به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۱۸:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۴۹۸۲۹۹

اعتراض چین به فروش تسلیحات آمریکایی

اعتراض چین به فروش تسلیحات آمریکایی
گروه بین الملل: چین پس از اعلام فروش تسلیحات به ارزش دو میلیارد دلار از سوی آمریکا به تایوان، این اقدام را محکوم و تهدید به پاسخ متقابل کرد. این معامله شامل سیستم‌های موشکی زمین به هوا و رادار است.
چین با انتشار بیانیه‌ای متعهد شده که تمام اقدامات لازم را برای حفظ حاکمیت خود بر تایوان اتخاذ کند. این اعلامیه در پی دور جدید فروش تسلیحات آمریکا به تایوان صادر شده است. چینجزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند.اگرچه این معامله هنوز به تصویب کنگره آمریکا نیاز دارد، با‌این‌حال وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد که این توافق به "تقویت مقاومت دفاعی تایوان" کمک خواهد کرد و این امر به "حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان" کمک می‌کند.
آمریکا هرچند روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان ندارد، اما به موجب یک قانون مصوب، موظف است به این جزیره کمک کند تا در برابر حملات احتمالی چین از خود دفاع کند. در دوران دولت بایدن، تاکنون ۱۷ معامله تسلیحاتی با تایوان انجام شده است.وزارت دفاع تایوان با اشاره به تهدیدات چین، اعلام کرد: "تایوان موظف به دفاع از سرزمین خود است و همچنان برای حفاظت از خود عزم جدی دارد."اوایل ماه اکتبر ٢٠٢۴، تایوان گزارش داد که ۱۵۳ هواپیمای نظامی و ۱۴ کشتی نیروی دریایی چین را در اطراف جزیره مشاهده کرده است که به گفته وزارت دفاع تایوان، این تعداد در یک روز بی‌سابقه بوده است. چین این تمرین نظامی را هشداری به اقدامات جدایی‌طلبانه توصیف کرده است.
وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که این بسته جدید تسلیحاتی به‌شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را نقض کرده و به روابط چین و آمریکا آسیب می‌زند و صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد.چین همچنین هشدار داده که "اقدامات لازم و قاطع" را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد.
پیش‌تر و در خرداد‌ماه سال‌ جاری، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و پنتاگون اعلام کردند که این کشور فروش تجهیزاتمختلف نظامی، از‌ جمله هواپیما‌های بدون سرنشین، به ارزش تقریبا ۳۶۰ میلیون دلار (معادل حدود ۳۳۵ میلیون یورو) به تایوان را تایید کرده است.در آن زمان، پنتاگون اعلام کرد که فروش این تسلیحات "امنیت دریافت‌کننده را بهبود می‌بخشد و به حفظ ثبات سیاسی، تعادل نظامی و پیشرفت اقتصادی در منطقه کمک خواهد کرد."
این تجهیزات شامل پهپاد‌های هدایت‌شونده ضد تانک از نوع "سویچبلید ۳۰۰" به ارزش دو میلیون و ۶۰۰‌ هزار میلیون دلار و هواپیما‌های بی‌سرنشین نوع «التیوس ۶۰۰‌ ام وی» به ارزش تقریبا ۳۰۰ میلیون دلار است.
 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها