به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۱۹:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۴۹۸۳۱۵

تولدت مبارک خالق مایکروسافت

تولدت مبارک خالق مایکروسافت
گروه علمی: امروز، زادروز بیل‌گیتس بنیانگذار مایکروسافت و برنامه‌نویس و کارآفرین بزرگ عرصه فناوری است که بی‌شک اکثر افراد او را می‌شناسند.به گزارش ایسنا، بیل گیتس زاده ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵، در سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده است. او یک برنامه نویس آمریکایی و کارآفرین است که شرکت مایکروسافت، بزرگترین شرکت نرم افزار رایانه شخصی در جهان را تاسیس کرده است.

گیتس اولین برنامه نرم افزاری خود را در سن ۱۳ سالگی نوشت. در دبیرستان به تشکیل گروهی از برنامه‌نویسان کمک کرد تا سیستم حقوق و دستمزد مدرسه خود را با رایانه انجام بدهند و شرکت Traf-O-Data را تاسیس کردند که سامانه‌های تردد شمار را به دولت‌های محلی می‌فروخت.

در سال ۱۹۷۵ گیتس که در آن زمان دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد بود، به دوست خود پل جی آلن(Paul G. Allen) پیوست تا نرم افزاری برای اولین میکروکامپیوترها یا ریزرایانه‌ها توسعه دهد. آنها کار خود را با سازگار کردن زبان برنامه‌نویسی بیسیک(BASIC) که یک زبان برنامه‌نویسی محبوب در آن زمان بود و در رایانه‌های بزرگ استفاده می‌شد، آغاز کردند و از این زبان برنامه‌نویسی در ریزرایانه‌ها بهره بردند. با موفقیت این پروژه، گیتس در سال اول، دانشگاه هاروارد را ترک کرد و با آلن، شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد.

وقتی مایکروسافت مجوز سیستم عاملی به نام MS-DOS را به شرکت International Business Machines Corporation که در آن زمان بزرگترین تامین کننده رایانه در جهان بود، برای استفاده در اولین ریزرایانه‌اش، اعطا کرد، تسلط گیتس بر صنعت ریزرایانه‌ها به شدت افزایش یافت.

پس از عرضه این دستگاه‌ها در سال ۱۹۸۱، IBM به سرعت استانداردهای فنی را برای صنعت رایانه شخصی تعیین کرد و MS-DOS نیز سیستم عامل‌های رقیب را به بازار عرضه کرد. در حالی که استقلال مایکروسافت روابط با آی‌بی‌ام را تیره کرد، گیتس به طرز ماهرانه‌ای با شرکت بزرگتری کار کرد تا برای نرم‌افزارهای حیاتی به طور دائم به او وابسته شود. سازندگان رایانه‌های شخصی سازگار با آی‌بی‌ام برای نرم‌افزار اصلی خود به مایکروسافت روی آوردند. در آغاز دهه ۱۹۹۰ او به پادشاه نهایی صنعت رایانه شخصی تبدیل شد.

گیتس، تا حد زیادی به دلیل موفقیت مایکروسافت، به عنوان بزرگترین سهامدار انفرادی شرکت، ثروت هنگفتی به دست آورد. او در سال ۱۹۸۶ به یک میلیاردر تبدیل شد و در عرض یک دهه دارایی خالص او به دهها میلیارد دلار رسید که طبق برخی تخمین‌ها او را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرد.

گیتس در ابتدا ترجیح داد از انظار عمومی دور بماند و امور مدنی و بشردوستانه را به طور غیرمستقیم از طریق یکی از سازمان‌هایش مدیریت کند. با این وجود، با افزایش قدرت و شهرت مایکروسافت، گیتس، به رغم بی‌میلی‌اش، به یک چهره عمومی‌تر تبدیل شد. رقبا، مخصوصا در شرکت‌های رقیب در «سیلیکون ولی» او را فردی فعال، دوگانه و مصمم به سود بردن تقریبا از هر تراکنش الکترونیکی در جهان نشان می‌دادند. از سوی دیگر، حامیان او از هوش تجاری عجیب، انعطاف پذیری و اشتهای بی حد او برای یافتن راه‌های جدید برای مفیدتر کردن رایانه‌ها و الکترونیک از طریق نرم افزار تجلیل می‌کردند.

همه این ویژگی‌ها در واکنش زیرکانه گیتس به علاقه ناگهانی عمومی به اینترنت مشهود بود. با شروع سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶، گیتس به شدت مایکروسافت را بر توسعه راه‌حل‌های نرم‌افزاری مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها برای اینترنت متمرکز کرد و سیستم عامل Windows CE را برای شبکه‌سازی دستگاه‌های غیر رایانه‌ای مانند تلویزیون‌های خانگی و دستیارهای دیجیتال شخصی، ایجاد کرد.

گیتس علاوه بر کارش در مایکروسافت، به خاطر فعالیت‌های خیریه اش نیز شهرت دارد. او به همراه همسرش ملیندا در سال ۱۹۹۴ بنیاد ویلیام اچ. را تاسیس کردند و در اواخر دهه ۱۹۹۰، این زوج همچنین از طریق بنیاد کتابخانه گیتس که در سال ۱۹۹۹ به بنیاد یادگیری گیتس تغییر نام داد، بودجه کتابخانه‌های آمریکای شمالی را تأمین کردند و از طریق برنامه محققان هزاره گیتس برای کمک هزینه تحصیلی اقلیت، کمک جمع‌آوری کردند. در ژوئن ۲۰۰۶، وارن بافت(Warren Buffett) هدیه‌ای را به این بنیاد اهدا کرد که به موجب آن، دارایی‌های آن در ۲۰ سال آینده به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسید.

در آغاز قرن بیست و یکم، این بنیاد همچنان بر سلامت جهانی و توسعه جهانی و همچنین اهداف توسعه جامعه و آموزش در ایالات متحده متمرکز بود. پس از یک دوره گذار کوتاه، گیتس در ژوئن ۲۰۰۸ نظارت روزانه بر مایکروسافت را رها کرد و اگرچه او همچنان رئیس هیئت مدیره باقی ماند اما به دنبال زمان بیشتری برای فعالیت در بنیاد بیل و ملیندا گیتس بود. در فوریه ۲۰۱۴ او از ریاست استعفا داد اما تا سال ۲۰۲۰ به عنوان عضو هیئت مدیره به کارش ادامه داد. در این مدت مدال آزادی ریاست جمهوری(۲۰۱۶) به او اعطا شد و مستندی در سال ۲۰۱۹ برای او ساخته شد و به نمایش در آمد. دو سال بعد گیتس و همسرش از هم جدا شدند.

چند حقیقت جالب در مورد بیل گیتس
اکنون که در مورد زندگی این کارآفرین بزرگ و مسیری که پیموده اطلاعاتی به دست آورده‌ایم به چند نکته جالب در مورد او می‌پردازیم.

گیتس در ۱۳ سالگی یک بازی دوز رایانه‌ای برنامه‌نویسی کرد که به کاربران اجازه می‌داد در حالی که رایانه را به عنوان حریف انتخاب می‌کنند، به بازی بپردازند.
خالق مایکروسافت در سال اول دانشگاه هاروارد را رها کرده تا به تاسیس شرکت نرم‌افزاری خود پردازد. او نقشی اساسی در انقلاب رایانه‌های شخصی داشت.
گیتس تاکنون چندین بار عنوان ثروتمندترین مرد جهان را از آن خود کرده است. ثروت او تا ۱۹۹۹ به ۱۰۱ میلیارد دلار رسید که البته به دلیل کمک‌های مالی او به سازمان‌های مختلف این ثروت کاهش پیدا کرده است.
او تلاش‌های زیادی برای بهبود بهداشت و آموزش در سراسر جهان کرده و نقش مهمی در مبارزه جهانی با مالاریا، فلج اطفال و کووید-۱۹ ایفا کرده است.
 گیتس مدافعی قوی برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌های جهانی است و در سال ۲۰۱۵ هشدار داد که جهان برای شیوع یک بیماری همه‌گیر آمادگی ندارد.
فرزندان یکی ثروتمندان جهان قرار نیست ارث میلیاردی از پدر دریافت کنند. گیتس سه فرزند دارد که به هر یک از آنها ۱۰ میلیون دلار خواهد رسید که براساس گزارشی از فوربس این تنها ۰.۰۱ درصد از دارایی بیل گیتس است و مابقی پول صرف امور خیریه خواهد شد. همچنین در سال ۲۰۱۲ همسر سابق گیتس در مصاحبه‌ای گفته است که فرزندانش اجازه استفاده از محصولات اپل را ندارند. 

بیل گیتس که براساس یک نظرسنجی بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ رتبه اول محترم‌ترین مرد جهان از نظر مردم را دریافت کرده است امروز ۶۹ ساله می‌شود. باید دید که آیا موفقیت خارق‌العاده گیتس جایگاه ماندگاری را در فهرست بزرگان آمریکایی‌ برای او تضمین می‌کند یا خیر. به نظر می‌رسد مورخان او را به عنوان یک شخصیت تجاری به همان اندازه که جان دی راکفلر(John D. Rockefeller) برای نفت مهم بود، برای رایانه‌ها مهم می‌دانند. خود گیتس در کتاب پرفروش خود در سال ۱۹۹۵، آگاهی دقیقی از خطرات رفاه نشان داد، جایی که در آن موفقیت معلم بدی است. زیرا افراد باهوش را به این فکر می‌اندازد که هیچ وقت نمی‌بازند.
برچسب ها: بیل گیتس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها