به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۱۱۵۰۴۲

برجام ۱.۶ میلیارد سرمایه خارجی آورد

گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد هشت درصدی اقتصادی را بدون جذب سرمایه خارجی غیرممکن عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف باید هر ساله به طور متوسط ۴۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم که از اجرایی شدن برجام تاکنون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی تعهد شده است.
برجام ۱.۶ میلیارد سرمایه خارجی آورد
محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه شورای اداری استان البرز گفت: بازدیدهای امروز از واحدهای صنعتی استان و گزارش‌هایی که مدیران استانی ارائه کردند، حکایت از عملکرد خوب البرز در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد.

نعمت‌زاده ادامه داد: جمعیت البرز نسبت به اول انقلاب با رشدی ۳.۵ درصدی ۱۰ برابر شده است که در هیچ جای کشور نظیر ندارد؛ مدیریت این رشد تدبیر زیادی نیاز دارد و نشان می‌دهد که البرز زمینه رشد خوبی دارد.

وی گزارشی  از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داد و گفت: طی سه سالی که از دولت تدبیر و امید می‌گذرد، علی رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود بیش از ۹۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

نعمت‌زاده افزود: با تکمیل شدن این واحدها در کنار اشتغالی که از توسعه واحدهای موجود ایجاد شد، حدود ۲۳۰ هزار نفر نیز از طریق واحدهای جدید به کار گرفته شدند.

وی به واحدهای راکد و پایین‌تر از طرفیت تولید کشور اشاره و با بیان اینکه نظام بانکی تمهیداتی را برای رفع مشکل این واحدها اندیشیده است، گفت: عمده مشکل این واحدها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است؛ از همین رو تا پایان وقت اداری امروز حدود ۵۰۰۰ واحد صنعتی با شرایط مذکور موفق به دریافت تسهیلات بانکی شدند؛ این آمار هر ساعت افزایش می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در همه استان‌ها تلاش می‌کند اقدامات لازم در خصوص این واحدها را انجام دهد؛ بر همین اساس تا پایان شهریورماه تعداد واحدهای دریافت کننده تسهیلات به ۱۰ هزار واحد خواهد رسید.

نعمت‌زاده از نظام بانکی خواست تا به روند اعطای تسهیلات به واحدهای راکد و نیمه فعال سرعت ببخشد و گفت: معوقات و بدهی‌های بانکی این واحدهای تولیدی در دریافت این تسهیلات مانعی ایجاد نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت واحدهای کوچک و متوسط در اشتغال کشور اشاره و اعلام کرد: اگرچه این واحدها فقط ۲۰ درصد از ارزش افزوده اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند اما ۴۰ درصد از نیروی کار در این واحدها مشغول به کار هستند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: از همین رو واحدهای بزرگ را تشویق کرده‌ایم تا در صورت امکان با تامین مواد اولیه این واحدها یا خرید محصولات آنان به عنوان کالاهای واسطه‌ای به حل مشکل این واحدها و بخش زیادی از خانواده‌های ایرانی کمک کنند.

این مسئول به ارقام مرکز آمار کشور مبنی بر رشد ۴.۲ درصدی در سه ماهه اول امسال اشاره و اعلام کرد: این رشد نشان از تلاش دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد دارد اما این رشد باید بیشتر شود و به پنج تا شش درصد برسد.

نعمت‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح کارخانه تولید ماشین آلات سنگین تولید فولاد تا پایان سال جاری در استان البرز خبر داد و گفت: مذاکره احداث این کارخانه در هنگام سفر دکتر روحانی به ایتالیا انجام شد، با بهره برداری از این طرح عظیم ماشین آلاتی که مجبور به واردات آن بودیم در داخل کشور تولید خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنی خطاب به دلواپسان داخلی که برجام را بی‌حاصل می‌دانند، گفت: از زمان اجرایی شدن برجام تا کنون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تعهد سرمایه گذاری به امضا رسیده است و مقدمات برای به نتیجه رسیدن آن انجام شده است.

نعمت‌زاده با اشاره به اهمیت تعامل با دنیا تصریح کرد: علاوه بر بخش صنعت در زمینه ساخت نیروگاه نیز پس از مذاکره، یک شرکت بلژیکی  برای ساخت نیروگاه متعهد شده است.

وی در ادامه گفت: در زمان تحریم ما برای انعقاد قرارداد لیسانس با یک شرکت و وارد کردن تکنولوژی تحت لیسانس آن شرکت با مشکل مواجه بودیم؛ اما اکنون همان شرکت قصد دارد شش میلیارد یورو در کشور سرمایه‌گذاری کند.

برای رسیدن به رشد ۸ درصدی باید سالی ۴۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بدون جذب سرمایه خارجی رشد هشت درصدی که در برنامه ششم هدف‌گذاری شده غیر ممکن است، افزود: برای رسیدن به این هدف باید هر ساله به طور متوسط ۴۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم.

وی تصریح کرد: بدون جذب سرمایه خارجی این رشد غیر ممکن است؛ اما ورود سرمایه خارجی کشور با شروطی همچون صدور بخشی از محصول به بازارهای خارجی و آوردن تکنولوژی روز به کشور همراه است.

نعمت‌زاده افزود: برخی از تولیدات ناشی از سرمایه گذاری خارجی مانند خودرو شرط شده است که حداقل ۳۰ درصد از تولید را به خارجی از کشور صادر کنند. برخی از تولیدات نیز این شرط روی ۵۰ درصد و بیشتر تعیین شده است.

وی در خصوص ورود تکنولوژی به کشور نیز گفت: با کره‌ای‌ها برای ورود تکنولوژی و انجام بخشی از پژوهش‌هایشان در کشور مذاکراتی انجام داده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به موقعیت ویژه ترانزیتی ایران در جنوب غرب آسیا اشاره و اعلام کرد: با تعدادی از کشورها مذاکراتی برای ایجاد راه ابریشم هوایی با مرکزیت ایران صورت گرفته است.

وی از لزوم توسعه سواحل مکران گفت و تصریح کرد: عمانی‌ها در مکران در حال ساخت تاسیساتی برای صادرات کالا هستند، اخیرا نیز برای توسعه مکران یک قرارداد سه جانبه میان ایران، افغانستان و هند به امضا رسید.

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه صنعت، معدن و تجارت ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: اگر وضعیت این سه بخش بهبود یابد بر بیش از یک سوم از اقتصاد کشور تاثیر مثبت خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اعلام کرد: اگرچه سال گذشته رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر بود اما امسال وضعیت خوبی را تجربه خواهیم کرد.

مرجع : ایسنا