به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۱۱:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۴۹۸۱۹۰
چرا تورم ماهانه کم‌درآمدها بیشتر از ثروتمندان بود؟

کم‌درآمدها بیشترین تورم ماهانه را احساس کردند

کم‌درآمدها بیشترین تورم ماهانه را احساس کردند
گروه اقتصادی: طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در مهرماه امسال، دهک هزینه‌ای اول که ضعیف‌ترین قشر جامعه از نظر اقتصادی محسوب می‌شود، برای سومین ماه متوالی بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرد.

به گزارش تجارت نیوز، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده، داده‌های نرخ تورم مهرماه سال جاری را منتشر کرد. بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در نخستین ماه پاییز به روند نزولی خود ادامه داد و رقم 33.6 درصد را به ثبت رساند. این در حالیست که نرخ‌های تورم ماهانه و نقطه به نقطه مهرماه در مقایسه با شهریورماه صعودی شدند؛ طوری که تورم ماهانه صعودی یک واحد درصدی را شاهد بود و به 2.7 درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز پس از رشد 0.4 واحد درصدی، معادل 31.6 درصد رقم خورد.

مرکز آمار ایران در بخشی از گزارش خود نرخ‌های تورم مهرماه را به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نیز بررسی کرده که طبق آن، دهک هزینه‌ای اول که ضعیف‌ترین قشر جامعه از نظر اقتصادی به حساب می‌آید، برای سومین ماه متوالی بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرد و بار اصلی افزایش قیمت‌ها بر دوش این دهک بود.

چرا تورم ماهانه کم‌درآمدها بیشتر از ثروتمندان بود؟
داده‌های مرکز آمار ایران حاکی از آن هستند که دهک هزینه‌ای اول در مهرماه امسال تورم ماهانه 3.05 درصدی را تجربه کرده که بالاترین رقم در میان دهک‌ها محسوب می‌شود. این در حالیست که کمترین نرخ تورم ماهانه با رقم 2.58 درصدی در دهک دهم، یعنی پردآمدترین افراد جامعه ثبت شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند دلیل بالاتر بودن تورم ماهانه دهک‌‌های پایین‌تر از دهک‌های بالاتر، اختلاف بالای تورم کالاهای خوراکی در میان این دهک‌هاست. سهم تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات از تورم ماهانه، در دهک‌های اول تا چهارم معادل یک درصد و در دهک‌های بعدی برابر با 0.9 درصد بود. این در حالیست که نرخ تورم کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات سهمی 2.6 درصدی از تورم ماهانه دهک اول داشته اما این رقم در دهک دهم تنها 1.9 درصد بوده است.از همین روی و به دلیل آنکه کالاهای خوراکی سهم بیشتری از سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین را تشکیل می‌دهند، دهک‌های هزینه‌ای پایین‌تر، تورم ماهانه بیشتری را در مهرماه شاهد بودند.

اختلاف تورم سالانه دهک اول و دهم کاهشی شد
از سوی دیگر، در مهرماه امسال دهک‌های هزینه‌ای بالاتر، همچنان تورم سالانه و نقطه به نقطه بیشتری از دهک‌های پایین ثبت کردند.در مهرماه سال جاری، نرخ تورم سالانه که تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن را اندازه‌گیری می‌کند، در دهک اول 30.5 درصد بود و در دهک دهم رقم 34.1 درصدی را ثبت کرد. به این ترتیب فاصله بین بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه دهک‌ها با افت 0.5 واحد درصدی نسبت به شهریورماه، به 3.6 واحد درصد رسید.به علاوه، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در دهک هزینه‌ای نخست 30.2 درصد بود و تا دهک دهم به 32 درصد افزایش پیدا کرد.
برچسب ها: تورم نرخ تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها