به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۸ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : ۱۰۸۲۹۳
کارگران منظم یا ستاره‌های میلیون دلاری؟

امشب؛ فینال لیگ قهرمانان اروپا

گروه ورزشی: رقابت دو تیم همشهری حالا به بالاترین سطح باشگاهی دنیا رسیده است. یک سوی فینال لیگ قهرمانان رئال مادرید پر زرق و برق است که با ده قهرمانی اروپا، پرافتخارترین باشگاه این قاره است و سوی دیگر اتلتیکو مادریدی که به لطف مربی آرژانتینی‌اش توانسته در سال‌های اخیر سری میان سرها درآورد و به اولین قهرمانی‌اش می‌اندیشد.
امشب؛ فینال لیگ قهرمانان اروپا
به بیان دیگر یک طرف تیمی ثروتمند را داریم که همواره یکی از مشکلاتش کنترل ستاره‌هایش است و انتخاب این که کدامیک از آن‌ها را به زمین بفرستد، طرف دیگر کارگرهای زحمتکشی هستند که نقطه قوتشان فداکاری برای تیم و ترجیح دادن منافع آن به نمایش فردی خودشان است. رئال مادرید در لالیگا نمایشی هم‌تراز نامش داشت و ۱۱۰ گل زد، در حالی که اتلتیکو لیگ فوتبال اسپانیا را با ۶۳ گل تمام کرد. اما این تمام داستان نیست، دیگو سیمئونه و کوماندو‌هایش تنها ۱۸ بار به حریفان اجازه گلزنی دادند در حالی که شاگردان زیدان با ۳۴ گل خورده لیگ را تمام کردند. رئال طبق سنت دیرینه‌اش تهاجمی بازی می‌کند و این موجب می‌شود که خط دفاعی این تیم جلوتر بازی کند که نتیجه آن سیستمی ریسک‌پذیر و باز است و به همین دلیل هم این تیم ۳۴ گل در لالیگا خورد. اما این شیوه بازی بهترین هدیه برای دیگو سیمئونه، استاد مسلم ضد حمله است. او می‌تواند آنتونی گریزمن را که این فصل ۳۰ گل زده در قلب خط دفاع رئال به کار بگیرد تا این بازیکن به بهترین شکل ممکن از منافذی که در خط دفاع حریف وجود دارد، استفاده کند و ضربه نهایی را به سفید‌پوشان مادریدی وارد کند.

رئال به نظر می‌رسد که با حفظ توپ و مالکیت بالا به دنبال این باشد که فرصتی برای نفوذ به خط حمله اتلتیکو پیدا کند. ضمن این که ستاره‌هایی مانند رونالدو، کریم بنزما و گرث بیل با تکنیک و خلاقیت‌شان بتوانند هر خط دفاعی را باز کنند؛ اما خب فراموش نکنیم که در همین فصل بارسلونا و بایرن مونیخ با همین تاکتیک در مقابل اتلتیکو مادرید کاری از پیش نبردند. اما گذشته از آمار و عملکرد در بازی‌های قبل یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها در فینال رقابت‌های مهم داشتن "شخصیت قهرمانی" است. با نگاهی به سابقه رئال و حضور دائمی‌اش در رقابت‌های مختلف می‌توان گفت که این تیم برای قهرمانی ساخته شده است. تیمی که در فینال دو سال پیش تا آخرین دقایق بازی از اتلتیکو عقب بود، اما در پایان وقت‌های اضافه حریف را ۱-۴ له کرد. با این حال فابیو کاپلو، سرمربی پیشین رئال مادرید، با این که علاقه‌اش به قهرمانی رئال را پنهان نمی‌کند، معتقد است که اتلتیکو در این زمینه دست بالا را دارد. او به روزنامه اسپانیایی "آ اس" گفت: "تیم مورد علاقه من رئال مادرید است اما در زمینه شخصیت تیمی، اتلتیکو کمی از حریف جلوتر است. سیمئونه یک رهبر است و بازیکنان دنباله‌رو او هستند. با وجود این که باشگاه بازیکنان زیادی فروخته، عملکرد او فوق‌العاده است."

کاپلو همچنین معتقد است که زیدان "مهره ماری" را که هر مربی رئال باید در اختیار داشته باشد، در جیب دارد: "به نظرم زیدان کاریزمای لازم برای تحت تاثیر قراردادن بازیکنان را دارد. آن‌ها به حرف‌های او بیشتر از هر مربی دیگری گوش می‌دهند." سیمئونه از سال ۲۰۱۱ که به اتلتیکو مادرید آمد این تیم را وارد جمع بزرگان قاره اروپا کرد. اتلتیکو یکی از متوسط‌هایی بود که بلند‌پروازی خاصی هم نداشت. اما سیمئونه تیم نهم لالیگا را تحویل گرفت و پس از آن به ترتیب پنجم، سوم، اول و دوبار سوم کرد. اتلتیکو در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان تنها ۷ گل خورده‌ و در ۹ مسابقه اخیر فقط دو بار دروازه‌اش باز شده است. حالا بهترین زمان است تا این باشگاه ۱۳۱ سال پس از تاسیس صاحب اولین جام اروپایی‌اش شود. سرمربی ۴۶ ساله اتلتیکو گفت: "نمایش ما در نتیجه ثبات، توازن، کار، رقابت فوق‌العاده هم از بعد درونی و هم از بعد بیرونی است. این چیزی است که ما را به موقعیت کنونی‌مان رسانده و تنها روشی است که موجب پیروزی‌مان می‌شود. ضمن این که باید بگویم من عاشق این هستم که ۱۱۳ سال تاریخ پشت سرمان است".

تقریبا افتخاری نیست که زین‌الدین زیدان به عنوان بازیکن به آن نرسیده باشد. اما در زمین مربی‌گری، "زیزو" کارش را با سخت‌ترین نیمکت جهان آغاز کرد. او چندان هم بد کار نکرده گرچه هنوز نتوانسته جامی برای باشگاه کسب کند. رئال از ژانویه، که زیدان جانشین رافا بنیتس شد، در ۲۶ مسابقه تنها دو بار باخته است که یکی از آن‌ها مقابل همین اتلتیکو بود. او حالا باید تیمش را به جامی برساند که متخصص بردن آن است. رئال بدون شک پادشاه فوتبال اروپاست و نزدیک‌ترین رقیب این تیم میلان است که باید چهار بار دیگر قهرمان اروپا شود تا به رکورد رئال برسد. با این حال سرمربی فرانسوی رئال چندان هم از باختن نمی‌ترسد: "به نظرم اگر ببازیم، ناکامی نخواهد بود. ناکامی از طرز فکر منفی می‌آید و اگر ما نتوانیم کاری بکنیم که قبلا انجام شده، ناکامی خواهد بود، اما بازی فوتبال همین است. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما حسابی آماده بازی هستیم." هر بازی داستان خودش را دارد و نمی‌توان با تعمیم سرنوشت آن به سایر مسابقات نتیجه‌ای مشخص گرفت. اما دست‌کم در مورد این بازی و با مشخص شدن نتیجه آن می‌توان گفت که تیغ کار گروهی بیشتر می‌برد یا نمایش فردی ستاره‌ها.
مرجع : بی بی سی