به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۲۳:۳۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۴۹۶۳۴۹
ارتش اسرائیل به طور اتفاقی یحیی سنوار را كشت

 جزییاتی از چگونگی ترور  یحیی سنوار 

 جزییاتی از چگونگی ترور  یحیی سنوار 
گروه بین الملل: کانال ۱۲ اسرائیل درباره مرگ احتمالی یحیی سنوار نوشت که این حادثه روز چهارشنبه رخ داده و نیروهای ارتش که در منطقه فعالیت می‌کردند، از حضور رهبر حماس در آنجا اطلاعی نداشتند.
بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش اسرائیل چندین نیروی حماس را دیدند که به یک ساختمان وارد می‌شوند.با صدور دستور حمله این ساختمان از سوی نیروهای اسرائیلی تخریب شد.
هنگامی که سربازان اسرائیلی برای بررسی خسارت به محل رسیدند، متوجه شدند که یکی از کشته‌شده‌ها شباهت زیادی به سنوار دارد.
همزمان با طرح احتمال کشته شدن رهبر حماس در حملات ارتش اسرائيل، یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور با انتشار تصاویری از محمد ضیف، فرمانده کشته شده حماس و سید حسن‌ نصرالله، دبیر کل حزب‌الله که در حمله هوایی اسرائیل در حومه جنوبی بیروت ترور شد، نوشت: «دشمنان ما نمی‌توانند پنهان شوند، آن‌ها را می‌یابیم و از بین می‌بریم.»
یحیی سنوار پس از آنکه اسماعیل هنیه نزدیک به دو ماه پیش در تهران ترور شد به عنوان جانشین او در مقام رئیس دفتر سیاسی حماس معرفی شد.
اسرائيل او را طراح اصلی حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائيل می‌داند و گفته می‌شود که او پس از آغاز حملات اسرائیل به غزه در تونل‌های این منطقه پنهان شده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت که یحیی سنوار  در درگیری مسلحانه‌ای در جنوب غزه با سربازان اسرائیلی کشته شده است.
این رسانه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که اسرائیل به آنها اطلاع داده که سربازانش سنوار را کشته‌اند.
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که در این درگیری سه شبه‌نظامی کشته شدند و نشانه‌ای از حضور گروگان‌ها در آن نزدیکی وجود نداشت. همچنین اعلام شد که عملیات نظامی در این منطقه ادامه دارد.کشته شدن سنوار که یکی از طراحان حمله حماس در اکتبر گذشته بود و جنگ غزه را آغاز کرد، می‌تواند امید به پایان درگیری را افزایش دهد.
سنوار و دولت اسرائیل هر دو از سازش در مذاکرات طولانی برای آتش‌بس خودداری کرده بودند.
بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، با مرگ سنوار، ممکن است حماس به برخی از خواسته‌های اسرائیل تن بدهد یا بنیامین نتانیاهو با پیروزی نمادین سیاسی، موضع خود در مذاکرات را نرم‌تر کند.
حماس روز ۱۶ مرداد اعلام کرد که یحیی سنوار به‌عنوان جانشین اسماعیل هنیه، رییس جدید دفتر سیاسی این گروه شده است.سنوار اصلی‌ترین رهبر حماس است که در ماه‌های گذشته گفته شده بود همچنان در غزه به سر می‌برد.سنوار همواره یکی از اهداف اصلی اسرائیل محسوب می‌شد.
او که فرماندهی حماس را در غزه بر عهده داشته، نقشی اصلی و بنیادین در حمله پانزدهم مهرماه سال گذشته حماس به اسرائیل داشته است.پس از حمله هفت اکتبر، رهبران اسرائیل از یحیی سنوار به عنوان «مرده متحرک» یاد کرده‌اند.اسرائیل شاید بیش از هر کس دیگر به دنبال یحیی سنوار بوده و ماه‌هاست که وعده داده او برای مدت زیادی زنده نخواهد ماند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، دو مقام آگاه  گفتند که اعضای کابینه امنیتی اسرائیل مطلع شده‌اند که یحیی سنوار رهبر حماس مرده است.به نوشته  رسانه‌ها، «مقادیر زیادی پول نقد و همچنین مدارک جعلی هویتی» در کنار سه جسد بدست آمده است.دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد مقامات مسئول به خانواده‌های ۱۰۱ گروگان خبر داده‌اند که در جریان عملیاتی که  به کشته شدن سنوار منجر شده، هیچ گروگانی در محل نبوده است.با وجود آنکه روز پنج شنبه روز اول عید مهم مذهبی سوکوت (جشن سایبان‌ها) در اسرائیل بود، رسانه‌ها برنامه‌های عید را قطع کرده و برنامه اضطراری این موضوع را پخش كردند.
آخرین تصویر انتشاریافته از سنوار، لحظات ورود او، همسر و فرزندانش به یک تونل زیرزمینی با یک کیف در دست او، چند روز پس از آغاز جنگ غزه بود.
اسرائیل ماه گذشته اعلام کرده بود که یحیی سنوار به مدت چند هفته با همه قطع ارتباط کرده و به ویژه بعد از ترور سید حسن نصرالله در ضاحیه، از بیم کشف مخفیگاه‌های خود، ارتباطات بسیار محدود قبلی خود را هم قطع کرده بود. پس از آن‌که منابع قطری دو هفته پیش خبر دادند که سنوار زنده است و تماس را از سرگرفته، آمریکا نیز این امر را تأیید کرد.

افزایش انتقادها از اظهارات مکرون
اظهارات امانوئل مکرون مبنی بر این‌که اسرائیل موجودیت خود را مدیون «قطعنامه سازمان ملل» است، علاوه بر اسرائیل، اعتراضاتی را در خودِ فرانسه نیز برانگیخته و از جمله موجب واکنش مجلس سنای این کشور به اظهارات رئیس‌جمهور شده است.
سخنان مکرون در جلسه کابینه مبنی بر این‌که اسرائیل باید به قطعنامه‌های سازمان ملل در درگیری با حزب‌الله لبنان و اعضای گروه  حماس در غزه پایبند باشد، خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را برانگیخته است.مکرون در جلسه کابینه، با اشاره به هدف قرار گرفتن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، گفته بود که «نتانیاهو نباید فراموش کند که کشورش با تصمیم سازمان ملل ایجاد شده است».او طی هفته‌های گذشته انتقادات از اسرائیل را افزایش داده و حتی خواهان ممنوعیت ارسال تسلیحات تهاجمی به اسرائیل برای استفاده در نوار غزه شده است.
علاوه بر رهبران اسرائیل، واکنش شدیدی از داخل فرانسه، که خانه بزرگ‌ترین جامعه یهودی اروپا محسوب می‌شود، از سوی گروه‌های یهودی، سیاستمداران شناخته‌شده و حتی متحدان خودِ مکرون نیز علیه این اظهارات مطرح شده است.ژرار لارشر، سخنگوی جناح راست مجلس سنا در فرانسه گفته که اظهارات مکرون، «اول از همه نشان‌دهندهٔ ناآگاهی او از تاریخ تولد دولت اسرائیل است.»او مکرون را متهم کرده که «موجودیت» اسرائیل را زیر سوال برده و با اظهاراتش، «تردید» ایجاد کرده است.
این نماینده افزوده که حق موجودیت اسرائیل، «قابل تردید، مذاکره و بحث نیست.»
کارولین یادان، قانونگذار حزب میانه‌رو مکرون، نیز اظهارات منتسب به رئیس‌جمهور را «بی‌ارزش» خوانده و گفته او با این سخنان تاریخ یهود را «انکار» کرد و موجودیت اسرائیل را به یک قطعنامهٔ سازمان ملل «تقلیل» داد.او در شبکه ایکس نوشته معنای این اظهارات مکرون این است که آن‌چه را «سازمان ملل انجام داد، می‌تواند پس بگیرد».

ترور  فرمانده حزب‌الله در بنت جبیل 
سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد در حملۀ جنگنده‌های این کشور به منطقه بنت جبیل در جنوب لبنان، فرمانده حزب‌الله در این منطقه کشته شد.
به‌گفتۀ ارتش اسرائیل، این فرمانده حزب‌الله لبنان با نام حسین محمد عواضه مسئول حملات راکتی و پهپادی یک سال اخیر از این بخش از جنوب لبنان به سوی مناطق آویویم و گالیل علیا در شمال اسرائیل بود.بر اساس این گزارش، عواضه یکی از ۴۵ نیروی حزب‌الله لبنان است که در عملیات ارتش اسرائیل در شبانه‎‌روز اخیر کشته شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید در ۲۴ ساعت اخیر به ۱۵۰ هدف حزب‌الله حمله کرده است.
کانال تلگرامی ارتش اسرائیل  نیز خبر داده بود که نیروی هوایی این کشور جلال مصطفی حریری، فرمانده حزب‌الله در منطقه قانا در جنوب لبنان، را کشته است. بر اساس این گزارش، در عملیاتی که به مرگ حریری منجر شد، نیروهای دیگر حزب‌الله که در آتشباری و شلیک موشک‌های ضد تانک به سوی اسرائیل دخیل بودند، کشته شدند.
رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند شمار نیروهای حزب‌الله که در روزهای گذشته به‌عنوان اسیر جنگی به اسارت درآمده‌اند، به ۱۰ نفر افزایش یافته اما ارتش اسرائیل اسارت چهار عضو حزب‌الله را تأیید کرده است.

هشدار امنیتی به شهروندان اسرائیل 
سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شباک، در پی انتشار گزارشی در مورد همکاری یک شهروند دیگر اسرائیل با نهادهای اطلاعاتی  ایران در ازای پول، اعلام کرد جنگ با ایران در زمینۀ اطلاعاتی را ارتقا داده و در این باره به شهروندان اسرائیل هشدار اکید داد.
شباک در بیانیه هشدار به مردم اسرائیل  نوشت: «کسانی که در زمان جنگ در ازای دریافت پول برای اطلاعات ایران کار کنند، بهای سنگینی خواهند پرداخت.»
این سازمان افزود ایران به‌طور گسترده مخاطبان متنوعی را از طریق شبکه‌های اجتماعی هدف قرار داده و برخی شهروندان «به دام افتاده‌اند».
هشدار شباک به اسرائیلی‌ها یک امر بی سابقه در عرف رفتار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل است. این نهادها معمولاً مدتی طولانی صبر می‌کنند تا فردی که به‌طور محرمانه تحت نظر است، در فعالیتش به یک مرحله حساس برسد و با داشتن مدارک کافی او را به دادگاه معرفی کنند.

آمریکا خواستار افزایش ارسال غذا به غزه شد
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، می‌گوید کشورش در حال نظارت بر این موضوع است که اسرائیل «سیاست گرسنگی» را در غزه اجرا نکند.
او گفت: «دولت اسرائیل اعلام کرده است که این سیاست آنها نیست و غذا و سایر ملزومات ضروری قطع نخواهد شد.»او در ادامه تاکید کرد که واشینگتن بر این مساله نظارت خواهد کرد که سیاست اسرائیل در زمین با این بیانیه مطابقت داشته باشد.لیندا توماس گرینفیلد با اشاره به ورود چندین کامیون کمک به شمال غزه برای نخستین بار در چند هفته اخیر گفت:‌ «این کافی نیست.»گرینفیلد تاکید کرد که «سیاست گرسنگی» در شمال غزه وحشتناک و غیرقابل قبول خواهد بود و تبعاتی تحت قوانین بین‌المللی و همچنین قوانین ایالات متحده خواهد داشت.
این اظهارات در شورای امنیت سازمان ملل یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن در نامه‌ای به اسرائیل تاکید کرد که اگر اسرائیل اقداماتی برای بهبود وضعیت انسانی در غزه در ۳۰ روز آینده انجام ندهد تداوم ارسال کمک‌های نظامی ایالات متحده به این کشور به مخاطره خواهد افتاد.
به گفته  گرینفیلد، نیاز به افزایش فوری تأمین غذا به غزه وجود دارد.او همچنین خواستار یک وقفه انسان دوستانه در این جنگ شد تا امکان واکسیناسیون و توزیع کمک‌ها فراهم شود.
هفته گذشته، برنامه جهانی غذا هشدار داد که هیچ غذایی از ابتدای ماه اکتبر به شمال غزه وارد نشده است و این مساله یک میلیون نفر را در این منطقه در معرض خطر گرسنگی قرار داده است.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها