حدود سه درصد پایین آمده است.
 
گفتنی‌ست سه پتروشیمی نوری، پارس و بوعلی سینا پردرآمدترین پتروشیمی‌های بورسی در شهریور بودند.علاوه بر این باید گفت ۱۶ پتروشیمی در این ماه موفق به افزایش «درآمد حاصل از فروش» خود نسبت به شهریور ۱۴۰۲ شده‌اند. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌ها نسبت به شهریور ۱۴۰۲
همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی خارک در شهریورماه ۱۴۰۳ توانست عملکرد درخشانی در بخش فروش از خود نشان دهد و تناژ فروش خود را بالا ببرد. همچنین نرخ فروش محصولات خارک نیز در این ماه نسبت به شهریورماه سال گذشته رشد خوبی را تجربه کرد و در نهایت این دو موضوع سبب شد تا درآمد پتروشیمی خارک جهش چشم‌گیری را تجربه کند.
 
به نحوی که درآمد ماهانه این پتروشیمی در شهریور ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۹۸ درصد بالا رفت و از ۳۳۸ میلیارد تومان به دو هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان رسید. همچنین مقایسه درآمد پتروشیمی خارک در شهریور با ماه گذشته یعنی مرداد نیز رشد حدود ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.
 
پتروشیمی تخت جمشید نیز دومین شرکتی بود که در شهریورماه ۱۴۰۳ توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در شهریور موفق شد درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۱۵۵ درصدی از ۲۵۲ میلیارد تومان در شهریور ۱۴۰۲ به ۶۴۳ میلیارد تومان در شهریور ۱۴۰۳ برساند. همچنین باید گفت رقم فروش تخت جمشید در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی مرداد حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.
 
جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در شهریور ۱۴۰۳ نیز به پتروشیمی بوعلی سینا تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش شهریور‌ماه این شرکت با افزایش ۷۵.۶ درصدی از سه هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان در شهریور ۱۴۰۲ به پنج هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان در شهریور سال ۱۴۰۳ رسید. همچنین دو پتروشیمی جم و مارون نیز دیگر پتروشیمی‌های موفق در رشد درآمد شهریورماه بوده‌اند.
جدول زیر درآمد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی را در سه ماه مذکور مقایسه کرده است.
 
بیشترین کاهش درآمد ماهانه در شهریور ۱۴۰۳
طبق جدول درآمدزایی پتروشیمی‌ها سه پتروشیمی اصفهان، آبادان و ارومیه بیشترین کاهش درآمد را در شهریور سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ تجربه کردند. در این میان وضعیت پتروشیمی اصفهان وخیم‌تر از سایر رقبا بوده است؛ به نحوی که درآمد پتروشیمی فارابی در این ماه نسبت به شهریور ۱۴۰۲ بیشتر از ۵۴ درصد کاهش داشته و به رقم ۴۴۱ میلیارد تومان رسیده است. میزان کاهش درآمد سایر پتروشیمی‌ها نیز در جدول فوق قابل مشاهده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید در شهریور ۱۴۰۳
روند افزایش درآمد پتروشیمی‌های بورسی در بخش تولید تکرار نشد و اکثر پتروشیمی‌ها در این شهریورماه کاهش تولید داشتند. در این میان اما برخی از پتروشیمی‌ها مانند ارومیه، پارس و تندگویان عملکرد خوبی در تولیدات خود ثبت کردند.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد، پتروشیمی ارومیه در شهریورماه ۱۴۰۳ عنوان «بیشترین افزایش مقدار تولید» را نسبت به شهریور ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید پتروشیمی ارومیه در شهریور ۱۴۰۳ نسبت به شهریور ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۹ درصد افزایش داشت و از هفت هزار و ۹۹۴ تن به ۹ هزار و ۴۸۷ تن رسیده است.

پتروشیمی پارس نیز دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در تناژ تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از ۲۶۴ هزار و ۸۱۹ تن در شهریور ۱۴۰۲ با رشد ۱۲.۴ درصدی به ۲۹۷ هزار و ۵۹۵ تن در شهریور ۱۴۰۳ رسیده است.

سومین پتروشیمی که در شهریور‌ماه عملکرد خوبی در بخش تولید از خود نشان داد، پتروشیمی تندگویان بود؛ به طوری که این شرکت در شهریور ۱۴۰۳ موفق شد تناژ تولید خود را با افزایش ۹.۲ درصدی از ۸۷ هزار تن در شهریور ۱۴۰۲ به بیش از ۹۵ هزار تن در شهریور ۱۴۰۳ برساند.همچنین کرمانشاه، تخت جمشید و جم پیلن نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشتند‌‌ و این رقم را نسبت به شهریور ۱۴۰۲ افزایش دادند.

بیشترین کاهش مقدار تولید پتروشیمی‌ها در شهریور ۱۴۰۳
در طرف دیگر اما ۱۵ پتروشیمی در این ماه با کاهش حجم تولید روبه‌رو شدند. در این میان اما پتروشیمی‌های آبادان، اصفهان و زاگرس به ترتیب بیشترین کاهش تولید را نسبت به شهریور ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی پتروشیمی‌ها
اما مهم‌ترین بخش تولید، تحقق ظرفیت اسمی تولید سالانه است؛ به طوری که هرچقدر میزان تحقق ظرفیت اسمی در بازه مورد نظر بیشتر باشد، بیانگر عملکرد بهتر پتروشیمی مورد نظر در این بخش است.طبق جدولی که آورده شده است، پتروشیمی مارون و خراسان عملکرد درخشانی در تولید داشتند و در ۶ ماه از سال موفق به تحقق بیشتر از ۶۰ درصد از ظرفیت تولید اسمی سالانه خود شده‌اند. در سمت دیگر ماجرا نیز سه پتروشیمی آبادان، فارابی و اصفهان وضعیت وخیمی را در تولیدات خود تجربه می‌کنند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: پتروشیمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها