به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ - ۱۵:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۴۹۷۸۲۳

سرمربی پرسپولیس خیلی زود دادگاهی شد

سرمربی پرسپولیس خیلی زود دادگاهی شد
گروه ورزشی: عملکرد گاریدو در این سه ماه قابل قبول بوده و بی‌تردید او مستحق این حجم از انتقادات در اوایل فصل نیست.به گزارش "ورزش سه"، شکست در خانه السد در لیگ نخبگان آسیا باعث شد دوباره گاریدو، سرمربی باتجربه پرسپولیس در مظان اتهامات هواداران این تیم قرار بگیرد. اما بررسی کارنامه گاریدو در طول مدت نه چندان طولانی حضور در تهران نشان می‌دهد برخی از این انتقادات منصفانه نبوده و به نظر می‌رسد هواداران پرسپولیس دچار خطای دید اساسی در مورد عملکرد گاریدو شده‌اند. اتهامات طرفداران پرسپولیس تقریبا مشابه بوده و شامل مواردی چون ناکامی در لیگ نخبگان آسیا، از دست رفتن موقعیت‌های گلزنی فراوان و البته غیبت یکی دو بازیکن خاص در ترکیب گاریدو می‌شود. مصادیقی که در ادامه با جزئیات مورد بررسی قرار می‌گیرد و این یک پکیج کامل از نقد آماری عملکرد گاریدو در این مدت حضور در تهران خواهد بود.

یک: از انتقادات جدی و دائمی به گاریدو، عملکرد پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا در طول این فصل بوده. قرمزپوشان در سه بازی ابتدایی خود تنها موفق به کسب یک امتیاز شدند و به نظر می‌رسد این تیم راه دشواری برای صعود به دور بعدی داشته باشد. اما نباید فراموش کرد میانگین خلق موقعیت پرسپولیس در این سه دیدار، فراتر از حد تصور بوده و این تیم باید از دو مسابقه خود مقابل الاهلی و السد، حداقل دو امتیاز کسب می‌کرد. بدشانسی و البته بی‌دقتی مهاجمان، از عوامل اصلی دو شکست خارج از خانه پرسپولیس در آسیا بوده و از این حیث گناه چندانی گریبان گاریدو را نمی‌گیرد. البته برخی تصمیمات تاکتیکی او از جمله قرار دادن علی علیپور در پست وینگر راست در دیدار با السد قطعا مورد نقد خواهد بود؛ اما پرسپولیس در لیگ نخبگان این فصل عملکرد چندان ضعیفی از حیث نمایش تاکتیکی، خلق موقعیت و مالکیت توپ نداشته و ممکن است این روند در مسابقات بعدی، متفاوت و به سود این تیم پیش برود.

دو: خیل گسترده بازیکنان مصدوم و غیبت ستاره‌های کلیدی در دیدارهای مهم، از موارد دیگری بوده که نوک پیکان انتقادات را به سمت گاریدو نشانه برده است. نبود بازیکنان مهم و تاثیرگذاری چون اوستون اورونوف، ایوب العملود، حسین کنعانی و چند بازیکن دیگر به علت مصدومیت در بازی‌های اخیر، باعث شده پرسپولیس قادر به تکرار سطح کیفی ابتدای فصل خود نباشد و برخی معتقدند بدنسازی ضعیف در فصل تابستان از سوی کادر فنی مورد نظر گاریدو، از عوامل رقم خوردن این اتفاق بوده. نباید فراموش کرد حضور فشرده و متوالی بازیکنان پرسپولیس در مسابقات بین‌المللی، طی مسافت‌های طولانی و سفرهای متعدد و همچنین فشردگی شدید لیگ برتر و لیگ نخبگان، عوامل اصلی مصدومیت‌های متوالی ستاره‌های تیم بوده و این شرایط گریبان تیم‌های بزرگ در لیگ ایران و حتی سراسر دنیا را گرفته و از عوامل جنجال و مناقشه در سال‌های اخیر در فوتبال جهان بوده. برنامه فشرده مسابقات برای کسب درآمد بیشتر، منجر به اعتراض مربیان بزرگی مثل پپ گواردیولا و کارلو آنچلوتی نیز شده و این ویروس کشنده تنها مختص به پرسپولیس و گاریدو نیست.


سه: در چند بازی اخیر و به خصوص در لیگ نخبگان آسیا، تعویض‌های گاریدو چندان اثربخش نبوده و این روند مورد انتقاد هواداران قرار گرفته است. به‌خصوص در بازی آخر، به نظر می‌رسید حضور لوکاس ژوآئو در میدان در دقایق پایانی اثربخش باشد، اما گاریدو همچنان اصرار به استفاده از علی علیپور در سمت راست داشت و در نهایت حربه او بی‌اثر ماند. اما نباید فراموش کرد در ابتدای فصل گاریدو در چند مسابقه نیز با تعویض‌های طلایی خود شرایط را به نفع تیمش تغییر داد. سعید صادقی در دیدار با تراکتور در نقش منجی پرسپولیس ظاهر شد و هفته بعد عیسی آل‌کثیر مقابل فولاد عملکرد درخشانی داشت. همچنان در دربی تک‌گل پیروزی‌بخش پرسپولیس با هنرنمایی سه بازیکن تعویضی این تیم یعنی ایوب، لوکاس و سعید مهری رقم خورد.

پس گاریدو تا اینجای فصل نشان داده در برخی مسابقات، با تعویض‌های موفق خود شرایط را تغییر داده و به نظر و بر اساس آمار، این انتقادات چندان در مورد او صحت ندارد. البته تصمیمات او در چند مسابقه مانند پاختاکور یا همین السد نیز چندان کارآمد نبوده و بی‌تردید گاریدو باید از این حیث عملکرد بهتری در آینده به نمایش بگذارد.

چهار: یکی دیگر از موارد مهم و تکراری مورد نقد از سوی هواداران پرسپولیس، عدم استفاده دائمی و کارآمد از یاسین سلمانی در این فصل در ترکیب پرسپولیس بوده. ستاره خلاق و جوان پرسپولیس که حدود یک سال قبل دچار مصدومیت شدید و وحشتناکی شد، از ابتدای فصل جدید شرایط بازی کردن را پیدا کرده و نام او به تناوب در لیست پرسپولیس قرار گرفته است. اما گاریدو تا اینجای فصل نشان داده اعتقاد چندانی به استفاده از یاسین نداشته و حتی به نظر او در بازی امروز مقابل شمس‌آذر نیز جایی در لیست پرسپولیس ندارد.

البته یاسین در یکی دو حضور خود در ترکیب و به خصوص برابر چادرملو در تهران نشان داد هنوز به مرز آمادگی کامل نرسیده و حتی در یک صحنه در نیمه اول، خودخواهی او هنگام نواختن ضربه ایستگاهی، منجر به عصبانیت گاریدو نیز شد. اما اخبار از رختکن حاکی از آن است که یاسین سلمانی بعد از مصدومیت هنوز به مرز آمادگی صددرصد نرسیده و علی‌رغم علاقه گاریدو به این ستاره جوان و خلاق، به نظر پروسه بازگشت او به ترکیب اصلی طولانی‌تر از حد تصور خواهد بود. بی‌تردید یک یاسین سلمانی آماده و سرحال، عنصر خلاقیت را به ترکیب پرسپولیس در ادامه فصل اضافه خواهد کرد و شکی نیست که در صورت رسیدن به مرز آمادگی فیزیکی، این بازیکن در هفته‌های پیش‌رو نقش اساسی و محوری در ترکیب گاریدو ایفا می‌کند. اما یاسین هنوز به طور کامل آماده نشده و اثرات مخرب مصدومیت شدید پاییز سال گذشته همچنان در او نمایان است.

پنج: پرسپولیس در صورت برتری در بازی معوقه خود به صدر جدول در لیگ برتر خواهد رسید و اوضاع در لیگ نخبگان علی‌رغم کسب تنها یک امتیاز از سه بازی، آنقدر هم وخیم و وحشتناک نیست. پیروزی در سه دیدار پیش‌رو در آسیا برای پرسپولیس غیرممکن نخواهد بود و در صورت رقم خوردن این اتفاق، آنها از شانس قابل ملاحظه‌ای برای صعود به دور بعد برخوردارند. پرسپولیس تحت هدایت گاریدو در فصل جدید از حیث خلق موقعیت گلزنی، مالکیت توپ و ثبت کلین‌شیت، نمایش قابل‌احترامی داشته و البته بی‌تردید نقدهای جدی و مهمی نیز به کارنامه سرمربی وارد خواهد بود. اما هواداران پرسپولیس در یک دهه اخیر بارها پاداش صبر و اعتماد خود را به بهترین شکل دریافت کردند و تنها مرور دوران کوتاه حضور گابریل کالدرون در این باشگاه نشان می‌دهد در حال حاضر بهترین نسخه موفقیت اعتماد به اندیشه‌های گاریدو در ماه‌های آینده خواهد بود. در شرایط خاص فعلی، حضور یک سرمربی باکیفیت و بزرگ در فوتبال ایران چندان شدنی به نظر نمی‌رسد و حتی در صورت جدایی گاریدو نیز بعید است پرسپولیس بتواند به سرعت با یک سرمربی در کلاس گاریدو و هم‌سطح با او به توافق برسد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها راه حل اعتماد و صبوری، چاره ممکن برای هواداران پرسپولیس خواهد بود؛ حربه‌ای که حداقل در یک دهه اخیر همیشه اثربخش بوده است.
برچسب ها: پرسپولیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها