گروه اقتصادي: پوشاک و کفش از نیاز های اساسی انسان است و اهمیت آن برکسی پوشیده نیست . در ایران توجه زیادی به لباس و نوع پوشش می شود و این نگاه با توجه به سطح عمومی رفاه متفاوت است.
هر چه که میزان توجه به نوع پوشش بیشترباشد بدون شک صنعت پوشاک نیز متناسب با آن رشد و توسعه خواهد یافت و بازار بزرگتری در کشور شکل می گیرد و می تواند در بازارهای جهانی نیز سهم قابل توجهی داشته باشد.از این ن ظر و اهمیت جایگاه صنعت پوشاک و نساجی در ایران که صنعتی قدیمی ولی با فرازونشیب های فراوان است را می توان با نگاهی به آمارهای جدید متشر شده از طرف بانک مرکزی ارزیابی کرد. این آمارها از رشد اندک و تغییرات کوچک در میزان هزینه خانوارهای ایرانی در این زمینه حکایت دارد. آمار بانک مرکزی گویای این است که خانوارهای ایرانی حدود یک میلیون و314هزار و 918تومان یعنی معادل ۴/۶ درصد از کل هزینه های ناخالص سالیانه خود را صرف پوشاک و کفش می کنند .
براساس همین آمارها به طور اخص، پوشاک یک میلیون و 31هزار و 922 تومان (۳/۶ درصد) و انواع کفش و تعمیرات آن 200 و 82هزار و 996تومان(۱ درصد) را به خود اختصاص داده اند. و این در حالی است که این قسم از هزینه بعد از خوراک و دخانیات بالاترین میزان را در گروه های مختلف هزینه ی خانوار های ایرانی دارند.
افزایش هزینه پوشاک و کفش
آمار بودجه خانوار در سال ۹۲ نسبت به سال های قبل گویای افزایش هزینه خانواده های ایرانی در این زمینه است. طبق آمارهای بانک مرکزی، هزينه هاي پوشاك و كفش نسبت به سال ۹۱ با افزايش ۳۳/۶ درصدي روبه رو شده است، كه مي توان با توجه به تحریم ها و کاهش مواد اولیه تولید علت افزایش قیمت البسه را با افزایش هزینه های توليد توجيه كرد و با توجه به مذاکرات اميدواريم اين هزينه هاي اوليه كاهش يابد. با مقايسه ي دهك اول كه كمترين گروه درآمدي و دهك دهم كه بيشترين گروه درآمدي را نشان ميدهد نتيجه مي گيرم ميزان هزينه ي مصرفي پوشاك و كفش در گروه بالاي درآمدي ۳۲/۵۱ برابر گروه پايين درآمدي است. گزارش ساعت 24 حاکی است که بطورمتوسط نیز افراد خانوار ايراني هم كه ۳/۴۷ نفر برآورد شده اند، يك ميليون و 314هزار و 918 تومان صرف پوشش مي كنند.
كدام استان استان بيشتر برای پوشاک هزینه می کنند؟
نگاهی به آمار های منتشر شده تفاوت چشمگیری میان هزینه لباس و پوشاک خانوار های ایرانی در استان های مختلف نشان نمی دهد اما در برخی استان ها بشتر و در برخی استان ها کمتر در این بخش هزینه شده است. بیشترین میزان هزینه انجام شده توسط خانوارهای استان كهگيلويه وبويراحمد بوده است که در سال ۹۲ معادل 2 ميليون و 321هزار و 550 تومان هزینه پوشاک و کفش کرده اند. و پس از آن ایلام و آذربایجان شرقی با1میلیون و 920هزارو 168 هزار و 1میلیون و 898 هزارو483 تومان قرار دارند. تنها استاني كه به نظر می رسد کوچکترین بازار پوشاک و کفش کشور را دارد استان هرمزگان است که در این سال معادل 641هزار و 375تومان در این بخش هزینه کرده است.
باید توجه کرد که در این بازار استانهایی که بیشترین جمعیت خانوارهای شهر نشین را دارا هستند سهم بزرگتری از بازار خواهند داشت، در رتبه بندی ابعاد بازار پوشاک و کفش کشور، استان تهران رتبه نخست را دارد و اين در حالي است كه در رتبه بندي سرانه كهگيلويه و بوير احمد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. اين تفاوت از منظري به دليل تفاوت سطح رفاه در اين دو استان مي باشد منظور، از آنجايي كه پوشاك در دسته بندي نيازهاي اساسي انسان قرار مي گيرد گروههاي پاين درآمدي به دليل خصلت مصرف گراييشان به تبع هزينه هاي ضروري و مصرفي خورا در سبد هزينه خانوار افزايش مي دهند.