به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۱۲۳۵۰۷
بازتاب رسانه‌ای ارتحال آیت الله هاشمی

تفا‌وت رسانه ما و رسانه آن‌ها

تفا‌وت رسانه ما و رسانه آن‌ها
صادق صدرایی

پس از رحلت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شاهد آن بودیم که صداوسیمایی که آن مرحوم در عمل در آن ممنوع التصویر بود به یکباره عاشق و شیدای آیت الله شد و تمام وجوه مثبت نیکان روزگار را برای آن مرد بزرگ برشمرد. این نوع مواجهه بار دیگر نشان از بی توجهی کامل تصمیم گیران این سازمان رسانه ای- سیاسی عریض و طویل به قواعد حرفه‌ای رسانه داشت. این بی توجهی مطلق به قواعد رسانه آنجا خود را بیش از پیش نشان می‌دهد که عملکرد صداوسیما در این حادثه را با شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور مقایسه کنیم.

زندگی پر فرا ز و نشیب هاشمی رفسنجانی مانند هر فعال سیاسی نقاط قوت و ضعف فراوانی را داشته است و نگاه یک سره تملق یا سیاه دیدن مطلق کارنامه او به یک‌اندازه خطاست. رسانه حرفه‌ای در چنین مواقعی می‌بایست فضا را برای بیان دیدگاه‌های مختلف حول محور یک شخصیت مهیا سازد. اینکه‌ تریبون صداوسیما در اختیار افراد خاصی قرار بگیرد تا با نگاهی یکسویه بخش هایی از زندگی آن مرحوم را بزرگ‌نمایی کنند و بخش هایی دیگر را که مور‌د پسند جریان رسمی نیست پنهان کنند به هیچ وجه با الفبای قواعد کار رسانه‌ای هم همخوان نیست.

این در حالی است که ایجاد فضا برای بیان دیدگاه‌های مختلف درباره شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار بیشتر از این نمایش هاشمی دوستی که از آن بوی تزویر و دروغ می‌آمد گرامی داشت این بزرگمرد تاریخ انقلاب است.
نکته جالب توجه آن جا بود که صداوسیما به جای آنکه از حرفه‌ای‌گری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور درس بگیرد با تهیه گزارشی مضحک و از جنس حقارت با تقطیع کردن برخی برنامه‌های این شبکه‌ها که به بهانه درگذشت آیت الله تهیه شده بود چنین وانمود کرد که این رسانه‌ها به دنبال تخریب و توهین نسبت به شخصیت مرحوم هاشمی بوده اند.

شاید بتوان علت العلل این نوع نگاه غیر حرفه‌ای به امر رسانه در بین تصمیم گیران صداوسیما را در‌ترجیح ملاک‌های سیاسی به معیارهای تخصصی در انتخاب مدیران دانست. تا زمانی که دوری و نزدیکی سیاسی افراد به اصحاب قدرت ملاک انتخاب در این رسانه باشد نمی‌توان امید چندانی به اصلاح روندهای غلط داشت.

فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۶:۴۳
نفرین بر تهمت توهین تخریب و...و جمله عدف وسیله را توجیه میکند و نفرین بر منافع حزبی مهمتر از منافع ملی و اخلاق و ادب ایرانی اسلامی (347314)
رویگردان ازرسانه ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۷:۳۵
نگوییدتفاوت بگوییداهداف مشترک بین رسانه ملی مابارسانه های خارجی فارسی زبان خارجی که بسیاراست.1-هردوبرای خراب کردن چهره هاشمی بزرگ پرتلاش بوده اندکه البته رسانه ملی ماکمی بیشترونیزتوسط مدعیان تدین و .....شنیع ترین حرفهارانثارهاشمی مینمودند!2-هردومیگفتندبرای نجات ملت بازبان شر هجوم آوردندالبته تفاوت عمده ای هم دارنداین با چهره نفاق ومزورانه تروآن به بهانه دفاع ازحقوق بشر!پیشنهادمااینه رسانه ملی دروس اخلاقی رادرتمام شبکه هاتعطیل بکندبهترخواهدبود (347318)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۱۹:۲۲
فرقی نیست میان ان داعش سنی مذهب و این داعشی های تندرو وطنی که هر دو در افراط مشترکند (347323)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۲۱:۲۸
فردا همه با حضور در مراسم هفتم حضرت یت الله هاشمی در مرقد امام یاد این سیاستمدار محبوب را گرامی خواهیم داشت . . (347328)
زهرا
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ ۲۱:۵۱
الان فردا میان به خودت هم میگن معاند جیره خوار انگلیس و آمریکا،انگار نه انگار که همین بی بی سی فارسی چه نقشی در رساندن صدای انقلاب 57 ایران به دنیا داشت (347329)
اکبر
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ۰۰:۲۵
شبکه سه سیما یکی ازهمین تندرویاران(کسانیکه به ظاهرعاقل نشان میدهندولی درخدمت تندروها هستند)رادعوت کرده بودتادرمورد شخصیت آقای هاشمی صحبت کند بعدازکمی تمجیدبه اختلاف دیدگاه آیت الله بارهبری اشاره نمودوگفت :الان وقت پرداختن به این موضوع نیست ولی بعدا بایدبه آن پرداخت یعنی هدف این شخص این نبودکه به مردم تسلیت بگوید بلکه هدفش به زعم اوتقدس زدایی دردوستی رهبری وآقای هاشمی بود که میترسیددیرشود به نظرم درروزهای آینده بایدمنتظربرنامه هایی ازاین دست بایدباشیم چراکه نان دانی تندروها ازین اختلافات است (347330)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ۰۳:۵۰
بعد از انقلاب قرار بود صداوسیما به بلندگوی مظلومین و مستضعفین تبدیل شود .... .شاید 40 ،35 سال قبل میشد حقایق را وارونه جلوه داد ولی در این زمان با این امکانات خیر ،رسانه باید بیطرف باشد و فضا برای انتقاد آزادانه مهیا شود .در اینصورت مسئولین سوء استفاده نمیتوانند بکنند و زمانیکه ملت بتواند از رسانه های داخل کشور خواسته های خود رابیان کند دیگر شبکه های خارجی جایی در بین مردم نخواهد داشت .منتها عزمی در مسئولین صداوسیما وجود ندارد . (347335)