طبق آخرین برآوردها این بندر در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود 2.5 میلیون تن کالا در سال را دارد که تنها با اجرایی شدن فاز یک توسعه آن ظرفیتش به حدود شش میلیون تن افزایش پیدا میکند. ظرفیتی که البته باید در کنار طرحهای زیرساختی در حوزه فعالیتهای اقتصادی نیز اجرایی شود. مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این رابطه گفته است: که تا قبل از اعمال تحریم بندر چابهار میزبان کشتیهای بسیاری از سراسر دنیا به منظور تخلیه و بارگیری بوده اما در حال حاضر تنها کشتیهایی از چند کشور عربی، آلمان، آفریقا و ترکیه وارد اسکله این بندر میشوند.
بر مبنای صحبتهایی که سیاوش رضوانی با پایگاه خبری وزارت راه داشته بسیاری از کشورهای منطقه امیدوارند که در طرح توسعه بندر چابهار نقشی جدی ایفا کنند و حتی برای برنامه مسافرتهای دریایی نیز در آن برنامههای جدی به وجود آورند. هر چند رسیدن به سرمایهگذاری هزار میلیارد تومانی مورد نیاز در این بندر هنوز راهی طولانی را در مقابل بندر شهید بهشتی قرار داده اما به نظر میرسد با توجه به اهمیت بینالمللی که برای چابهار قائلند طرح توسعه آن به شکل اولویتدار پیگیری شود، بندری که بسیاری از آن به عنوان راهحل مشکل توسعه استان سیستان و بلوچستان یاد میکنند.