نماینده طرقبه و چناران و عضو هیأت رئیسه مجلس در گفتوگو با فارس، با اشاره به دلایل عدم رأیآوری محمود نیلیاحمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی روز گذشته پارلمان، اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به گونهای طراحی شده که مجلس و رئیسجمهور در انتخاب وزرا با یکدیگر مشارکت داشته باشند، یعنی این تصور که دولت باید خودش فردی برای تصدی یک وزارتخانه تعیین کند و مجلس هم باید به نظر دولت تمکین کند، این خلاف قانون اساسی است.
محمد دهقان با شعف در حال اطلاعرساني (قبل از اعلام آرا توسط لاريجاني) از راي نياوردن دكتر فرجي دانا در روز استيضاح!
اختیار معرفی وزرا به رئیسجمهور و تأیید آنان به مجلس واگذار شده استوی با بیان اینکه اختیار معرفی و پیشنهاد وزرا به رئیسجمهور و اختیار تأیید و اعتماد به وزیر پیشنهادی به مجلس واگذار شده است، افزود: سیاق و متن قانون اساسی به گونهای است که رئیسجمهور باید کسی را به مجلس معرفی کند که زمینه رأی در پارلمان داشته باشد که هم وقت مجلس و دولت بیهوده تلف نشود و هم همکاری قوا که هدف قانون اساسی است تحقق یابد.
وزیر پیشنهادی رئیسجمهور به مجلس باید زمینه رأیآوری داشته باشداین عضو حقوقدان هیأت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: همکاری قوای مقننه و مجریه به این معنا نیست که هر که را آقای رئیسجمهور به مجلس معرفی کرد، نمایندگان حتماً به او رأی دهند، بلکه آقای رئیسجمهور باید فردی را به مجلس معرفی کند که در مجلس زمینه رأیآوری داشته باشد.
وی تأکید کرد: طبق قانون اساسی هیچ وزارتخانهای را نمیشود بیش از 3 ماه با سرپرست اداره کرد، این مدت نیز طبق تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی به هیچ وجه قابل تمدید نیست، یعنی رئیسجمهور قطعاً باید شخصی را به عنوان وزیر پیش از پایان این سه ماه به مجلس معرفی کند که البته فرد معرفیشده هم بایستی زمینه رأیآوری در پارلمان را داشته باشد.
رئیسجمهور نمیتواند طبق قانون «مجلس» را تحت فشار قرار دهد
دهقان تصریح کرد: رئیسجمهور نمیتواند طبق قانون، مجلس را تحت فشار قرار دهد، با این دلیل که پس از 3 ماه تصرف سرپرست بر اموال وزارتخانه، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب و جرم تلقی میشود، به همین دلیل نمیشود رئیسجمهور فردی را که تمایل دارد بدون توجه به فضای مجلس معرفی کند و در نهایت هم رأی نیاورد.
شخص رئیسجمهور بیش از هر شخصی باید به قانون اساسی پایبند باشد
وی با تأکید بر اینکه بیش از هر شخصی در کشور، شخص آقای رئیسجمهور بایستی به قانون اساسی و به متن و روح این قانون پایبند باشد، یادآورد شد: رئیسجمهور صرفاً باید کسی را به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد کند که رأیآوری داشته باشد و اگر این کار را انجام ندهد، هم بیتوجهی به قانون اساسی محسوب میشود و هم وقت مجلس بیهوده تلف خواهد شد و همچنین یکسری حاشیههایی در پارلمان به وجود میآید که به تعامل مثبت قوا که هدف قانون اساسی است، بیدقتی و بیتوجهی خواهد شد.
قانون اساسی فقط 50 درصد اختیار معرفی وزرا را به رئیسجمهور داده و 50 درصد این اختیار را به مجلس واگذار کرده استنماینده طرقبه و چناران در مجلس بر هیمن اساس توضیح داد: آقای رئیسجمهور باید به قانون عمل کند، قانون اساسی نیز فقط 50 درصد اختیار معرفی وزرا را به رئیسجمهور داده و 50 درصد این اختیار را به مجلس واگذار کرده است؛ وقتی آقای رئیسجمهور میخواهد فردی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند، باید به این موضوع توجه داشته باشد که دولت باید پایگاه رأیآوری برای این فرد در پارلمان ایجاد کند.
قبل از معرفی نیلی به مجلس حتی با یک نفر هم در پارلمان مشورت نشده بود
«بسیار طبیعی است که دولت قبل از معرفی وزرا باید فضا را در مجلس برای گزینه خودش فراهم نماید، درباره معرفی آقای نیلی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم حتی با برخی از افراد مؤثر که نظر آنها در مجلس تعیینکننده است، حداقل یک گفتوگو و رایزنی ابتدایی و مشورتی انجام نشده بود، در حالی که قبل از معرفی هر فردی به مجلس، باید امکان رأیآوری او را سنجیده باشند، این موضوع به ویژه برای آقای روحانی رئیسجمهور بیشتر باید مدنظر باشد، چرا که او هم حقوقدان است، هم 20 سال در مجلس نماینده بوده و هم اعتدال را مبنای حرکت خود قرار داده است.»
وی ادامه داد: باید برای این مطالب توسط آقای روحانی بیشتر اهتمام ورزیده شود، بین این آقای رئیسجمهور که شعار اعتدال داده و حقوقدان است و 20 سال تجربه فعالیت در مجلس را دارد، با رئیسجمهور سابق که نه حقوقدان بوده و نه ادعای اعتدال داشته، چه تفاوتی وجود دارد؟! اتفاقاً رئیسجمهور قبلی در بسیاری از موارد وقتی میخواست کسی را معرفی کند، پایگاه رأیی برای او در مجلس ایجاد میکرد، مثلاً آقای ابوترابیفرد را در جریان میگذاشت و از او توصیههایی دریافت میکرد.
حتی با رئیس مجلس هم درباره معرفی نیلی مشورت نشده بود
وی اضافه کرد: اما آقای روحانی و سایر مسئولان دولتی در مورد معرفی آقای نیلی به مجلس، حتی یک نفر را هم در جریان نگذاشته بودند، دولت حتی با رئیس مجلس که در قضیه استیضاح آقای فرجیدانا، برای رأی نیاوردن استیضاح وی، سنگتمام گذاشته بود و حتی از سوی تعدادی از نمایندگان، مورد اعتراض نیز قرار گرفته بود، گفتوگو و مشورتی در مورد معرفی آقای نیلی انجام نداده بود، این چه تدبیری است که در نحوه معرفی وزیر مشاهده میکنیم؟!
ما از تأسف رئیسجمهور هم تعجب میکنیماین عضو هیأت رئیسه مجلس در بخش دیگری از گفتوگوی خود با فارس یادآور شد: ما از تأسف رئیسجمهور تعجب میکنیم که نسبت به عدم رأیآوری آقای نیلی به عنوان وزیر علوم از پارلمان ابراز تأسف کرده است، چطور این بحث بسیار روشن و بدیهی توسط دولت شما رعایت نمیشود؟!
رئیسجمهور مانند کسی رفتار میکند که گویا یکسال هم در مجلس حضور نداشته است
وی با بیان اینکه آقای رئیسجمهور مانند کسی رفتار میکند که گویا یکسال هم در مجلس حضور نداشته است، گفت: وقتی این مسائل بدیهی رعایت نمیشود، این شائبه به وجود میآید که اهداف دیگری توسط تیم سیاسی دولت دنبال میشود.
نبض مجلس درباره معرفی نیلی به عنوان وزیر علوم سنجیده نشده بود
دهقان خاطرنشان کرد: برخی به دنبال جاانداختن و القای این مطلب هستند که مجلس نمیگذارد دولت کار کند، در حالی که وقتی مسائل به این روشنی و بدیهی توسط دولت یازدهم که هم حقوقدان است و هم معتدل و دارای سابقه فعالیت در پارلمان است، رعایت نمیشود، این شائبه در مجلس به وجود میآید که برخی از سیاسیون درون دولت یازدهم به دنبال ایجاد فضای دو قطبی بین دو قوه هستند، در حالی که هیچ گفتوگو یا تعاملی درباره معرفی آقای نیلی به مجلس با نمایندگان انجام نشده بود و نبض مجلس در این زمینه سنجیده نشده بود و حتی نمایندگان نزدیک به دولت از موضوع خبر نداشتند و حمایت لازم را هم انجام ندادند. وی با بیان اینکه انتظار از شخص آقای رئیسجمهور با توجه به همه ویژگیهای او این است که قبل از معرفی هر فردی یک گفتوگو و رایزنی با پارلمان داشته باشد، یادآور شد: این همه رئیس دانشگاه در کشور هستند که با توجه به اینکه شما میگویید فراجناحی هستید، چرا از این افراد معرفی نمیکنید؟
تأکید رئیسجمهور برای معرفی وزیر اصلاحطلب همخوانی با شعار اعتدال ندارد
دهقان یادآور شد: اینکه شما (آقای روحانی) حتماً به دنبال معرفی اصلاحطلبان برای وزارت علوم باشید، این با شعار اعتدال چه همخوانی دارد؟! اگر شما شعار اعتدال نمیدادید با شعار اصلاحات میآمدید، چه کسی را معرفی میکردید غیر از همین افرادی که معرفی کردید؟ بالاخره باید بین دولت شما که شعار اعتدال داده با دولتی که با نام اصلاحات آمده است، تفاوتی وجود داشته باشد، اگر شما به نام اصلاحات آمدید، از همان ابتدا تکلیفتان را با مردم روشن کنید، ولی ما میدانیم واقعاً آقای رئیسجمهور با جریان اصلاحات متفاوت است لذا انتظار است که گزینههای این دولت برای معرفی وزرا متفاوت باشد.
این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس متذکر شد: مجلس انتظار دارد گزینههای آقای رئیسجمهور با گزینههای یک دولت اصلاحطلب فرق کند، این همه رؤسای دانشگاهها هستند که تجربه طولانی دارند که شاید حتی 10 درصد آنها هم احمدینژادی نباشند، یعنی اصلاً به آقای احمدینژاد رأی هم نداده باشند، این افراد از جنس افراد معتدل هستند که به تأیید شورایعالی انقلاب فرهنگی هم رسیدهاند، شما این افراد را رها کردید و سراغ رئیس یک دانشکده که ابهامات مختلفی در مسائل مدیریتی و سیاسی دارد، رفتهاید، کسی که فقط 4 ماه در دانشگاه تهران سرپرست بوده که آن هم زمینه رأیآوریاش در شورایعالی انقلاب فرهنگی وجود نداشته است.
دهقان توضیح داد: اینگونه رفتار دولت قدری شائبه درست میکند که چه هدفی پشت سر این گونه رفتارها وجود دارد، امیدواریم فردی در آینده برای وزارت علوم معرفی شود که ویژگیهای یک وزیر اعتدالی را داشته باشد و از لحاظ مدیریتی فرد برجسته و توانمندی باشد، از نظر روحی و جسمی فرد سالمی باشد و از جنس خود دولت و اعتدال باشد، ما نمیخواهیم حتماً فرد معرفی شده از یک جناح سیاسی خاص باشد ولی این اعتدال فقط در بیان و حرف زدن و شعار دادن نیست، اعتدال باید در عمل نمود پیدا کند.
مجلس به افراد غیرمعتدل رأی نمیدهد
وی با تأکید بر اینکه دولت باید این پیام را از مجلس گرفته باشد که مجلس در مواردی که افراد معرفیشده از جنس اعتدال نباشند، به آنان رأی نمیدهد، اظهار داشت: همین مجلس به برخی وزرا مانند وزرای بهداشت، دفاع، اقتصاد و کشور رأی بالایی داده است، این افراد نمونههای اعتدال هستند و دولت باید بداند که نبض مجلس همین است، مجلس اعتدال را قبول دارد، فردی که سابقه خوبی در پایبندی به نظام و انقلاب داشته و کسی که متانت لازم را برای مدیریت و تخصص لازم را دارد و البته فرد معتدلی است.
با بیان و حرف زدن کسی معتدل نمیشوددهقان با یادآوری اینکه مجلس ثابت کرده که در راستای اعتدال حامی دولت است و ثابت کرده زمانی که شعار اعتدال داده شود اما عکس آن عمل شود، مجلس از این رفتار استقبال نکرده و نخواهد کرد، گفت: با بیان و حرف زدن که کسی معتدل نمیشود، باید در تابلوی سابقه او معلوم شود که او فرد معتدلی بوده یا نه. مجلس به افراد معتدل رأی بالایی داده است اما همین مجلس قبول نمیکند فردی به نام دولت اعتدال معرفی شود که سابقه مدیریتی مناسبی نداشته باشد، فردی به نام اعتدال معرفی شود اما سابقه منفی در مسائل سیاسی، مالی یا مدیریتی داشته باشد، مجلس این را برنمیتابد.
مجلس بنا ندارد در برابر پافشاری ناحق و اصرارهای غیرمنطقی منفعل شود
این عضو هیأت رئیسه مجلس بیان کرد: مجلس بنا ندارد در برابر پافشاری ناحق منفعل شود، مجلس در برابر پافشاریها و اصرارهای غیرمنطقی منفعل نخواهد شد و تاکنون هم این موضوع را نشان داده و ثابت کرده است. وی متذکر شد: دولت افرادی را معرفی کند که در جرگه و زمره اعتدالیون قرار گیرند، این هم باید با تابلوی گذشته او ثابت شود، دولت باید پیش از پایان مهلت سه ماهه اداره وزارت علوم توسط یک سرپرست، فرد مورد نظرش را که زمینه رأیآوری در مجلس داشته باشد، به پارلمان معرفی کند؛ دولت اگر بخواهد روزهای آخر باقیمانده از مهلت اداره وزارت علوم توسط یک سرپرست، فردی را به خانه ملت به عنوان وزیر معرفی کند تا مجلس مجبور باشد به او رأی دهد، باید بداند مجلس این اجبار را نخواهد پذیرفت.
اگر ردّ پای فرد معرفیشده به عنوان وزیر در فتنهها پیدا شود، مجلس قطعاً او را رد میکند
این نماینده مجلس توضیح داد: مجلس به فرد معتدل با مدیریت قوی و دارای سابقه علمی و پژوهشی رأی میدهد، فردی که از جنس خود آقای روحانی باشد، البته سابقهای هم در فتنههای سالهای 78 و 88 نداشته باشد، در صورتی که ردّ پای فرد معرفیشده در این فتنهها پیدا شود، مجلس قطعاً او را رد میکند و در این موضوع نمایندگان تعارفی با کسی ندارند و تاکنون هم این موضوع را ثابت کردهاند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده خودم به آقای فرجیدانا رأی مثبت دادم و امیدوار بودیم او در چارچوب اعتدال عمل کند اما عمل نکرد، آقای فرجیدانا به تعهداتی که در مجلس داد و به تابلویی که از اعتدال نشان داد، به آن تعهدات و تابلو یا نخواست یا نتوانست پایبند باشد و برخی افراد افراطی را در وزارت علوم منصوب کرد و همین امر موجب بازگشت مجلس از رأی خودش به فرجیدانا شد، اراده محکم مجلس حمایت از دولت در راستای اعتدال است.