به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۴ - ۲۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۴ ساعت ۲۳:۲۶
کد مطلب : ۴۹۷۷۰۷

ناکامی ترکیه در عضویت در بریکس

ناکامی ترکیه در عضویت در بریکس
گروه بین الملل: بر اساس گزارش‌ها، تقاضای ترکیه برای عضویت در گروه بریکس ظاهرا با ناکامی مواجه شده است. گفته شده کشور هند به عنوان عضو بریکس با در خواست ترکیه در این زمینه مخالفت کرده است.
طبق اظهارات سینان اولگن، یکی از اعضای اندیشکده آمریکایی "بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی" در گفت و گو با روزنامه آلمانی "بیلد"، در نشست اخیر گروه بریکس در روسیه "حتی درباره پذیرش ترکیه نیز رای‌گیری نشده است."گفته شده است علت ناکامی ترکیه در این امر، مخالفت کشور هند "به دلیل روابط خوب آنکارا با پاکستان" بوده است. هند و پاکستان در حال حاضر روابط "دشمنانه‌ای" با یکدیگر دارند.بر اساس مقررات سازمان بریکس، اتفاق نظر برای پذیرش عضو جدید در این گروه، الزامی است.با این حال، در حال حاضر هیچ اعلام رسمی در مورد تقاضای نافرجام ترکیه برای عضویت در گروه بریکس، منتشر نشده است.کشورهای گروه بریکس گروهی متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور و بیشتر تحت تسلط روسیه و چین هستند. این گروه در ابتدا با کشورهای برزیل، روسیه، هندوستان و چین تاسیس شد و در سال ۲۰۱۰ افریقای جنوبی نیز به آن پیوست.
ابتدای سال جاری میلادی کشورهای مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و ایران نیز با نام بریکس پلاس به این گروه پیوستند. آرژانتین اما در اواخر سال گذشته با ریاست جمهوری جدید خاویر میلئی دعوت به پیوستن به این گروه را نپذیرفت. تلاش ترکیه به عنوان کشور عضو پیمان ناتو برای پیوستن به بریکس ظاهرا رضایت کشورهای غربی را به همراه نداشته است.
جف فلیک، سفیر ایالات متحده آمریکا در ترکیه در ماه ژوئن سال جاری به روزنامه ترکیه‌ای "دیلی صباح" گفته بود که "امیدوار است ترکیه به بریکس نپیوندد."او در عین حال خاطرنشان کرده بود که "چنین اقدامی جهت‌گیری آنکارا نسبت به غرب را تغییر نخواهد داد." حال به نظر می‌رسد امیدهای فلیک در این مورد برآورده شده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گذشته اغلب تاکید کرده بود که کشورش قصد دارد در "همه پلتفرم‌های مهم، از جمله بریکس حضور داشته باشد."به گفته یوگنیا گابر، کارشناس ترکیه و دیپلمات سابق اوکراینی از اندیشکده شورای آتلانتیک "دلایل اقتصادی" علت اصلی تلاش‌ترکیه برای عضویت در بریکس است.گابر همچنین می‌گوید: «آنکارا بر این باور است که گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با برزیل، هند، چین و سایر کشورهای بزرگ در حال ظهور، دسترسی به بازارهای جدید و نیز زمینه سرمایه گذاری‌های جدیدی را در این کشور فراهم می‌کند.»
ترکیه در حال حاضر همچنان با تورم شدید دست و پنجه نرم می‌کند و میزان ارزش واحد پول این کشور (لیر) شدیدا کاهش یافته است.
 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها