به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۵۷۲۱۵
مگر خيابان، تاكسي و ... براي بانوان امنيت دارند؟

استاد پاك‌كردن‌صورت‌مسئله‌ايم؛ خانم‌مشاوروزیر!

گروه جامعه: روز گذشته خانم فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در مخالفت با حضور بانوان در ورزشگاهها براي تماشاي مسابقات ورزشي گفت: «حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیازمند ابزار، وسایل و برنامه ریزی هایی هستیم که امنیت زنان را به لحاظ فیزیکی و اخلاقی تضمین کند، ولی در حال حاضر این حداقل امنیت برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد.»
استاد پاك‌كردن‌صورت‌مسئله‌ايم؛ خانم‌مشاوروزیر!

براي اينكه به خانم مشاور، تلنگري زده شود كه نه تنها امروز در ايران، ورزشگاه‌ها براي حضور بانوان امنيت ندارند، بلكه هر روزه در كوچه و خيابان و پياده روهاي همين تهران با چشم غيرمسلح! (حتي اگر خيلي هم حساس به اطرافتان نباشيد)، انواع و اقسام تعدي‌هاي كلامي و حتي فيزيكي به بانواني را مشاهده مي‌كنيد، كه يقننا اكثريت قاطع آنان اين حركات را تجاوز به حقوق شهروندي خود مي‌دانند.

تازه ترين مستندش هم گزارش خبرنگار خانم يك خبرگزاري پربيننده داخلي است كه اتفاقا يك روز قبل از اظهارات خانم فرهمندپور، منتشر شده نشان مي‌دهد كه حتي خيابان، تاكسي و ... هم براي بانوان ايراني ديگر امنيت ندارد! وقتي در هر جاي ديگر جهان، حتي يك حرف بي ربط به يك زن (حتي برهنه و با پوشش حداقلي)، شديدترين مجازات را براي فرد متخلف به خاطر تجاوز به حق شهروندي ديگري، در پي دارد (نمونه و مثال عيني و تازه‌اش، سرپرست يك تيم ورزشي ايران در همين مسابقات آسيايي اينچوئن كه به خاطر متلك‌گويي به يك خانم، در كره، ممنوع الخروج و منتظر برگزاري دادگاه و مجازات است) حال بايد از خود بپرسيم جامعه ايران به كجا رفته كه بانوانش (كه بر خلاف هر كشور ديگر، داراي نوعي از پوشش و حجاب هم هستند) در خيابان و تاكسي و ... پايتختش هم از انواع تعدي هاي كلامي و جسمي و ... در امان نيستند! در اين صورت و با توجيه خانم مشاور، مسئولان مربوطه حق دارند تردد همه بانوان را در خيابان هاي ايران ممنوع كنند؟ مثل ممنوعييت حضورشان در ورزشگاه؟ 


مي ماند يك سئوال ساده از همه مسئولان كشور گل و بلبلمان كه آيا اين ممنوعيت‌ها، پاك كردن صورت مسئله نيست؟!  گزارش تامل‌آور اكرم احقاقي خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) را بخوانيد، سپس با منطق و توجيه خانم فرهمندپور جمع‌بندي اش كنيد و در خاتمه به سئوال گروه جامعه بهارنيوز در بخش كامنت‌ها پاسخ بدهيد كه آيا مسئولان امروز ايران از جمله سركار خانم فرهمندپور، استاد پاك كردن صورت مسئله نيستند؟


آزار خیابانی در سه روایت؛ شما نظر بدهید
ايسنا- اكرم احقاقي
خیابان شلوغ، خیابان خلوت، کوچه شلوغ، کوچه خلوت، مترو، اتوبوس، تاکسی، مرکز خرید، پارک، پل عابر پیاده. صبح، ظهر، عصر، شب و ...

 

خیابان

 

ساعت شش عصر بود. بعد از خریدن چند قلم دارو از داروخانه رامین تو خیابون فردوسی، اومدم بیرون. کنار خیابون وایساده بودم و سرم توی موبایلم بود. داشتم چک می‌کردم که چقدر پول توی حسابم مونده، یه دفعه صدایی از کنارم شنیدم. صدای یه مرد جوون که می‌گفت «با من دوست می‌شی؟ امشبو با هم باشیم؟ همه چیزم هست؛ شیشه،‌ پایپ، همه چی.» اول فکر کردم که داره با تلفن صحبت می‌کنه و با من نیست، اما کسی هم کنارم نبود که فکر کنم با اونه. رومو برگردوندم بهش نگاه کردم، تو چشای من زل زد و دوباره همون حرفا رو تکرار کرد: «قول میدم بهت خوش بگذره. همه چی هست.»

شوکه شده بودم که این داره چی میگه؟! نمی‌دونستم باید چی کار کنم. بارها شده بود که توی خیابون مزاحمم شده بودن،‌ بهم متلک گفته بودن یا اینکه اومده بودن جلو با لحن مودبانه‌ی مسخره‌ای که از صد تا فحش هم بدتر بود گفته بودن «خانوم می‌تونم چند دقیقه وقتتون رو بگیرم؟». ولی این مدلیش رو ندیده بودم. تا حالا کسی بهم پیشنهاد دوستی با آپشن شیشه و پایپ نداده بود! خودمو جمع و جور کردم و بهش گفتم: آقا ! برو مزاحم نشو،‌ اشتباه گرفتی.

از کنار ماشین پلیس که کنار خیابون پارک شده بود و چندتا مامور توش نشسته بودن، رد شدم ، به سمت ایستگاه بی‌.آر.تی رفتم، ولی پسره دست‌بردار نبود. دنبالم اومد و بازم همون حرفا رو زد. با عصبانیت برگشتم بهش گفتم : آقا ! قیافه من به شیشه‌کش‌ها می‌خوره که تو میگی بیام باهات شیشه بکشم!؟ بازم از رو نرفت. با لحن احمقانه‌ و البته وقیحانه‌ای گفت: شوخی کردم بابا ببخشید، شیشه نمی‌کشی بیا حداقل امشب با هم خوش بگذرونیم.

احساس می‌کردم از شدت عصبانیت خون به مغزم نمی‌رسه. پسره قیافه‌ش به آدمای معتاد نمی‌خورد. یه پسر جوون حدود بیست و هفت ساله و اینا بود، با یه تی‌شرت سورمه‌ای و شلوار پارچه‌ای. کنار بی‌.آر.تی چند تا مرد دیگه هم وایساده بودن و حرفای من و اون رو می‌شنیدن. خجالت کشیدم. با خودم گفتم مگه من چی کار کردم که این پسره جرأت کرده به من این حرفا رو بزنه؟ داشتم با خودم کلنجار می‌رفتم که چشمم افتاد به ماشین پلیس. برگشتم به پسره گفتم اگه نری میرم به این پلیسا می‌گم. وقتی اینو بهش گفتم، با پررویی تمام، نگاه عاقل اندر سفیهی بهم کرد، راهش رو کشید و رفت.بعد از این که اون رفت تازه متوجه نگاه‌ اونایی که کنار وایساده بودن شدم. بغضم گرفته بود. اونقدر ناراحت بودم که از خیر اتوبوس سوار شدن گذشتم و مسیر میدون فردوسی تا خونه رو پیاده رفتم.

 

تاکسی

 

ساعت 11 صبح بود. سوار تاکسیای خطی تجریش - انقلاب بودم .با استادم قرار داشتم. روز آخری بود که فرصت داشتم تحقیقم رو بهش بدم. عصبی بودم و استرس داشتم. می‌ترسیدم استاد بره و من به قرار نرسم. به خودم به خاطر اینکه دیر بلند شده بودم فحش می‌دادم. مسافر کناریم مثل خیلی از مردا که تو تاکسی می‌شینن و فکر می‌کنن روی صندلی شخصیشون نشستن، پاشو باز کرده بود و من چون حوصله کل‌کل کردن نداشتم و تجربه خوبی هم از این چیزا نداشتم خودم رو جمع کردم و به در چسبوندم.

تو بزرگراه چمران بودیم که یه لحظه گرمایی رو روی پام احساس کردم. نگاه کردم دیدم دست مسافر بغلی روی پامه. با اینکه وقتی تو ماشین نشستم کیفمو بین خودم و مسافر بغلی گذاشته بودم، آقاهه دستش رو از کیف رد کرده بود و گذاشته بود روی پای من. دلم هری ریخت. از شدت عصبانیت زبونم خشک شده بود. یه لحظه با خودم فکر کردم بدون اینکه چیزی بگم از راننده بخوام که نگه داره پیاده بشم ، اما چون تو بزرگراه بودیم به احتمال زیاد راننده این کار رو نمی‌کرد. تصمیم گرفتم با صدای بلند به یارو بگم دستشو برداره ، اما امکان داشت همه فکر کنن تقصیر من بوده.

یواش بهش گفتم: آقا دستتو بکش، خودتو جمع کن. راننده از توی آینه داشت نگاه می‌کرد ولی چیزی نگفت. حرصم در اومده بود. مسافر کناری یه مرد میانسال کت و شلواری با یه ته‌ریش بود که پوشه زردرنگی هم دستش بود. یه نگاه طلبکارانه بهم انداخت و دستشو کشید. ولی خودشو جمع نکرد. منم خودمو تا اونجایی که می‌شد به در چسبوندم. چند دقیقه‌ای بیشتر نگذشته بود که دوباره اون گرمای لعنتی رو حس کردم. احساس خفگی بهم دست داده بود. با خودم گفتم این دفعه بلند بگو و از راننده بخواه که دخالت کنه. وقتی که دهنمو باز کردم که بگم آقا دستتو بکش، انگاری متوجه شده بود که من می‌خوام چی کار کنم، دستشو کشید و به راننده گفت پیاده می‌شم.

وقتی داشت پیاده می‌شد برای اینکه حرف تو دلم نَمونه بهش گفتم: خیلی عوضی و آشغالی! اونم انگار اصلا حرفم رو نشنیده باشه از ماشین پیاده شد. بعدش راننده از توی آینه ازم پرسید مشکلی پیش اومده؟ بهش گفتم شما که خودتون از توی آینه دیدید که چی شد. برگشت گفت: آره یه چیزایی دیدم. گفتم: خب چرا واکنش نشون ندادید؟ چرا همون موقع که دیدین پیاده‌ش نکردید؟ گفت: خانوم ! ما دنبال دردسر نیستیم. به من چه ربطی داره؟

 

پل عابر پیاده

 

پنجشنبه ظهر بود، داشتم از شرکت برمی‌گشتم. روی پل عابرپیاده بودم. پل خلوت بود. هندزفری تو گوشم بود و با صدای آهسته داشتم آهنگ گوش می‌دادم. یه پسری از روبرو می‌اومد. از دور شنیدم که داره یه سری حرفای رکیک می‌زنه. سعی کردم بهش توجه نکنم. بهم نزدیک و نزدیک‌تر شد. از کنارم که رد شد یه‌دفعه‌ای دستشو آورد به سمتم و ...باهاش گلاویز شدم. جیغ می‌کشیدم ، ولی صدام به جایی نمی‌رسید. تا تونستم زدمش و همونجوری که مقنعه‌ام از سرم افتاده بود و دکمه های مانتوی بلند و گشادم کنده شده بودند از دستش فرار کردم.

 

آزار خیابانی

 

این روایت‌ها فقط سه نمونه عینی از پدیده‌ای فاجعه‌بار به نام «آزار خیابانی» است که زنان هر روز و هرروز با آن مواجه می‌شوند یا از مواجهه با آن هراس دارند. آزار خیابانی به هر نوع عمل یا کلام جنسی گفته می‌شود که در مکان‌های عمومی رخ می‌دهد و باعث از بین رفتن آرامش جسمی یا روانی یک فرد می‌شود. این آزار در فرد آزاردیده احساس ترس، تهدید، ناامنی و بی‌احترامی ایجاد می‌کند.آزارهای خیابانی شامل خواسته‌ها، توجه‌های جنسی،‌ آزار بدنی و کلامی با هدف جنسی و به صورت اجباری است. معمولاً آزار خیابانی به صورت آزار کلامی (متلک‌پرانی،‌ صدا در آوردن و پیشنهادهای جنسی) و آزارهای غیرکلامی (بوق زدن با وسیله نقلیه در برابر زنانی که منتظر وسیله ای برای رفت و آمد هستند،‌ تعقیب و کمین کردن، لمس کردن، چشم‌چرانی، ادا درآوردن، عورت نمایی و تجاوز) است.

 

کلیشه‌ها و واقعیت‌ها

 

در مورد آزار خیابانی که ممکن است در هر زمان و مکانی از جمله مکان‌های شلوغ رخ دهد، کلیشه‌هایی وجود دارد که به مزاحمان این فرصت را می‌دهد که به آزار خود ادامه دهند و از سوی دیگر مقابله با این آزارها را سخت‌تر می‌کنند؛ تصورات قالبی مانند اینکه برخی از زنان با شیوه لباس پوشیدن،‌ خندیدن،‌ حرف زدن و یا رفتارشان به اصطلاح «نخ می‌دهند» یا «علامت می‌فرستند» که دوست دارند مورد آزار قرار بگیرند؛ در حالی که واقعیت چیز دیگری است و بسیاری از زنان با پوشش‌ها و رفتارهای مختلف، این نوع آزارها را تجربه کرده‌اند.

بر اساس برخی از کلیشه‌ها، دلیل شیوع آزارهای خیابانی، محرومیت جمعیت جوان به‌ویژه مردان از آزادی جنسی و دشواری شرایط ازدواج در جامعه است؛ در حالی که واقعیت این است که آزادی‌های جنسی با عدم دسترسی به روابط سالم و احترام‌آمیز مرتبط نیستند و این نوع رفتار با نشان دادن سلطه و قدرت‌نمایی ارتباط مستقیم دارد و بسیاری از این مزاحمان همزمان با ایجاد مزاحمت برای دیگران، دارای روابط متعدد دیگری نیز هستند.

بر خلاف این کلیشه که تنها زنان مورد آزار قرار می‌گیرند و آزاردهندگان همیشه مرد هستند، واقعیت این است که گرچه زنان اکثریت قربانیان آزارهای خیابانی را تشکیل می‌دهند، اما مردانی نیز گاهی از سوی مردان و زنان دیگر مورد آزار قرار می‌گیرند؛ به‌ویژه مردانی که مشابهت‌های فیزیکی با زنان دارند یا با کلیشه‌های جسمی و رفتاری مردانه موجود در جامعه فاصله دارند.

 

زنان و مقابله با آزار

 

در بسیاری از مواقع به دلیل پیشداوری‌هایی که نسبت به زنان و دختران وجود دارد، فرصت از آنها برای مواجهه با انواع آزارهای خیابانی گرفته می‌شود و بسیاری از آنها در هنگام مواجه شدن با این آزارها سکوت و مدارا را در پیش می‌گیرند، در صدد تذکر دادن به فرد آزاردهنده بر نمی‌آیند و از بیان آنچه اتفاق افتاده شرم دارند چرا که بر اساس پیش‌فرض‌هایی غلط همچون اینکه «کرم از خود درخت است»، خود را در ایجاد این وضعیت مقصر می‌دانند. بیشتر آنها در صورت وقوع آزار جنسی در وسایل نقلیه عمومی سعی می‌کنند از فرد آزاردهنده فاصله بگیرند و سکوت ‌کنند. برخی از آنان از ترس اینکه آزادی‌شان سلب شود آنچه که برایشان اتفاق افتاده است را برای خانواده خود بازگو نمی‌کنند، چرا که دیده شده برخی از خانواده‌ها به اسم حمایت از قربانی، سعی می‌کنند رفت و آمد او را کنترل و محدود کنند و شاید به خاطر این احساس عدم امنیت است که خیلی از خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که دخترانشان در شب بیرون از خانه باشند و اگر کمی دیر کنند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند؛ در حالی که پسران همان خانواده اجازه دارند تا پاسی از شب با دوستانشان در خیابان‌ها باشند.

در حالی که ماده 619 قانون مجازات اسلامی، آزارهای خیابانی را جرم‌انگاری کرده و به صراحت می‌گوید که «هر کس در اماکن عمومی و یا در معابر، متعرض یا مزاحم اطفال و زنان شود و یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و همچنین تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد» اما طبق تحقیقات انجام‌شده، تعداد کمی از زنان آزاردیده از طریق مراجع قضایی یا انتظامی اقدام قانونی می‌کنند چرا که امید چندانی برای پیگیری ندارند و از سوی دیگر گاهی دیده شده است که متاسفانه برخی از ماموران نیز به دلیل عدم آموزش مناسب، با زنان آزاردیده برخورد خوبی نداشته‌اند. از سوی دیگر اساسا، جمع‌آوری مستندات و ادله مربوط به آزارهای خیابانی در عمل، آنقدر دشوار است که زنان نمی‌توانند برای تمامی موارد به دادگاه مراجعه کنند.

 

تجربه و نظر شما

 

در رسانه‌ها و دیوارهای شهر پیام‌ها و بیلبوردهایی وجود دارد که زنان را به عفیف بودن تشویق می‌کنند، اما کمتر پیامی وجود دارد که مردان مزاحم را از ایجاد مزاحمت خیابانی منع کند و به آنها هشدار دهد. تجربه آزارهای خیابانی به عنوان نقطه‌ای تاریک در خاطرات بسیاری از زنان و دختران به ویژه در شهرهای بزرگ ثبت شده و این حکایت منزجر کننده هنوز هم ادامه دارد. اگر شما نیز تجربیاتی از این نوع داشته‌اید یا حداقل در موقعیتی شاهد این قبیل آزارها بوده‌اید، از تجربیات خود و نوع مواجهه با آنها بنویسید، به نظرتان باید چگونه در برابر این آزارها واکنش نشان داد؟ شاهدان این اتفاقات باید چه اقدامی انجام دهند؟ مراجع قانونی چه وظیفه‌ای دارند؟


۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۸:۵۸
آگه با این افراد به صورت رسوایی در محل جرم برخورد بشه دیگه از این غلطا نمیکنن.
مثلا دستبند بشن به سطل آشغال و جرمشون هم رو سینه شون نصب بشه و.... (254868)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۱۴
همين كارا را تو اين 34 سال كردند كه نتيجه اش اين شد. بابا بي خيال بشين. مشكل اساسي تر و ريشه اي تر از اين طرحهاي آبكيه. (254919)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۹:۴۲
مشکل از نوع مجازات کردن نیست،مشکل جای دیگست.
مشکل بی غیرت شدنمونه،دیگه بقیه افراد رو مثل خواهر و مادر خودمون نمیدونیم:-( (255064)
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۵۰
حجاب این خانوم چطور بوده؟ (254929)
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۸:۴۳
بنده خدا مگه هركه حجابش مشكل داره هركه ديد بايد هر غلطي ديد بكند مگه اول متن نديدي كه توكشورهاي ديگه چطور به حقوق شهروندي احترام ميذارن (255056)
ناشناس
United States
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۹:۳۱
حجاب اين خانم هرجوري هم باشه...توجيهي براي اين رفتارهاي بيمارگونه نيست...مشکل ما وجود افرادي مثل شماست که اولين سوالي که به ذهنشون ميرسه اينه....متاسفم...هيچ دختري سزاوار ترسيدن نيست... (255062)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۷
يك روز من با چادر مشكل داشتم مي رفتم امام رضا زيارت كه همچين تجربه اي را درست در خيابان مقابل گنبد حرم داشتم. شما فكر مي كنيد حجاب يك نفر كه به زيارت مي رود چطور است. به نظرم از نظر بعضي ها همين قدر كه زن هستيم مقصريم. (255077)
روحانی!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۳:۴۶
مردم توی کشور های غربی با کلی آزادی و کنار ساحل برهنه میگردن، کسی هم متعرض حالشون نمیشه. حالا تو میگی حجابش چطور بوده؟!!!! اصلا فرض کن لخت بوده!!! خدا قبل از اینکه دستور حجاب بده ، مردم رو از چشم چرونی منع کرده. دستور حجاب با اومدن اسلام شکل گرفته ولی چشم چرانی از ابتدای خلقت کار منحوسی بوده.. صورت مساله رو پاک نکن لطفا. (255092)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۲۱:۳۳
دوست عزیز خودت را گول نزن
دقیقا یه سرچ کوچیک بکن ببین نحوه تجاوز و امار تجاوز در کشورهایی که همه آزاد اند چطوریه؟ (255161)
محمدب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۲۱:۴۹
سلام دوست عزیز، این سخن شما اشتباهه. طبق آیات قرآن اول پوشاندن مطرح شده بعد منع از چشم چرانی دوم اینکه در گذشته حجاب هم یوده حتی در ادیان دیگر پس نتیجه اینه که هر دو چشم چرانی و بدحجابی گناه کبیره است ولی قبح بدحجابی بدتر است چون موجب شده که افراد را به گناه بیندازد.بعد اینکه من اروپا زیاد رفتم هتک حرمت آنجا بسیاره چون حرمتها اصلا وجود نداره که بخوادهتک بشه. (255162)
میلاد
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۰۵
نیاز جنسی که سالها سرکوب میشه بشکل یسماری روانی خودشو نشون میده (254932)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۱:۴۱
از اون حرفا و توجی های مسخره است؟ مگه ما مردها بیمار جنسی هستیم که به همون دلیل زن ازاری بکنیم ؟؟ اینها رفتار یک مشت بیمار روانی و یا بیمار جنسیه. اگر مانند غرب پاسخ سخت قانونی ببینند دیگه از این غلطها نمی کنند. (255032)
استهفانیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۵۲
احسنت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (255111)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۱۴
خدا لعنت کنه دختران و زنانی که به خیابون میروند و آرایش میکنن که مورد توجه پسر ها باشن و پسر بازی کنن
خدا لعنت کنه پسران و مردانی رو که به خاطر دختر بازی به خیابون میروند
به خدا خیلی زشته
تو آزادترین جوامع هم به همه تو خیابون میبینند تیکه نمیندازن

60 درصد تقصیر مردهای بی غیرت هست و 40 درصد تقصیر بانوان
همین مردها اکثرا ناموس خودشون به همین صورت میاد خیابون و اگر کسی بهشون تیکه بندازه سریع رگ غیرت میترکونن
آنچه را برای خود میپسندی برای دیگران بپسند و آنچه را نمیپسندی برای دیگران نپس (254972)
عبدالجلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۷:۴۲
اینهمه سال لعنت کردیم چی دیدیم ؟ کمی فکر کنیم شاید بهتر باشه . (254985)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۱:۰۱
. . .چطور تو کشورهاي اروپايي و کشورهايي که حجاب هم ندارن از اين ازارهاي خيابوني خبري نيست بهتره به فکر خودت و خانوادتون باشي (255004)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۳:۲۵
کمی خرد و اندیشه نیازست. مردمی که بجای شعور شعار میدهند سرانجامشان همین میسود. با لعن و نفرین کار درست نمیشود. باید گنجایش ها را بالا برد. باید اندیشید. باید انسان بود. باید انجام داد. (255018)
امیدوارم بهار منتشر کنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۴:۰۴
یعنی شما ها به خاطر این چیزها میرید بیرون که محالف هستید؟؟؟؟
یعنی اکثریت خوانندگان این سایت به خاطر این چیزها میرن بیرون ؟؟؟

البته وقتی به چشمهای مردان و زنان تو شهر نگاه کنید میفهمید که چیز عجبی نیست این مثبت و منفی (255041)
ملت مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۰:۰۸
تا زمانیکه مسئولین از خواب غفلت بیدار نشوند و قانون درست نشود و ضمانت قانونی وجود نداشته باشه وضعیت از این که هست بدتر میشه ولی بهتر نخواهد شد حالا معلوم نیست مسئولین بجای سیاست زدگی خسته کننده کی به فکر اصلاحات واقعی خواهند افتاد که دیر نباشد . (255002)
آزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۳:۰۲
مشکل از جایی شروع میشه که زن مقصر همه چیز دونسته میشه "زن این چه طرز تربیت " زن باعث اعتیاد مردهای بی عرضه" بی حجابی زن باعث تجاوز به خودشه مردهای بیچاره گناهی ندارن"
خلاصه تا زمانی که تو ایران مردها برای هر خطایی راه فرارشون اینه زن جایگاهی نداره جز پذیرش گناهان مردها (255015)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۲۱:۳۱
خب اگه شلاقشون بزنند، یکسری افراد معلوم الحال تیتر می زنند که چرا این ادم های گوگولی مگوری را زدید؟
البته شلاق یک امر باز دارنده است،
بهتر است به جای شلاق به زور زنشون بدهند فکر کنم بدترین شکنجه باشه (255160)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۰۰
سلام به این خانم مشاور وزیر بفرمایید تو ورزشگاه امنیت از خیابونها کل مسولش خودشونن بیشتره. (254869)
مش ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۴:۴۳
به کامنت داش کریم که کمی پایینتره توجه کنیدریشه همه مشکلاتوگفته. (254954)
بنده خدا
United States
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۰۹
من نمیدونم چرا آزادی های جنسی و بی بندو باری غربی ها برای ما پیشرفت محسوب میشه ولی به پیشرفتهای علمی غربی ها علاقه نداریم . فرهنگ غرب از یونان باستان برهنگی و بی بندوباری بوده و فرهنگ ایرانی وفا و عفاف .خیلی چیزای فرهنگی از ایران داریم که باید غصه از بین رفتن اونارو بخوریم اگر ما خودمون باشیم مطمئن باشید خیلی با ادب تر از غربی ها هستیم و هر جایی مثل ورزشگاه و تاکسی و خیابون برای خانومها نا امن نمیشه . تا الان شده از امریکا یا انگلیس بچه هارو برای بردگی جنسی جایی ببرند؟ (254870)
nima
United States
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۴:۰۰
مگه در رزشگاه های خارج کشور یا حتی تاکسی های انها بی فرهنگی هست ما نمیدونیم ؟ (254948)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۱۰
خیلی چیزا میتونه باعث این عوامل باشه...
چیزایی که نمیشه اینجا بیان کرد چون ممکنه سایت شما رو هم فیلتر کنن (254871)
جزایری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۱:۲۹
شما درست میفرمائی علی آقا، مشکل، قانون و ضابط اون هستش. مشکل، فرهنگ و ادب نداشته ما هستش. مشکل، اینه که من اینجا میام و هزار و یک شعار خوشگل میدم و تفسیر بینظیری ارائه میدم اما به وقتش شاید بدتر از همه مردا باشم. آره عزیزم، مشکل، اساسا" خودمونیم. (255007)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۳:۳۵
مهمترینش بی قانونی و مجری ضعیف است در کشورهای دیگر خانمها خیلی راحت و مطمئن در بیرون از خانه رفت وآمد میکنند ولی کسی جرأت تعرض ندارد چون میداند که اگر آن خانم ازش شکایت کند بخاک سیاه مینشیند. مانند برزیل و کره که فکر کردن همینطوریه بی قانونیه یک مالشی انجام شد. (255020)
حمیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۱۱
خیابون برای آقایان هم امنیت نداره وای به حال خانم ها (254872)
همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۳۱
آقا مگه تگزازسه که ورزشگاه ها امنیت ندارند یا مثل عراق و افغانستان داره دائماً بمب گذاری میشه
متأسفانه زور دولت در این مورد یا موارد مشابه به جبهه پایداری و انصار حزب الله نمیرسه ایبار امنیت رو بهانه کرد
پس بیاییم انقدر شعار ندهیم که زنها باید در همه جا حضر فعال داشته باشند (254875)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۴۳
خوب دقت کنید همه مشکلات فرهنگی ازین مطلب سرچشمه می گیرد: آغامحمدخان قاجاربه فرزندخوانده خود فتحعلی شاه گفته بودکه اگر می خواهی بر مردم ایران حکومت کنی بایدآنان راگرسنه وبیسوادنگه داریدومنظورش این بودکه باید شکم مردم راگرسنه نگه داری اماامروزمی بینیم که علاوه برشکم،چشم وگوش و دست وپاو زیرشکم افرادجامعه گرسنه نگه داشته شده وهمین باعث شده آماربی حجابی وفساد ودین گریزی زیاد شود.درداین است برادروخواهرم (254878)
رضا از اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۹:۰۵
به فرض چنین صحبتی شده ولی نباید همه ی تقصیرارو به پای اونا نوشت و خودمونو مبرا از اشتباه بدونیم.همین غرب توی 200 سال گذشته تونسته با فرهنگ سازی و توجه مردم به مدنیت و حساسیت نسبت به حقوق خودشون به این حد از ازادی و دموکراسی دست پیدا کنه که ما حتی نمی تونیم تو خوابم ببینیم. مشکل ما اینه که برای بدست اوردن حق و حقوق خودمون تلاش نمی کنیم چون هم قدرتهای ظالم اینو میخاد و هم خودمون رفاه طلب شدیم. این خیلی ساده انگاریه که برای رفع مسئولیت گناهو بیندازیم گردن دیگرون (254999)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۱:۱۸
در آنجا از ترس قانون است که کسی جرات تعرض و بی قانونی را ندارد وگرنه ادمی اگر از قانون ر نترسد همه جور خلاف را انجام میدهد ا (255006)
محسن
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۴۸
همه اینمشکلات که گفتید بیشتر متوجه زنانی هست که پوشش نامناسب دارند....طبق بررسی مزاحمت برای افراد با حجاب خیلی کمتر می باشد...شما اگر واقعا دسوز زنان این سرزمین هستید به مقوله حجاب توجه کنیید...اتفاقاشما دارید صورت مسئله رو پاک می کنید (254879)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۱۶
چرا تو اروپا كه همه زنا بي حجاب و نيمه برهنه اند كسي جرات نمي كنه حتي يك تو بهشون بگه؟ آقامحسن چيزفهم ! (254920)
هافبک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۰۸
آخه اونجا مثل اینجا نیست که مردها بیشتر پیگیر حجاب اختیاری باشند تا زنان
جالبه مدافعان حقوق زنان اکثرا مرد هستند
اینها مدافع خقوق زنان نیستن
مدافع شهوت خودشون هستند (254971)
حامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۲۴
اصلا به حجاب ربطی نداره. یه دور تو خیابونا بزنین می بینین که به چادری ها هم متلک میگن. شما چشماتون رو باز کنید لطفا!!!!شاید برای شما خانومهای بد حجاب جلب توجه میکنن اما برای افراد بیمار فرصت و موقعیت مناسب مثل خلوتی خیابان یا تاریکی شب ایجاد انگیزه میکنه و در اون لحظه حتی به پوشش زن هم توجه ای ندارند!مساله عمیقت از این حرفهاست. خودتون رو گول نزنید . (254924)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۰۷
بله- هم باید به مقوله حجاب توجه شود و هم به آموزش حقوق شهروندی و انسانی و احترام به شأن و شخصیت انسانها (254933)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۵۷
دوست عزیز متاسفانه اکثرا احساسی برخورد میکنیم و احساسی جواب میدیم. حرف شما درست اما واقعا خودت و وجدان خودت تمام مسئله به حجاب مربوط میشه؟
در نظر بگیرید عصر ارتباطات و اینترنت و ماهواره و ... . الحق و الانصاف نمیشه جلوی مردم رو نه با زور نه با هیچ چیزه دیگه گرفت که با این دهکده جهانی ارتباط نداشته باشن. حجاب داخل رو درست کردیم حجاب خارج رو چه کنیم؟ بگیم مردم ارتباطشون رو کلا با دنیا قطع کنند؟
فرهنگ سازی و زیربنا اگر درست نباشه زنان و دخترانمون رو اگر در گونی و گوشه خانه هم بزاریم امنیت ندارند. (254947)
روحانی!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۳:۵۲
احسنت . هزار تا لایک داری به خدا امیر جان. (255093)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۸:۳۲
میدونید دوستان! مسئله و مشکل اصلی اینه که ما تو کشورمون انقلاب کردیم و اونو داریم به تمام جهان صادر میکنیم. اونم از نوع ضد استکباری! مشکل ما اینه که جلوی امریکا و اسراییل و زیاده خواهی ها و ... اونا وایستادیم. اونام بیکار نمیشینن تا ما که تا چند دهه قبل نوکر اونا بودیم حالا واسشون سروری کنیم. بی حجابی خانوما و بی غیرتی آقایون! نتیجه زوم شدن تمام برنامه های دشمناست و گرنه قبل از انقلاب کجا از این خبرا بود. (255146)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۴:۰۴
در تائید حرف شما باید پرسید آیا واقعا میزان مزاحمت برای خانم های محجبه با غیر محجبه یکسانه؟ یکم فکر کنیم و بعد خدایی نظر بدیم. حل مشکل در رجوع به دینه نه طرفداری از جناح های سیاسی و مقایسه با غرب. (254952)
یه دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۴:۴۵
محسن تو خودت صورت مسئله ای . باید تو و امثال تو رو محو کرد. (254955)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۵:۱۵
در مملکت گل و ببل شما مادر چادری بتده با 48 سال سن رو راننده مسافرکش داشت میدزدید که مادرم به موقع با زدن طرف پیاده شده بود
چرا چرت و پرت میگین
توی مملکت اسلامی چادری ها هم دیگه امنیت ندارن در صورتی که توی اروپا جرات آزار کلامی هم نداری چه برسه به این چیزا.... (254958)
مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۴۲
من با چادر هم مورد إزار كلامي قرار گرفتم. حرف شما درست نيست (255079)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۵۰
این تجربه های وحشتناک برای هر زن و دختری تو هر سنی اتفاق افتاده ، این موارد تو تهران بیشتر به چشم می خوره . البته شاید دلیلش اینه که تو تهران تا از سر کار برسی خونه می شه ساعت 9 شب اما تو شهرستان قبل از 6 یا 7 خونه ای . من خودم همچین تجربیه ای رو روی پل عابر پیاده داشتم و هر چقدر داد زدم هیچ فایده ای نداشت و اون مرد چنان منو از چشت گرفته بود که داشت نفسم بند میومد و الان بعد از گذشت 4 سال هنوز موقع استفاده از پل عابر مثل دیوونه ها دایم پست سرمو می بینم و دچار ترس شدیدی می شم. (254880)
شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۳۴
پناه بر خدا (254942)
سایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۵۰
اقای روحانی مااز شما توقع داریم ازادی رابیشتر کنید نه ایجوری مخالفت (254882)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۰۹
به نظر شما راه حل این مشکل افزایش آزادی است؟ (254934)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۹:۵۲
منظورت از آزادی چیه؟ (255001)
ممرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۵۶
بدحجابی وبی حجابی عرف وفرهنگ شده وباامنیتی وسیاسی وبرخوردقهری و چکشی ونظامی نمی شودآن راحل کرد.اکثرمردم ما باسوادند وخوب وبدخویش را میتوانندتشخیص دهندوبه بهشت وجهنم هم اعتقاد دارندواگربخواهندرعایت کنند رعایت می کنند واگرنخواهندرعایت نمی کنندونیاز به برخوردچکشی وچماقی ندار ندبایدکارفرهنگی کرد وبه حجاب وبا حجاب اهمیت دادووقتی مسئولین وخانواده هایشان واول ازهمه کارکنان شریف دولت دربیمارستانها ونیزهنرمندان ونیز کارکنان صدا وسیما وخانمهادردانشگاههارعایت کنندبقیه هم رعایت می کنند. (254883)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۱۰
به همین راحتی! (254935)
جهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۹:۵۹
وقتی مسئولین امنیت تمام مناطق ایران در منطقه بحران زده خاورمیانه را به رخ جهانیان می کشند، چگونه در یک ورزشگاه کوچک نمی توانند امنیت زنان را حفظ کنند!؟ (254884)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۰۴
سلام ،
نیاز نیست زیاد خودمان را اسیر علتها و دلائل کنیم. اگر به کل مشکلات موجود در جامعه ایران کمی دقیق شویم خواهیم دید ،که تقریبا تمامی انها زنجیر وار وابسته به منافع یک گروه کوچک که در اقلیت محض هستند،گره خورده.
- حل پرونده هسته ای - ارتباط منطقی و گسترده با جهان - اقتصاد باز و شفاف -
مسئله حجاب - مسئله دانشجویان چیز فهم - راحت بودن مردم ،بالاخص جوانان -
مسئاه قومیتها - مسئله روزنامه نگاری و کلا حرف زدن و شنیدن - و بسیاری دیگر
اگر به شکل عادی و مثل همه مردم دنا باشد،تنها کسی که ضرر میکند (254885)
کوروش -1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۱۰
با سلام - واقعیت امر این است که این معضلات در جامه ما جاری و ساری است . اما چرا این اتفاقات هر روز و هر دقیقه در شهرهای ایران رخ می دهد وهر روز هم شکل فجیع تری به خودش می گیرد ؟ ریشه این معضلات کجاست ؟ آیا با دعوت آدمها به مصونیت توهمی مشکل حل می شود؟ آیا نیروی انتظامی....... فهم نسبی در برخورد با مسائل دارند ؟ آیا تبعض جنسیتی که در عمل به آن قائل هستیم مشکل درست کرده ؟ آیا محاکم قضایی ما جوابگو نیست ؟ آیا حجب و حیای کاذبی که در رابطه با آموزش مسائل جنسی ایجاد شده مشکل ... (254887)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۱۳
اگر مسوولان در اين مزاحمت ها زنان و دختر ان را مقصر نمي دانستند وتنها را ه حل اين معضل را تفكر قرون وسطايي نمي دانستند ما امروز شاهد اين نابساماني در جامعه نمي بوديم راه حل هايي كه گهگاه از سوي برخي مسؤلان مثل جناب شهر دار تهران وبرخي إمامان جمعه آرائه مي گر دد چاره اين مشكل نمي بأشد ما مردان بايد نوع نگاه ورفتارمان را عوض كنيم (254888)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۱۷
اولا كه مراجع قانوني وجود خارجي نداره واسه اين موضوع ،بنده دريكي ازشهرستانها جنوبيازكسبه بازارم ،همين روزگذشته يكي از ارازل كه در راسته ما سابقه درگيري هاي فراوان ومشروب فروشي وچاقو كشي دارد با بنده درگير شد كه من بلافاصله با تلفن 110 تماس گرفتم كه بعداز چندبارتماس گرفتن وترتيب اثر ندادن به اين موضوع به كلانتري محل مراجعه كردم كه درپاسخ افسرنگهبان كلانتري به بنده گفت كه اصلا مانيروي 110 نداريم! وخودتون مساله را حل كنيد!حال شمافكركنيد اين فرد به شدت مزاحم نواميس مردمه ،بندرگناوه مكان اين اتفاقه (254891)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۲۳
اولا متاسفم به حال چنین افرادی که چنین برخوردهای زشت وزننده ای داشتند .دوما .ماهمیشه میگم هرکس نظرش برناموس کسان افتد ....نظربولهوسان برناموسش افتاد...وسوما ضعف دستگاه قضایی وضابطین قضایی باعث شده چنین برخوردهای زیاد بشه.چهارم.مادرنهایت پررویی میگیم فرهنگ ما بالاترین نمونه ی فرهنگی در گذشته حال و در آینده است...اگراین بی فرهنگی نیست پ اسمشو چی میذارین؟ (254892)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۲۶
حالا هی ما رو از هم جدا کنیید این هم نتیجه (254893)
ایرانی دل شکسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۳۸
میدونید سخته نظر دادن چون ریشه یابی این موضوع خیلی سخته شما فک کنید تو اروپا این موضع یعنی متلک به زن خیلی کم وجود داره این واقعیته.پس چرا تو کشور ما اینطوره؟چرا ما این همه دم از اسلام میزنیم دقیقا برعکس عمل میکنیم.به نظر خود من محدودیتهای جنسی در ایران یکی از دلایل اصلیشه. (254894)
جوانه گندم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۴۸
دلواپسان عزیز و گرامی
سرتون رو بالا بگیرد و نگران اسرائیل باشید
اسرائیل در خانه شما بیتوته کرده (254897)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۵۳
چرا به دنبال داعش باشیم نمایندگان ما همان طرز فکر داعش را دارند (254899)
ه.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۰:۵۸
متاسفانه همه اینها حقیقت داره و حداقل سه موردش برای من اتفاق افتاده. چه زمانی که مجرد بودم و چه الان که مادر یک دختر چهار ساله هستم. این حقیقت تلخ جامعه ماست و مصداق این داستانیه که یک دیوونه توی شهره پس هیچکس از منزل خارج نشه. به خدا من لباس پوشیدنم خوبه. آرایش زیادی هم ندارم ولی انگار مردهای مریض جامعه من... ببخشید البته باید بگم گاهی اوقات حتی به خاطر نحوه پوششم از ناحیه بعضی از خانمهای به شدت بی حجاب هم مورد توهین قرار گرفتم. (254901)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۱:۰۶
یکی از دلایل وجود این گونه ناهنجاری ها، نبود آموزش و پرورش واقع گرایانه و کاربردی است. در هر فرهنگی باید یک نظام اخلاقی توسط جمعی از متخصصان واقعی علوم انسانی طراحی شود که قابلیت اجرا داشته باشد. (254904)
ناصر سهند زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۱:۱۸
در همه جا صورت مسئله را پاک میکنند .مثل اختلاسها که صورت مسئله امیر منصور اریا بود ،پاک شد (254909)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۱:۲۲
خانم مشاور وزیر لطفا دلیل تنبه خانمها را بدلیل ناامنی ورزشگاهها ذکر نمایید. شاید شما نیز از دلواپسان هستید (254911)
رسول
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۱:۲۳
باید به فرد مزاحم با صدای بلند اعتراض کردوشاهدان هم باید به بانوان کمک کنند وهمچنین مراجع قانونی باید امنیت خانمها و خانواده ها را فراهم کنند. (254912)
ایراندخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۴:۴۹
من خودم با مشاهده کوچکترین حرکتی داد و بیداد راه می اندازم و ابروی طرفو می برم. هرجا که باشه تاکسی اتوبوس خیابون. این روش از هر روش دیگه ای بهتره. (254956)
nima
United States
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۱
من بسیار متاسفم که این موضوع را باید اقرار کنم که واقعا نه تنها پاک کردن صورت مسئله بلکه نشان از عدم موفقیت در کار های فرهنگی در تمامی دولت ها می باشد ودر ضمن باید همین جا اعلام کنم که با تصویب طرح آمران به معروف نه تنها وضع بهتر نخواهد شد بلکه از این بدتر شده و هر کسی به خودش جرات می دهد تحت عنوان امر به معروف مزاحم نوامیس میهن اسلامی شود و در انتها میخواهم نظر شخصی خودم را در مورد آزارهای خیابانی بگوییم و آن اینکه اگر همه خانم ها را به عنوان نوامیس میهن بدانیم و اینکه آنها خواهران ما هستند (254913)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۴
چرادرکشورهایی که زنان همه جاهمپای مرددان حضوردارندناامن وبی امنبتی رخ نمیدهد!مردم ایران خیلی بافرهنگ ترازآنهاهستند منتهی ازاول انقدرمحدویت بین زن ومردایجادکردید که کارکشیداینجا!محدودیت مساویست باحرص وولع ! (254914)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۱:۵۸
همسر بنده تصاف کره بود وقتی مامور آمد و مورد بررسی قرار داد راننده ماشین دیگر جریمه شد اما در این حین مامور..... به همسر بنده پیشنهاد دوستی داده بود!!! هرچه بگندد نمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک هر چه به همسرم گفتم بریم پیگیری کنیم گفت ولش کن دنبال دردسر نگرد پیگیریش خیلی زمان می بره من هم علیرغم میل باطنی زیاد نپرسیدم چون ترسیدم اعتمادشو بهم از دست بده (254915)
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۰۹
من از این قبیل موارد زیاد دیدم! متاسفانه در بین نیروهای.... و حتی پرسنل .... نیز چنین رفتارهایی به دفعات دیده می شود! وقتی که قانون ضمانت اجرایی نداره و یا مجریان قانون صلاحیت انجام و همچنین قاطعیت مواجهه با این نوع جرائم و تعدی به حقوق شهروندی رو ندارند؛ چه کار می توان کرد!!! تغییر سبک زندگی بخاطر عدم آموزش و اطلاع رسانی در سه دهه اخیر به همراه بحران های اقتصادی و اجتماعی باعث شد که خفقان و سرکوب جنسی باعث بوجود آمدن یک نوع بیماری همه گیر بعنوان آزار جنسی در سطح جامعه بشود... (254917)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۰۹
سلام دوستان وضعیت ورزشگاه های ما و بعضی حرف های نا بجا یا فحاشی و هتاکی های موجود،هرگز فضای مناسبی برای بانوان ما نیست و در این مورد من با نظر خانم دکتر فرهمندپور موافقم (254918)
ل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۲۱
شما يه سر به توئيتر بزن ، ببين بانوان اونجا فضا براشون مناسبه آيا؟ (254975)
يك زن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۵۳
به ما بگين تا كي وضعيت فرهنگي را درست مي كنيد ما صبر ميكنيم. ٣٦سال كار فرهنگي نكر ديد. حالا يك برنامه بديد. تا ما خانمها تا ان زمان صبر كنيم اما بعدش أجازه ورود بدهيد نه اين كه دست روي دست بگذاريد (255081)
الناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۱۷
این تجربه ها دیگه عادی شده دیشب ترمینال جنوب بود از دانشگاه بر میگشتم واقعا اضطراب داشتم خدا رو شکر رو پل هوایی ها اتفاقی نیافتاد ولی وقتی می خواستم سوار تاکسی شم خیلی بد بود چند تا ماشین با هم ترمز کردن و یه بند بوق می زدن خیلی خجالت می کشیدم . (254921)
زهرا
United States
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۲۲
من یه دختر 26 ساله هستم که همیشه از دوره دبیرستان بخاطر چاق بودنم تو خیابون همیشه متلک میشنوم و تحقیر میشم خدا میدونه که چقدر این حرفا روی اعتماد به نفسم تاثیر گذاشته حتی وقتی دانشگاه میرفتم هزاربار تا حالا متلک شنیدم و تو تاکسی اذیت شدم یه مدت افسردگی گرفته بودم با کمک روانشناس تونستم یه کم به زندگی عادی برگردم تمام گزارش رو کامل قبول دارم و همه رو تجربه کردم و احساس حقارت و تحقیری که بهم دست داده نگفتنیه هیچ راه حلی هم نداره تو این مملکت مطمئنم نسل‌های بعدی من هم همه این چیزا رو تجربه میکنن (254922)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۲۴
در این جا چند سوال پیش می آید
1- چرا حداقل ابزار های را که برای امنیت خانم لازم است نداریم و کی باید دراین مورد اقدام کرد
2- چرا قوانین درست و درمان برای مزاحمت ها خیابانی نداریم و همیشه در مواحهه با آن موجب بی قانونی ها دیگر بشود
3- یک اداره ، سازمان ... که متصدی این امور باشد نیز نداریم و
سوالات دیگر (254923)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۲:۵۷
خیلی متاسف شدم اینارو خوندم. ولی بنظر من همه اینه ریشه در فرهنگ داره و فرهنگ رو پول و ثروت و نرخ توسعه یافتگی میسازه. هرقدر فقیر تر میشیم مطمعنا بی فرهنگ تر خواهیم شد. 8 سال گذشته کاری با مملکت کردن که تا 100 سال آثارش پاک نخواهد شد. خیلی چیزای بد رو نهادینه کردن .... خدا لعنتشون کنه. (254930)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۱۵
برام عجیبه،قبل از انقلاب ۵۷ با اینکه هرکس هرچی دلش میخواست میپوشید«باحجاب یا بی حجاب»،ولی از این خبرا نبود.مردم باظرفیت بودند.نمیدونم الان چی شده؟چه اتفاقی افتاده؟ برید ببینید تو این موبایلها چه خبره. تو واتس اپ و وایبر و... چه خبره.۹۹٪ دنبال مسائل جنسی هستند.خدایا دارم دیوونه میشم. (254937)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۱۵
اگر ورزشگاه ها برای خانم ها نا امن است باید عوامل ناامنی را از ورزشگاه اخراج کرد نه خانم ها را (254938)
شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۳:۲۷
چند وقت پیش در یکی از جراید خواندم که در چین هر مزاحمت برای نوامیس مردم ایجاد کند علاوه بر جریمه فرد متخلف را به مدت چند ساعت به ستون میبندند (254940)
ضدتزویر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۴:۰۲
به نظر من از وقتی دولت نسبتا اصلاحات روحانی سر کار امد همه به فکر فرهنگ سازی حجاب و زن و مرد و این مسخره بازی ها افتادند که دوباره بگویند یاروسری یاتوسری......وقتی که در رای گیری زنها را تشویق میکنند پای صندوق رای بیایند باید به تمام خواسته هایشان پاسخ داده شود .ببینید ایا مشکل یک خانم ایرانی فقط این است خود را در یک چادر بپیچد الان چند سال است که این طوری هستند فقط درباره حجاب انها مطرح می شوند............... (254949)
ضد تزویر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۴:۰۴
چرا زمان انتخابات دوربین دائم روی انها زوم هستش واین لاتهای منکراتی نیستند .اینجاست که برای بانوان ایرانی ارزشی قائل نیستند وسلام (254951)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۵:۳۴
بله، درسته همیشه من هم شاهد چنین مسائل زشتی در ایران هستم، اما حالا باید پرسید که با توجه به این توهینهای زشتی که به خانمها میشه، آیا درسته خانمها هم به استادیوم برند؟ من که پسرم از جو استادیومها بیزارم و متاسفانه استادیومهای ورزشی ما اصلا صاحب درست و حسابی هم که نداره. این پاک کردن مسئله نیست و حرف ایشون کاملا درسته. به علاوه، همون طور که آقایون نمیتونند برای مشاهده مسابقات بانوان به استادیوم برند، خب خانمها هم اگر به مشاهده ورزشهای آقایان نرند و بازی رو مشاهده نکنند، اصلا مشکلی نیست. (254961)
خانوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۸:۱۱
ببینید مسئله این نیست که چون جو بده خانم ها نرن ورزشگاه. خود من حتی اگه ورود خانم ها به ورزشگاه ازاد هم بشه از 10 کیلومتری ورزشگاه هم رد نمیشم. مسئله اینه که ما با هر موضوعی که به شکلی ازادی زنان و حق انتخاب اون ها رو محدود کنه مشکل داریم. چرا باید با بهانه ها و تجیه های بچه گانه حق زنان در دسترسی به محیط های اجتماعی محدود بشه؟ ما با صغیر پندای زنان و تعیین تکلیف کردن برای زنان از سوی هر مسئول و نامسئولی مخالف هستیم.
حق انتخاب مال زنان است و انان این حق را به هیچ طریقی به هیچ کس دیگر محول نکرده (254994)
امید
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۰۰
من شخصا بیش از ده سال است که در یکی از کشور های اروپایی زندگی میکنم بیشتر خانومها نیمه عریانند حتی یک مورد هم شاهد مزاحمت خیابانی نبودم خانه از پای بست ویران است حجاب و عفاف کیلویی چنده /؟:: (254966)
یک دختر غمگین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۰۷
باور کنید..من با وجود اینکه یک دختر دانش اموز هست ودر یک شهرستان کوچک زندگی میکنم وعلارغم میل باطنی ام چادر در سر دارم در راه مدرسه هرروز شاهد نگاه های نامناسب و متلک هایی کلامی هستم به طوری که در بعضی از مواقع که سوار تاکسی میشوم راننده از اینه مدام به عقب نگاه می کند یا تازه یادش می اید صدای اهنگ ماشین را بالا ببردو حتی به زور پیاده ات میکنند..وجرات نمی کنم خودم به تنهایی در روز روشن در خیابان تردد کنم و یا از مدرسه برگردم و حتما باید با دوستانم باشم (254970)
منطقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۱۶
به خدا ریشه تمام این مسائل در عقده جنسی هستش (فروید) راه حلش هم کاملا"مشخصه !اما کو گوش شنوا! (254973)
سمانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۱۹
مرد و زن تو ايران از سر تا پاى همو تماشا مى كنن ، تو جامعه يه جور مريضى افتاده بين ما ها ، هر روز هم بيشتر ميشه ، همش هم بخاطر "تضاد" در سبك زندگيمونه، از بدو تولد تا آخر عمر. (254974)
دختر ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۶:۴۷
من خودم چادری ام و با ساده ترین شکل ممکن بیرون میام اما از متلکهای مزخرف یه عده مریض و چشم چرونی هاشون در امان نبودم. والا تو قرآن هم اول به آقایون خدا میگه چشماتون رو بندازین پایین بعد به خانومها میگه حجابتون رو رعایت کنین. (254978)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۱۶
جامعمون مریضه دوست عزیز! (255101)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۷:۰۷
این سایت بهار چطوری ادعای مستقل بودن میکنه؟؟
وقتی که دعوا سر بنزین بود، بدون دلیل بنزین داخل رو سرطان زا میدونست ولی حالا که دولت اعلام کرد سرطانزا نیست، هیچ خبری نمی نویسه.
الباقیه اخبارش هم همینطوریه... (254980)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۷:۱۳
یک طرفه نباید به قاضی رفت
اولا که مسولین نظام همیشه به جای حل مسله بصورت ریشها ای ودراز مدت کوتاهترین راه را بر می گزینند و سریعترین راه را برای همین است که ۳۵ سال هرروز مشکلات بیشتر می شه و قابل حل نیست حتی مسایل کوچک!!!!!
در ثانی برای اینکه خانم ها در جامعه آزار نبینند باید علمی دید چرا جوان این کشور این عمل را انجام می دهد؟ به نظر من ایجاد قوانین جزایی و برخورد های قهری بدون یافتن علل آن نه تنها راه حل نیست که خود دردی می شود بر باقی درد ها!!!! مگر برای اعتیاد قاچاق حکم اعدام نگذاشته اند؟ چرا (254981)
کارن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۷:۴۳
داستانی از ملانصرالدین
روزی شخصی از ملا پرسید: ماه بهتر است یا خورشید!؟

ملا گفت ای نادان این چه سوالی است که از من می پرسی؟ خوب معلوم است, خورشید روزها بیرون می آید که هوا روشن است و نیازی به وجودش نیست!
ولی ماه شبهای تاریک را روشن می کند, به همین جهت نفعش خیلی بیشتر از ضررش است! (254986)
جاودان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۷:۵۰
با احترام به نظر تمام دوستان ، اما به نظر من ما ایرونیها یه مشکل بزرگ داریم اونم اینکه هیچوقت درونمان با ظاهرمان یکی نیست یعنی وقتی این نظراتو خوندم به این نتیجه رسیدم همگی به این واقفیم که باید به شان و منزلت انسان و حقوق شهروندی یکدیگر احترام بزاریم !!!!!!! اما همین ادمایی که اینجا نظرمیدیم تو جامعه خلاف این نظرمون عمل می کنیم مگه غیر اینه که میگن مشت نشانه خرواره ، اگه هر کسی از خودش شروع کنه به نظرشما وضع جامعه ما بهتر نمیشه ؟ (254989)
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۰:۲۲
مردای ایران جنبه آزادی رو هم ندارن همینطوری حجاب داریم بهمون رحم نمیکنن دیگه وای بحال اینکه بی حجاب باشیم (255003)
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۳:۳۵
مردای داعش چطور (255021)
کاستاندا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۱۴
اینها اسمش آزادی نیست . آزادی یعنی آزاد بودن در انتخاب. اینها همه نوعی واکنش به وضعیت موجود درجامعه است. وضعیتی که همه رو بلاتکلیف نگه داشته . چه مردم چه مسئولین. (255100)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۱:۰۴
زنی که با بزک دزک میاد بیرون خب معلومه امنیت نداره
خانوما یه سوزن به خودشون بزن یه جوالدوز به دیگران
زنان هم باید برای امنیت خودشون یه کاری بکنند
درست بیان تو خیابون (255005)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۲:۲۱
داعششششششش!!!! (255011)
دن خوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۱۲
شما اول بگرد علت بزک دوزک خانم ها رو پیدا کن عزیز من !! اینها همه معلولند نه علت (255099)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۶:۲۶
واقعا موافقم با اوني که بهت گفت داعش. يذره فکر کن ببين طرز تفکرت با داعشي ها چقدر فرق داره برادر (255125)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۲:۲۰
آقایون مسئولین معتقدند اگر خانومها تو خونه بمونند و نیاند بیرون مشکلی براشون پیش نمیاد!!! (255010)
آباداني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۲:۳۴
با عرض پوزش مي خوام يه مثالي بزنم: وقتي يك پرنده اي را سالها در قفص بگذاري و يا يك چهارپا را زنداني كني و سپس آن را آزاد كني چه مي شود؟
آن حيوان و يا پرنده نمي تواند اين آزادي را تحمل كند، شايد پرنده پرواز كردن را فراموش كند و شايد يك شير به بز تبديل شود و شايد هم يك خر به شير تبديل شود. در كل همه چيز به هم مي ريزد چون در ابتدا آن آزادي را از آن حيوان گرفتند. انسان نيز موجوديست كه نياز به تربيت و آزادي دارد و در صورت ايجاد يك شرايط تحميلي براي او، قطعاً از مدار فرهنگ خارج خواهد شد. لذا جامعه ما ... (255013)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۲۳:۱۶
این هم از دولت امید (255016)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۰:۰۳
مشکل زنان و مردان نیستند دوستان بیایید یه کم فکر کنیم اگه با بگیر وببند درست میشد که اینهمه اعدام کردن چرا مواد مخدر از بین نرفت؟؟؟؟؟/مشکل ما محدودیته محدودیت محدودیت (255022)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۱:۳۱
یه مساله ای که باید در نظر گرفته شه بحث برخی تفاوت هایی ماهیتی مربوط به جنسیت زن و مرد هست که مرز بین مرد و زن بودن رو مشخص میکنه و رویکردشون رو نسبت به برخی امور متفاوت،ولیکن عده ای بدون توجه به این مساله مهم تحت واژه زیبای آزادی در تلاشند زنان جامعه رو به طرف این گونه امور سوق دهند که نمونه اش همین به ورزشگاه رفتن خانم ها و مشت نمونه خروار... (255031)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۶:۲۹
مگه تو داعشي؟ اين چه حرفيه؟​يه ذره نه خيلي هم زياد، فقط يه ذره فکر کن! ترو خدا (255127)
هیراد
United States
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۴:۰۸
وقتی عملا مسئولین همین مملکت میگن نباید به شکایات بی حجاب ها رسیدگی بشه، دیگه شما چه انتظاری داری؟ عملا فرهنگ تجاوز داره ترویج میشه. جریان تجاوز گروهی به عروسی تو اصفهان یادمون نرفته که مسئولی گفته بود تقصیر خودشون بود که شئونات اسلامی رو رعایت نکردن!!!! و وقتی همینجا، زیر همین خبر، عده ای تقصیر رو میندازن گردن خانوم ها و انتظار دارن خودشون هر ... بخورن اما زن باید اونطور که اونا میگن لباس بپوشه، خودتون دیگه دستتون میاد. (255042)
رامین
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۶:۳۷
داخل شهرهای بزرگ بدلیل اینکه مردم کمتر همدیگر رو میشناسن و سهم مهاجرین در این شهرها بیشتر است از این نوع ناهنجاریها و بدتر از اینها بیشتر اتفاق می افتد لذا در شهرهای کوچکتر که مردم بیشتر همدیکر رو میشناسند مطمعنا کمتر به زنان آسیب می رسد همینطور در جوامع ساده تری مثل روستاها. (255051)
سرشیفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۰۹
ای بابا
تو مملکتی که چندی پیش عده ای از مقدس مآبان به خیال خود مومن پیشنهاد داده بودن که مجازات افراد متعدی و حتی متجاوز به زنان بدحجاب و بزک کرده باید کاهش پیدا کنه چه انتظاری برای حفظ حرمت و امنیت زنان دارید آخه؟!!!
فراموش نکنید کشور ما تنها کشور دنیاست که حجاب در آن اجباری است (255069)
ص.ب.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۱۲
تا فقر فرهنگي در ايران ما حكمفرماست همين آش وهمين كاسه است (255071)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۳
زنان تو ایران از کوچکترین حقوق شهروندی خودشون حق ندارن استفاده کنن ! انگار داریم تو عصر حجر زندگی می کنیم دنیا داره روی مباحث علمی و ... کار می کنه .اما دغدغه ما زنان بدبخت ایرانی هنوز اینه که چی بپوشیم و چی نپوشیم و کجا بریم و کجا نریم! !!! با این وضع اسفناک فرهنگیمون مسئولین انتظار دارن بتونیم توریست جذب کنیم!!!! والللا محاله . من خودم اگه یه خارجی باشم و قصد سفر داشته باشم خدا شاهده به دلایل منطقی هرگز ایرانو تو لیست مکانهایی که می خوام برم قرار نمیدم. (255075)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۱:۰۳
سبب غیبت امام زمان (عج) خود ما هستیم. هر کاری می خواهیم در این جهت انجام دهیم باید از خودمان شروع کنیم و سپس اطرافیان را هم با رعایت آداب اخلاقی و حفظ شأنیت و شخصیت همراه با منطق صحیح به مسیری درست رهنمون نماییم (255082)
دن خوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۱۱
عذر بدتر از گناه !!! تفریج جوونای ما چیه ؟ قمه کشی ، مزاحمت برای نوامیس، عربده کشی و لات بازی . محله ی خودمون تا چند وقت پیش یکی از آرومترین محله ها بود . الان هفته ای نیست که دعوا و چاقو کشی نشه . جالبه که این اوباش از پلیس هم ترسی ندارند . پلیس مملکت باید جبروت داشته باشه . یعنی خلافکار از دور دیدش غلاف کنه .من نمیدونم داریم به کجا میریم ولی هر جا هست جایی خوبی نیست. (255097)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۸:۰۹
وقتی ازدواج وکارهای حلال تو این زمانه انقدر سخت وپرهزینه شده باشه وهمچنین ما بجای ترویج فرهنگ اسلامی به شکل کاربردی وفراهم کردن شرایطش فقط حرفش رو میزنیم اونوقت مردم رو میارند به کارهای غیر حلال.البته تهاجم فرهنگی وقتی کار حلال شرایطش فراهم باشه زیاد تاثیر نمیذاره ولی نمیشه انکارش کرد. (255141)