گروه اقتصادي: پس از به وجود آمدن اختلافات دیپلماتیک اخیر در منطقه ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین پروازهای مستقیم خود به ایران را قطع کردند و این موضوع گمانهزنیهایی را مطرح کرد که شاید این دو تصمیم کشورهای دیگر را نیز وارد برنامهریزی برای قطع پروازهایشان به ایران کند.
هرچند در صورت فهرست کردن نام تمام کشورهایی که به پشتیبانی از رژیم سعودی تصمیم به قطع ارتباط با ایران کردند نیز نمیتوان خطر یا مشکلی را برای آینده اقتصادی کشور مدنظر قرار داد، اما بحث پروازهای مستقیم به عنوان مسالهای که درصدی از افراد جامعه به دلیل وضعیت شغلی و یا زندگیشان با آن درگیر هستند، میتواند قدری کارها را سخت کند.
هرچند در صورت لغو روابط دیپلماتیک عملا دریافت ویزا و سفر متقابل به کشور دشوار است، اما باقیماندن پروازها نیز میتوانست جزو گزینههای باقیمانده روی میز باشد. گزینههایی که در صورت کنار رفتن قطعا برای ایرلاینهای دو کشور و البته مسافرانی که به شکل برنامهای در این مسیرها حرکت میکنند مشکلساز خواهد شد.
البته با توجه به پیشبینیها و ارزیابیهای صورت گرفته به نظر میرسد تنها عربستان و یار غارش بحرین این تصمیم را اجرایی خواهند کرد و منافع اقتصادی و سیاسی به دیگر کشورها اجازه اتخاذ چنین تصمیمی را نمیدهد.
علیرضا منظری – معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری – در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این موضوع اعلام کرد: با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور خاص امارات متحده عربی منافع و موقعیت اقتصادی بر شرایط سیاسی میچربد، قطعا این کشور برنامهای برای قطع پروازهای خود به ایران نخواهد داشت.
به گفته وی همانطور که از باقیماندن روابط دیپلماتیک بین دو کشور بر میآید، اماراتیها قصد از دست دادن بازار هوایی ایران را ندارند و از اینرو چنین تصمیمی اتخاذ نخواهند کرد.
منظری با بیان اینکه بسیاری از مسافران ایرانی که به امارات سفر میکنند پرواز کانکشن دارند توضیح داد: در صورت لغو پروازها بسیاری از این پروازهای کانکشن امارات که به مقاصد مختلف جهان حرکت میکند و با مشکل تامین مسافر روبهرو خواهد شد و از اینرو منافع اقتصادی امارات ایجاب میکند که چنین تصمیمی اتخاذ نشود، هرچند نمیتوان گفت که از دست دادن بازار ایران حرکت هواپیماها در امارات را متوقف میکند، اما قطعا حجم بالای پروازها روی آن تاثیری جدی خواهد گذاشت.