به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۱۱۴۸۴
بازتاب كانديداتوري هاشمي در رسانه‌های خارجی

رويترز: هاشمی اميد اصولگرايان را نااميد کرد

گروه سياسي: دقایق پایانی ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری و حضور چهره‌های سرشناس سیاسی در ستاد انتخابات کشور برای حضور در انتخابات یازدهم، توجه بسیاری از رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده است.
رويترز: هاشمی اميد اصولگرايان را نااميد کرد
به گزارش مشرق، حضور سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ستاد انتخابات کشور و ثبت‌نام اکبر هاشمی رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم مشایی، رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد در معيت محمود احمدي‌نژاد در دقایق پایانی، بازتاب وسیعی در رسانه‌های خارجی داشته است. وبسایت شبکه سلطنتی انگلیس (بی‌بی‌سی) با نام بردن از آیت‌الله هاشمی به عنوان حامی اصلاحات در ایران، به انعکاس خبر ثبت‌نام هاشمی و اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات یازدهم پرداخت. بی‌بی‌سی افزود حضور هاشمی می‌تواند چالشی جدی برای رهبری محافظه‌کار ایران ایجاد کند. بی‌بی‌سی در ادامه از ثبت‌نام گزینه احمدی‌نژاد – اسفندیار رحیم مشایی – دقایقی پیش از هاشمی خبر داده و با "ناسیونالیست تندرو" خواندن وی، می‌افزاید: «وی تهديدی برای نخبگان روحانی اطراف آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر ایران خواهد بود.» این شبکه خبری همچنین سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران را نیز از چهره‌های نزدیک به رهبر ایران معرفی کرد که در آخرین ساعات مهلت مقرر، ثبت‌نام کردند.

رویترز:

خبرگزاری رویترز آمریکا نیز که امروز خبر رفع منع فعالیت آن در تهران منتشر شد و اخبار خود را از دوبی ارسال می‌کرد نیز خبر نامزدی هاشمی، مشایی و جلیلی را بطور خاص پوشش داد.
رویترز در خبر خود با بی‌سابقه خواندن موج ثبت‌نام چهره‌های سرشناس در این دوره، هاشمی را گزینه‌ای خواند که امید اصولگرایان برای بهره‌گیری از اختلاف موجود میان جناح‌ها برای کسب قدرت را به نا‌امیدی تبدیل خواهد کرد. این خبرگزاری همچنین با انعکاس خبر ثبت‌نام سعید جلیلی، وی را اصولگرایی تندرو و نزدیک به رهبری خواند و مدعی شد که وی طی دوران مسئولیتش در شورای عالی امنیت ملی، مذاکرات موفقی با طرف‌های اروپایی پشت سر نگذاشته است.

یدیعوت آحارونوت:
روزنامه صهيونيستي یدیعوت‌آحارونوت نیز در خبری کوتاه خبر کاندیداتوری سعید جلیلی را منعکس کرده و وی را از رزمندگان دوران جنگ هشت ساله و از نیروهای اصولگرای نزدیک به رهبری معرفی کرده است.

فرانس ۲۴:

شبکه خبری فرانس ۲۴ حضور همزمان محمود احمدی‌نژاد به همراه مشایی و آیت‌الله هاشمی را بازتاب داده و از هاشمی با عنوان رئیس جمهوری پیشین و مقتدر ایران نام برده است که در لحظات آخر تصمیم به ثبت‌نام گرفت. این شبکه همچنین حواشی ثبت‌نام مشایی از جمله نشان‌دادن علامت پیروزی از سوی وی و احمدی‌نژاد را نیز پوشش داده است و ثبت‌نام این دو کاندیدا را «چالشی جدی برای جبهه اصولگرایان وفادار به رهبر ایران» دانسته است.

جروزالم پست:
جروزالم پست دیگر روزنامه صهيونيستي نیز گزارش خود از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات را به ثبت‌نام سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران معطوف کرده و همانند دیگر رسانه‌های اسرائیلی، وی را اصولگرایی تندرو و نزدیک به رهبری ایران نامیده است. این روزنامه به بازتاب حواشی ثبت‌نام هاشمی و همچنین مشایی و مروری بر مواضع وی نیز پرداخته است.

واشنگتن پست:

روزنامه واشنگتن پست آمریکا هم از ورود دو تن از جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی ایران به عرصه انتخابات خبر داده و ثبت‌نام هاشمی و مشایی را پوشش خبری داده است. به گزارش واشنگتن پست، تا پیش از ثبت‌نام این دو چهره سیاسی، همگان بر این باور بودند که انتخابات پیش‌رو رقابتی میان نیروهای نزدیک و وفادار به رهبری ایران خواهد بود اما اکنون چالشی جدید در پیش‌رو دارند.
واشنگتن‌پست همچنین از بالاگرفتن هیجان‌ها و احساسات در میان حاضران در ستاد انتخابات کشور همزمان با حضور هاشمی و مشایی خبر داده است.

گاردین:

روزنامه گاردین انگلیس نیز با نگاهی متفاوت به اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی، به بررسی روند تصمیم تاریخی مجلس خبرگان در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر و نقش هاشمی در این تصمیم‌گیری پرداخته است. گاردین در تحلیل خود از فاصله گرفتن هاشمی و رهبر انقلاب پس از انتخاب احمدی‌نژاد و حمایت رهبری از وی در انتخابات و ارتباط آن با حضور مجدد هاشمی نیز سخن به میان آورده است. ثبت‌نام سعید جلیلی و اسفندیار رحیم مشایی نیز از دیگر اتفاقات مهم امروز در وزارت کشور بوده که گاردین در اخبار خود از ایران به پوشش آن پرداخته است و نامزدی مشایی با همراهی احمدی‌نژاد را با طرح ریاست جمهوری پوتین – مدودف مقایسه کرده است.

شیکاگو تریبیون:

شیکاگو تیریبیون آمریکا نیز "ثبت‌نام دقیقه نود" هاشمی را تغییر مسیری در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران دانسته است.

۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۱:۰۹
خارجی ها به کنار خبرگزاری فارس رو دقت کردید 180 درجه از قالیباف به طرف جلیلی تغییر موضع داده؟ (48046)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۱:۳۹
خبرگزاريش مشرق بوده نه فارس. هر چند فرقي باهم ندارند و هردو تاش يكي اند . ..... (48190)
soolmaz
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۳:۱۹
دقیقا همین طوره قالیباف خیلی سعی کرد طوری بیاد که حسابی بخاطرش در بوق وکرنا کنند.اما آمدن مشایی وهاشمی تمام معادلاتش را بهم ریخت ونکته جالبتر تغییر موضع ها به سمت جلیلی بود.به هر حال امیدوارم با اجماع وبی اثر کردن تبلیغات ضد هاشمی از سوی رسانه‌هاي شرم آور .....بتوانیم بخشی از عوام راهم که هنوز دراوهام صحبتهای احمدی نژاد هستندبه سمت اصلح ترین که بی شک هاشمی است بیاوریم. (48254)
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۱:۱۹
ولی ما رو امیدوار کرد. (48049)
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۱:۲۱
ثبت نام ایت الله معادلات ومحاسبات افراطیون را بهم زد وانشالله حتما ریس جمهوری بعدی خواهد بود. (48050)
نوید
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۱:۲۳
مردان بزرگ کوچک ترین رفتارشون تاثیر گذاره امیدوارم ریس جمهور شده تا اقتصاد هم ثبات پیدا کنه (48055)
علی از اهواز
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۱:۴۱
سلام. فقط آیت الله ست که میتونه این تندرو ها رو سر جاشون بنشونه (48060)
امید
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۱:۴۴
ضمن ابراز امیدواری برای نامزد شدن آقای هاشمی، خدمت دوستان متذکر می شوم که خبرگزاری رویترز انگلیسی و دفتر مرکزی اش در لندن است. (48062)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۲:۰۳
با احترام به شما امید عزیز
پیامبر فرمودند(نقل به مضمون):
نصیحت خوبو از شیطان هم شنیدی فرا بگیر. (48203)
۱۳۹۲/۰۲/۲۳ ۱۱:۲۳
حالا خیلی مهم نیست ولی رویترز آمریکایی هست ولی همه جا دفتر داره دفتر اصلیش هم تو خوده آمریکاست. ولی در نهایت خیلیم مهم نیست :) (48827)
دکتر
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۳:۲۰
من خیلی دوست دارم بدونم که برادر حسین شریعتنداری احتمالا از شوک ثبت نام آقای هاشمی راهی بیمارستان شدن یا نه؟
یا اینکه تا صبح خوابش نمیبره و تو این فکر هست که تیتر روزنامشو چی بزنه
آخی طفلکییییییییی (48097)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۸:۲۰
در عوض روحيه اميد و سرزندگي را مجدداً به ده ها ميليون نفر از مردم ايران زمين هديه كرد. چه زوج سياسي خوشبختي ميشه حضور هاشمي و خاتمي در كنار هم. مملكت از ويراني در مياد. (48107)
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۵:۱۸
اميدوارم كه حضور ايشان فصل تازه اي باشد براي زندگي اميدورانه. مرديم بس كه دنبال پولي دويديم كه هر روز بي ارزش تر ميشه. مرديم بس كه زمانمون صرف درس خوندني شد كه آينده ي امني نداره. مردييييييييييييم.
ولي خوهرم زوج خوشبخت رو قشنگ اومدين! مباركه. (48346)
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۸:۵۰
هاشمی اصولگرایان را هنگ کرد! (48116)
لهراسب
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۰۸:۵۲
شیطتنها و تفرقه افکنیها شروع شد کیهان را هم باید به اینها اضافه کرد امیدوارم مردم خصوص جوانان با صبر و اخلاق پیروز شوند.و تحت تاثیر تندروهای ستیزه جو قرار نگیرند. درود بر هاشمی (48118)
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۱:۲۳
درود بر هاشمی عزیز. رای تمام اصلاح طلبان: هاشمی رفسنجانی............... (48180)
حاجی پور
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۲:۱۳
اصولگرایان بایدازاین واقعه ناخوشایندباشندچون درطول این هشت سال یکه تازی کردندوهرکاری که خواستندوهربلایی رابه سراصلاح طلبان وتمام کسانی که باانهاموافق نبودند دراوردند.دراین مدت هرکس ازسرخیرخواهی اعتراضی می کردبرچسبهای ضددین وامنیت ملی به اومی زدندودرنارواچسباندن یدطولانی داشتندبه همین خاطرهمه ی کسانی که ازانهاناراحت بودندازاقای هاشمی حمایت می کنندوگرنه اقای هاشمی ازابتداجزوگروههای اصلاح طلبان نبوده است.دست تقدیرخداوندی همه ی گروههای غیراصولگرای معتقدبه انقلاب اسلامی ونظام رادرسبدرای سردارسازندگی قرارمی دهد.تادرسی باشدبرای اصولگرایان که اگروقتی دراینده دوربه ریاست جمهوری رسیدندمردم دارباشندوبه غیرازخودشان به دیگران هم فکرکنندوبدانندغیرازروزجزادراخرت درهمین دنیاهم روزجزاهست.اگرچه اقای رفسنجانی واصلاح طلبان انگونه نیستندکه مصلحت جمع وملت رافدای اغراض شخصی کنند.اگرانها متوجه باشندازهم اکنون دست ازان شیطنتها برمی دارندوبه دامن ملت برمی گردند انشاالله تعالی. (48205)
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۳:۰۷
زنده باد هاشمی زنده باد اصلاحات (48247)
بهار
United States
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۱۴:۱۶
دروود برا شرافتت هاشمی جونم (48299)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۳ ۰۳:۱۵
درود بر هاشمی و فرزندان باخردش
دل مردم رو شاد کردن (48785)
يونس
۱۳۹۲/۰۲/۲۳ ۱۲:۲۱
واقعا چه كسي جز اقاي هاشمي ميتونه به داد اين مردم برسه؟ (48856)