به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۲۲:۵۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۹۶۸۶۱
حمله اسرائیل به مرکز اطلاعاتی حزب‌الله در بیروت

افشای اسناد محرمانه درباره حمله اسرائیل به ایران

افشای اسناد محرمانه درباره حمله اسرائیل به ایران
گروه بین الملل: شبکه سی‌ان‌ان و وبسایت آکسیوس از «تحقیق» آمریکا در خصوص افشای اسناد پنتاگون در ارتباط با آمادگی‌های اسرائیل جهت پاسخ نظامی پیش رو به حمله موشکی اخیر ایران علیه اسرائیل خبر داده‌اند.
در همین حال، مقامات ارشد اسرائیل با سکوت در این باره که چگونه اسناد وزارت دفاع آمریکا از یک کانال تلگرامی مرتبط با ایران سر درآورده است، به نشست‌های رایزنی خود در آستانه احتمالی عملیات علیه  ایران ادامه می‌دهند.این اسناد به توصیف آماده‌سازی‌هایی می‌پردازند که به نظر می‌رسد اسرائیل برای حمله به ایران انجام می‌دهد. یکی از اسناد بیان می‌کند که این طرح‌ها شامل جابه‌جایی مهمات توسط اسرائیل است.
سند دیگری نیز به تمرینات نیروی هوایی اسرائیل اشاره دارد که شامل موشک‌های هوا به سطح می‌شود و گفته می‌شود این تمرینات برای آماده‌سازی جهت حمله به ایران انجام می‌گیرد.
یکی از اسناد همچنین به موضوعی اشاره می‌کند که اسرائیل همواره از تأیید عمومی آن خودداری کرده است: اینکه این کشور سلاح‌های هسته‌ای دارد. این سند می‌گوید که ایالات متحده هیچ نشانه‌ای ندیده که اسرائیل قصد دارد از سلاح هسته‌ای علیه ایران استفاده کند.
محتوای دو سند منتسب به پنتاگون برای نخستین بار  در کانال تلگرامی «میدل ایست اسپکتیتور» که حامی  ایران شناخته شده، منتشر شد. این کانال ادعا کرد که این اسناد را از منبعی در نهادهای اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده اما توضیح بیشتری نداد. پس از انتشار مفاد دو سند در این کانال تلگرامی، این جزئیات  در کانال‌ها و سایت‌های متعدد دیگر نیز نقل شد.
با وجود ادعای «دریافت» اسناد از نهادهای آمریکایی، احتمال هک سایبری هم که به درز اطلاعات منجر شده باشد، مطرح است. پنتاگون درستی دو سند منتشر شده را که در ساختار اطلاعاتی آمریکا ظاهراً «فوق محرمانه» طبقه‌بندی شده بود، رد نکرده است.
یک منبع اسرائیلی به هاآرتص گفته است ایالات متحده از دولت بنیامین نتانیاهو به‌دلیل نشت اطلاعات «پوزش خواسته است».
یک منبع آمریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان درستی این اسناد را تأیید کرده و سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت این افشاگری «بسیار نگران‌کننده است». این منبع گرچه افشای دو سند را «بد» خوانده اما گفت که فاش شدن محتوای آن هم «وحشتناک» نیست و نگرانی این است که موارد بیشتری وجود داشته باشد.دو سند ظاهراً قرار بود تنها در اختیار آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند؛ گروه هم‌پیمانان موسوم به «پنج چشم»، باشد.
مطالب انتشاریافته، نوشتهٔ سازمان اطلاعات ملی و سازمان ملی اطلاعات مکانی (NGA) وابسته به تشکیلات اطلاعاتی آمریکا است.
این نهاد، اطلاعاتی را از اسرائیل که گفته می‌شود مربوط به آمادگی‌های این کشور در روزهای ۲۴ و ۲۵ مهر در آستانه عملیات پیش رو در قبال ایران بوده، گردآوری کرده و بلافاصله به مقامات ارشد پنتاگون گزارش کرده است.سند سازمان ملی اطلاعات مکانی آمریکا همچنین به تفسیر آمادگی‌های اسرائیل پرداخته و این تحرکات را «به‌طور قریب به یقین» برای حمله پیش رو به ایران ارزیابی کرده است.
سند به فعالیت مخفیانه پهپادهای اسرائیلی برای گردآوری اطلاعات از ایران و فضای منطقه اشاره کرده اما تأکید دارد که نشانی از کاربرد سلاح هسته‌ای یا موشک‌های «جریکو ۲» دیده نشد. سند حاکی است که در روز حمله اخیر ایران به اسرائیل در دهم مهر، اسرائیل موشک‌های «جریکو ۲» را برای اهداف دفاعی مستقر کرده بود.
دو سند دیگر نیز ازجمله به این اقدامات نظامی اسرائیل در دو روز ۲۴ و ۲۵ مهر اشاره کرده‌اند: مراقبت از آشیانه‌های پایگاه هوایی ختصریم و تحرکات در پایگاه هوایی رامات داوید و پایگاه رامون، نشانه‌هایی از آمادگی برای کاربرد موشک‌های بالیستیکی که از هواپیماها رها می‌شوند، برگزاری رزمایش گسترده نیروی هوایی با مشارکت سه فروند هواپیمای سوخت‌رسان و هواپیمای کنترل و فرماندهی هوایی از نوع «عیتام».
آمادگی برای استفاده احتمالی از دو نوع موشک در اسناد توضیح داده شده است: موشک‌های نوع راکز و موشک گلدن هورایزن.
موشک راکز ساخت کارخانه‌های تسلیحاتی اسرائیلی رافائل است و ویژگی مهم آن توان شلیک دقیق از فاصله دور است. موشک گلدن هورایزن نیز، به نوشته روزنامهٔ هاآرتص، ممکن است از مدل موشک‌های هوا به زمین «انکور» باشد که آن نیز از ساخت رافائل برای اهداف دوگانه آفندی-پدافندی است.
هاآرتص در این زمینه نوشت موشک «انکور آبی» با طول ۶٫۵ متر و وزن ۱۹۰۰ کیلوگرم پس از شلیک به صورت بالستیک عمل می‌کند، و به نقل از بروشورهای صنایع رافائل افزود کلاهک «انکور آبی» را می‌توان با مواد منفجره سنگین‌تر هم پر کرد. 
رون بن‌ییشای، مفسر نظامی اسرائیلی، در یدیعوت آحرونوت نوشت دو سند درز کرده حاوی جزئیات با تصویری کلی از اهدافی که اسرائیل برای پاسخ به ایران در نظر گرفته، نیست، بلکه آمادگی‌های کلی برای حمله نیروی هوایی در دوردست را تشریح کرده و کارشناسان اطلاعاتی  نیز با توجه به اطلاعاتی که خود پیشاپیش در اختیار دارند، قادر به حدس زدن این اطلاعات بوده‌اند.
نشت اطلاعات ظاهراً نشان‌دهنده سطح بالای رصد آمریکا با استفاده از ماهواره‌های جاسوسی آمریکایی از تحرکات در پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل است. با این حال، به گفته مقامات ارشد آمریکایی درز اطلاعات تأثیری جدی بر برنامه‌های عملیاتی اسرائیل نخواهد داشت.
یک مقام آمریکایی به سایت اکسیوس گفت با وجود نگرانی عمیق در مورد اسناد درز کرده، تصور نمی‌رود که برنامه‌های عملیاتی اسرائیل در قبال ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

حمله  به مرکز اطلاعاتی حزب‌الله 
ارتش اسرائیل اعلام کرد به مرکز اطلاعات و امنیت حزب‌الله لبنان در حومه بیروت حمله کرده است. علاوه بر آن به یک کارخانه زیرزمینی تولید اسلحه نیز هدف حمله قرار گرفته است.
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است، پیش از این حمله اقدامات لازم برای کمتر شدن آسیب به غیرنظامیان انجام شده بود. اطلاعاتی درباره تلفات این حمله گزارش نشده است.فیلمی که در پلاتفرم اکس از سوی ارتش اسرائیل منتشر شده، ساختمانی چندطبقه را نشان می‌دهد که هدف بمباران قرار گرفته است. 
ارتش اسرائیل می‌گوید در این بین یک فرمانده بلندپایه حزب‌الله در جنوب لبنان نیز کشته شده است. طبق اعلام ارتش اسرائیل این فرد مسئول چندین حمله به اسرائیل بوده و نبردها در نزدیکی منطقه مرزی بن‌جبیل را فرماندهی می‌کرده است.همچنین به گفته ارتش اسرائیل در جریان این حملات یک متخصص ارتباطات و رییس واحد تولید سلاح  حزب‌الله نیز کشته شده‌اند.
حزب‌الله لبنان نیز مسئولیت یک حمله به شمال اسرائیل را بر عهده گرفته است. در بندر حیفا نیز آژیر خطر حمله موشکی به صدا در آمده است.
همچنین دو منطقه در جنوب بیروت هدف حملات اسرائیل قرار گرفت. پیشتر ارتش اسرائیل از ساکنان دو منطقه حارة هریک و حدث خواسته بود هرچه سریعتر این مناطق را ترک کنند چرا که ارتش قصد حمله به مواضع حزب‌الله در این دو منطقه را دارد.خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد: «هواپیماهای دشمن (اسرائیل) دو حمله به مناطقی در بیروت انجام دادند. یکی از آنها به یک ساختمان مسکونی در حارة هریک در نزدیکی یک مسجد و یک بیمارستان انجام گرفت.»
این حملات پس از آن انجام شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، گروه حزب‌الله را متهم به حمله پهپادی به خانه‌اش کرد.

ترامپ: نتانیاهو به من تلفن کرد
دونالد ترامپ رییس ‌جمهور پیشین ایالات متحده در جریان یک کمپین انتخاباتی در ایلت پنسیلوانیا گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به او تلفن زده و از او مشورت خواسته است.
ترامپ که سرگرم مبارزات انتخاباتی است، افزود نتانیاهو در موقعیت کنونی نه از جو بایدن ریس جمهور آمریکا بلکه از او مشورت خواسته و به همین دلیل  به او تلفن کرده است.
ترامپ بارها جو بایدن را متهم کرده که جلوی نتانیاهو و دولتش را برای ادامه جنگ گرفته و به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نکرده است.
بر اساس تحقیقی که از سوی پژوهشگران دانشگاه رابون در آمریکا انجام شده، از زمان حمله گروه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته، میزان کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل به نزدیک ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. 

ادعای  حضور نعیم قاسم در ایران
بر اساس برخی گزارش‌ها نعیم قاسم معاون رهبر حزب‌الله لبنان از لبنان به ایران آمده و اکنون در تهران به سر می‌برد.خبرگزاری ارم نیوز مستقر در امارات به نقل از یک منبع ایرانی ناشناس این گزارش را منتشر کرده و رسانه‌های اسرائیلی آن را بازتاب داده‌اند.بنا بر این گزارش، قاسم در پنجم اکتبر بیروت را با هواپیمای مورد استفاده عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ترک کرد. نعیم قاسم از زمان شهادت سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، سه سخنرانی داشته است.این منبع می‌گوید اولین سخنرانی در بیروت ضبط شد، اما سخنرانی‌های دوم و سوم در تهران ضبط شده است.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها