به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۳۰ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب : ۷۰۱۶۴
سیدحسن خمینی: امام بت تحجر را شکست

استقلال و دین‌داری بدون آزادی ممکن نیست

گروه سياسي: یادگار امام تأکید کرد: اسلام مورد نظر امام اسلامی برای فرداست نه اسلامی که در گذشته زندگی کرده است؛ لذا به هیچ عنوان در آرمان امام نگاه سلفی وجود ندارد و تلاش برای بازگرداندن نظام های اجتماعی قدیم دیده نمی شود.
استقلال و دین‌داری بدون آزادی ممکن نیست
به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم اختتامیه شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به استقلال، آزادی و معنویت به عنوان سه خواسته ملت ایران در انقلاب اسلامی اظهار داشت: در حرکت های مختلف اجتماعی و سیاسی 200 سال گذشته، همواره بر یکی از این سه آرمان پافشاری شده و دیگر آرمانها به فراموشی سپرده شده یا کمتر دیده شده است.

وی با اشاره به آغاز رکود و عقب ماندگی علمی از دوره قاجاریه بدین سو، یادآور شد: در دوره صفویه همان کارخانه هایی که در اتریش توپ جنگی می ساختند وجود داشت و تکنولوژی روز در اختیار ما بود، اما پس از آن کم کم به سوی رکود رفته و از غرب عقب ماندیم؛ این در حالی بود که اکثر علمای جهان اسلام، اعم از فقیه و غیر فقیه، ایرانی بوده یا مهاجرینی بودند که اندیشه آنان در ایران بارور شده بود.

سید حسن خمینی با اشاره به پیشرفت شتابان غرب در زمینه های علمی پس از انقلاب صنعتی، گفت: جوامع اسلامی ابتدا این پیشرفت ها را نفی کرده و سپس آنها را پذیرفتند؛ اما در پی این پذیرش سرخوردگی شکل می گیرد و کار به جایی می رسد که در اواخر دوره قاجار یک سیاستمدار می گوید که فرق سر تا نوک پا باید غربی شود. از همین نقطه آرزوی پیشرفت در جامعه ایران شکل گرفت که در دل خود آرمان استقلال را به همراه داشت، زیرا کشور بخش های زیادی از سرزمین های خود را از دست داده بود.

یادگار امام با اشاره به تحولات دوران قاجار همچون تحمیل قرارداد 1919، تشکیل کابینه در تبعید و... تصریح کرد: بر هر ایرانی واجب است که تاریخ صد ساله اخیر یعنی از مشروطه به بعد را بخواند تا همه بدانیم که از کجا به کجا رسیده ایم و اشتباهات پیشینیان را تکرار نکنیم؛ زیرا ضعف حافظه تاریخی، برای یک ملت بسیار تلخ است. ما باید حافظه تاریخی مان را توسعه دهیم و در یاد داشته باشیم روزهایی بر کشور گذشته است که حتی تصمیمات بسیار کوچک جز با مجوز سفارتخانه های خارجی، بخصوص روسیه و انگلستان، گرفته نمی شد و شاهان اختیاری برای اداره کشور نداشتند.

وی همچنین به آزادی به عنوان دیگر آرمان ملت ایران اشاره کرد و یادآور شد: حکومت ها طوری رفتار کرده بودند که آزادی به عنوان ایستادن در مقابل استبداد، تبدیل به یکی از آرمانهای ملت ایران شد؛ زیرا استبداد روزهای تلخی را بر کشور ما تحمیل کرده بود. هیچ وقت نباید به امروز بسنده کنیم زیرا آن دولت کریمه که همیشه از آن یاد می کنیم، پیش روی ماست؛ اما این به معنای فراموشی گذشته نیست. وی از دین داری به عنوان دیگر خواسته ملت ایران یاد کرد و افزود: مشکل آزادی را با وامدار شدن به دیگران نمی توان حل کرد، از سوی دیگر اگر در دوره ای استقلال پررنگ می شود نباید فراموش کرد که استقلال بدون آزادی ممکن نیست. همچنین ممکن است دین داران به سمت دین داری بروند و فراموش کنند که بدون آزادی دین داری هم ممکن نیست.

یادگار امام با بیان اینکه جامعه دین دار لاجرم باید آزاد، مستقل و پیشرفته باشد، یادآور شد: انقلاب اسلامی نقطه تلاقی این خواسته هاست و رمز توفیق آن نیز پیگیری همین آرمانهاست. این انقلاب از یک سو بشدت استقلال خواه است و وقتی در جهان دو قطبی هم به آمریکا و همه به شوروی نه می گوید، یک التهاب سیاسی است؛ اما از سوی دیگر انقلابی آزادیخواهانه و بشدت ضد استبداد است. اصولا روح انقلاب اسلامی استبدادستیز و دینی است و نگاه به آینده دارد.

وی در خصوص تفاوت میان اسلام امام خمینی و اسلام سلفی ها گقت: اسلام مورد نظر امام اسلامی برای فرداست نه اسلامی که در گذشته زندگی کرده است؛ لذا به هیچ عنوان در آرمان امام نگاه سلفی وجود ندارد و تلاش برای بازگرداندن نظام های اجتماعی قدیم دیده نمی شود؛ زیرا امام و متفکرین انقلاب متحجر نبودند. امام همان زمان که بحث جنگ میان فقر و غنا را مطرح کردند بیشترین تأکید را بر مقابله با تحجر نیز کردند و در دوسال آخر عمر بیشترین تلاش را در این راه از خود نشان دادند که این تلاش خود را در قالب فتاوای مربوط به شطرنج، موسیقی و... نشان می دهد و بدین ترتیب بت تحجر را شکستند. در کنار این بحث ها امام نسبت به موضوع اسلام آمریکایی و مقابله با نظام های طبقاتی نیز موضع گیری کردند؛ در اینجا اگر فقط به بعد دین داری نگاه کنیم و به مقوله پیشرفت توجه نکنیم، یا بالعکس، به خطا رفته ایم. همچنین اگر استقلال خواهی را در نظر بگیریم و آزادیخواهی را فراموش کنیم یا آزادی را بالا ببریم و استقلال از یاد برود، یک جامعه درون تهی و از بین رفته را تحویل می دهیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه شکل گرفته است تا اهداف مورد نظر انقلاب را محقق کند، یادآور شد: پیوند علم و اقتصاد آرزویی است که نیازمند همت است و با توجه به آمادگی دولت و فراهم بودن سایر عوامل، باید وارد عمل شد و موانع باقی مانده در این راه را برداشت. دانشگاه آزاد نباید پیشرفت را منحصر به طبقه ای خاص کند، زیرا یکی از اهداف انقلاب فراهم کردن فرصت مناسب و برابر برای پیشرفت است و جامعه اسلامی باید فرصت های پیشرفت را بطور مناسب برای همه برقرار کند. وی با تأکید بر توجه به اقشار کم درآمد جامعه گفت: در دانشگاه آزاد مجموعه خیریه ای تشکیل دهید و اگر مکانیزم آن مشخص نیست حتما هیأت امنای دانشگاه مقدمات لازم در این راستا را تصویب می کند. زیرا کسانی که فاقد امکانات هستند انقلاب مدیون آنهاست و اساسا یک نظام وظیفه دارد که دست آنها را بگیرد.

سید حسن خمینی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بداند که مسیر پیسرفت علمی از آزادی علمی می گذرد و در راستای کرسی های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، بسنده کردن به بخشنامه های محدود قطعا بر خلاف نظر ایشان است. همچنین واگذار کردن این حوزه ها بدست دانشجویان و کسانی که قرار است مجریان این کار باشند قطعا در جهت آرمانهای کلان دانشگاه است. عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه وظیفه ما بالا بردن کارآمدی نظام است، بر کارآمدتر شدن مدیریت و برداشتن موانع در مجموعه این دانشگاه تأکید کرد.