به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۱۲۷۹۰۶
صبر، دور اندیشی، عبور از منیت و ...

مهم‌ترین آورده‌های اصلاحات و اصلاح‌طلبي

مهم‌ترین آورده‌های اصلاحات و اصلاح‌طلبي
مهدی دادویی نژاد
اصلاح طلبی در سالیانی که در عرصه سیاسی کشور در نقش کنش گری فعال حضور داشته نشان داده است به تدریج به سمت یک بلوغ و تعالی در حرکت است، این حرکت و سیرورت به سمت تعالی از ملزومات اصلاح طلبی است، حضور در انتخابات‌های گوناگون و رسیدن به بینشی بالغ شده در مورد جایگاه خود در حاکمیت و ویژگی‌های کلی نظام باعث شده با تمام فشارهای فراوانی که به اصلاحات وارد می‌آید با اینکه در بسیاری از موارد این فشارها غیر قانونی بوده است، نه تنها راه عصیان در پیش نگیرد که مهم‌ترین ابزار آرام کننده فضا در نظام جمهوری اسلامی باشد.

یکی از مهم‌ترین آورده‌های اصلاحات برای کشور و نظام حضور افرادی متفکر و حزم اندیش می‌باشد که در نظر و عمل نشان داده‌اند که حاضر به هر گونه از خود گذشتگی در راه قوام و دوام این کشور و زیست مردم می‌باشند، بدون ذره‌ای شعار زدگی یا سو استفاده از مبانی موجود و کمترین حجم استفاده از بازی نمودن با مولفه هایی که نظام بر مبنای آن‌ها بنا شده است. اصلاح طلبان با نگاهی ویژه به مقوله قدرت و در راس بودن، طعم شیرین قدرت طلبی و لذت‌های ان را به کناری نهاده و در حلاوتی بزرگتر سهم عمده‌ای داشته‌اند و آن حلاوت چیزی جز بازگشت آرامش و ثبات به کشور نمی‌باشدکه در سایه آن بتوان به امتیازات و بهره هایی بیشتر برای مردم و نظام دست یافت، تا جایی این از خود گذشتگی موثر بوده که بسیاری از افرادی که در دوران قبل مردم را به قناعت و خوردن اشکنه دعوت می‌کردند امروزه در زمره افراد نگران معیشت و تغذیه مردم قرار گرفتند و چه اتفاق مبارکی که بسیاری از به خواب رفتگان گذشته امروز بیدار شده‌اند و این از برکات اصلاحات است.

اگر نبود از خود گذشتگی که در انتخابات سال 1392 اتفاق افتاد و آن خرد جمعی برای برون رفت از بحران، و هم چنین اگر نبود صبر و بردباری مثال زدنی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس که به داس شورای نگهبان درو شدند،
اصلاحات منادی چیزی ورای خوراک و پوشاک و ملزومات اولیه زیست حیوانی نوع بشر می‌باشد و هیچ گاه در این نقطه توقف نخواهد نمود و مردم را به زیست و حیاتی بالاتر از انگیزه‌های حیوانی رهنمون می‌کند
امروز ایران شاهد وضعیت اسفباری می‌بود که شاید مردم در آن دعوت به خوردن حداقل وعده‌های غذایی می‌شدند آن هم با لحنی طلبکارانه که یادتان رفته؟ روزگاری که بر جریان اصلاحات گذشته روز به روز آنها را آبدیده‌تر و مردم محور‌تر نموده است و هر روز آنها را به واقعیت گرفتاری‌های ناشی از ایجاد تفرقه هایی مانند انتخابات سال 1384 واقف‌تر نموده است، سخت گیری‌ها و مواتع بعد از انتخابات سال 1388 که برای محو جریان اصلاحات صورت‌بندی شد نیز نتوانست ریشه‌های عمیق اصلاحات را از بین ببرد و هر روز که می‌گذرد اعلام خطر‌ها و انذار هایی که اصلاح طلبان در مورد حضور فردی مانند احمدی نژاد در کسوت ریاست جمهوری بیان می‌نمودند، واضح‌تر و مبرهن‌تر می‌شود و این نیز تجربه ایی سترگ برای احاد بازیگران در عرصه سیاسی کشور است.

این تجارب راهگشا قطعا و به طریقی اولی در انتخابات 1396 نیز نمایان خواهد شد و صبر و دور اندیشی اصلاح طلبان در این ایام سخت در اذهان مردم باقی خواهد ماند و طعنه‌ها و محدودیت‌ها تا سر حد ممکن ادامه خواهد داشت و در گذار ایام و سال‌ها مورد تکریم مردم قرار خواهد گرفت، حضور و حمایت اصلاح طلبان از روحانی قطعا استفاده حداقلی از سرمایه‌ها و پتانسیل‌های اصلاح طلبان بوده اما مصلحت و منافع کشور و مردم، ایجاب عبور از منیت و خودخواهی ذاتی جریان‌های سیاسی را می‌طلبد که اصلاح طلبان با درک هوشمندانه آن در حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب آن را در نظر می‌گیرند و حراست از نهال آرامشی که از پس طوفان ویرانگر دولت‌های نهم و دهم کاشته شد را سرلوحه عمل خود قرار می‌دهند و به مصلحتی بالاتر از همه مصالح یعنی مصلحت عامه مردم می‌اندیشند.

اصلاحات منادی چیزی ورای خوراک و پوشاک و ملزومات اولیه زیست حیوانی نوع بشر می‌باشد و هیچ گاه در این نقطه توقف نخواهد نمود و مردم را به زیست و حیاتی بالاتر از انگیزه‌های حیوانی رهنمون می‌کند. لیکن وضع موجود جامعه ایران هم چنان وضعی فوق العاده و درگیرملزومات اولیه زیست می‌باشد که با عبور از آن می‌توان به نقطه عزیمت اولیه اصلاحات یعنی ضرورت آگاهی همگان از حقوق انسانی خود برای زیستن و مطالبه در جامعه‌ای باز و مدنی رسید که در سایه این آگاهی بتوان مردم را از گزند فریبکاری و تزویر رهانید و راه را برای داشتن جامعه‌ای متمدن و اخلاقی هموار نمود.

۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۶:۵۷
استراتژی مخالفان دکتر روحانی بزرگنمایی شدیدمشکلات معیشت و اقتصادی است در صورتی که اوضاع به نسبت سال 90 تا 92 بسیار بهترشده.
مردم آن سالها را فراموش نخواهندکرد
منتهی دلواپسان می خواهند سطح مطالبات اقتصادی مردم را بسیار شدید بالا ببرند.
دلواپسان درزمان تحریم ها نگران معیشت مردم بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الان فضای بین المللی و اقتصادی به نفع ایران شده در سایه تدبیر و عقلانیت دولت دکترروحانی نه با شعارهای وحشتناک پشتبلندگوها و گفتن آن قدر قطعنامه بدهید که قطعنامه دانتان پاره شود و ... (350580)
ط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ۱۲:۲۰
.....متاسفیم برای اصولگرایانیکه ابروی خود رابرای احمدی نژاد هزینه کردن و کسانی مثل موسوی و کروبی را کنارزدن و درواقع با بی فکری کلید اتفاقات ۸۸را رقم زدن در پیشگاه خدا چه خواهند گفت (350631)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۲۰:۰۴
متاسفانه در زلزله مشهد، موجبات قطعی برق شد/ بعد زنگ میزنی نمیگن یکی مشکل رفع می شود/ عجیب اینجاست اپراتورهای تلفن هماره، شماره های سه رقمی اضطراری مثل حوادث برق.. را مجانی محاسبه نمی کنند؟/ در حین صحبت شارژم بمام شد و مرکز قطع کرد تماسم باری اتمام شارژ!! یعنی اپراتورهای تلفن همراه از شماره ضرروی سه رقمی مصل اتش نشانی و حوادث برق.. پول میگیرند؟! این چه وضعی است؟! (350596)
سید محمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۲۰:۳۹
مقاله جالبی بود پاشنه اشیل دولت اعتدال بیشتر مشکلات معیشتی مردم و ...است (350598)
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۲۱:۳۸
متشکر
مطلب خوبی بود (350604)
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۲۱:۴۰
اصلاح طلبان آنقدر مظلومند که امروز تقریبا هیچ رسانه ای ندارند تعدا بسیار اندک سایت و روزنامه هم که دارن با حداکثر سانسور دارند کار می کنند مدیران کانال های تلگرامی که حداقل اخبار اصلاح طلبان را نیز پوششش می دادند را بازداشت می کنند ولی این تفکر چه نفوذی در جامعه دارد که با این وضعیت هنوز هم پابرجاست (350605)
رضا
Georgia
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۲۲:۱۳
امیدوارم بذارن اصلاحات نفس بکشه.محمود احمدی نژاد کنفرانس برگزار کنه و سید ما ممنوع المصاحبه (350609)
۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ۲۱:۴۸
واقعاً عالی نوشته شده است. (350640)