به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۱۲۲۸۲۵

راه‌های قطع وابستگی به گاز ترکمنستان

گروه اقتصادی: با قطع واردات گاز از ترکمنستان و احتمال بروز مشکل در تامین گاز استان‌های شمالی و شمال شرقی، کارشناسان راهکارهای متفاوتی را برای مقابله با این بحران احتمالی ارائه می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها صرفه‌جویی در مصرف گاز توسط مردم است.
راه‌های قطع وابستگی به گاز ترکمنستان

نوفرستی، کارشناس حوزه انرژی در این راستا به ایسنا گفت: آمارهای مختلفی در مورد تامین گاز کشور توسط ترکمنستان وجود دارد. برخی آمارها می‌گویند ۵ تا ۹ میلیون مترمکعب از گاز کشور توسط ترکمنستان تامین می‌شد. برخی آمار دیگر این میزان را ۳ درصد و برخی منابع نیز این میزان را ۱.۵ درصد اعلام کرده‌اند. در هر حال همه این اعداد به راحتی می‌تواند جبران شود و امیدوارم ما از نظر غیرت ملی کوتاه نیاییم.نوفرستی با اشاره به زمستان سال ۱۳۸۶ و بدعهدی ترکمنستان در تامین گاز ایران در آن زمستان اظهار کرد: سال ۱۳۸۶ که سرمای شدیدی در استان‌های شمالی کشور رخ داد، ترکمنستان قیمت گاز خود را افزایش داد و از ایران باج‌خواهی کرد. ای کاش از آن سال تاکنون پیش‌بینی می‌کردیم که ممکن است این کشور بدعهدی کند. در هر صورت اگر حتی پنج درصد گاز ایران توسط ترکمنستان تامین می‌شود، با صرفه جویی در بخش خانگی قابل جبران است.

وی با اشاره به اولویت مصرف گاز در بخش خانگی اظهار کرد: هنگامی که با سرما مواجه می‌شویم معمولا اولویت دولت‌ها بخش خانگی است که یک بخش غیرمولد محسوب می‌شود و در این شرایط گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی با محدودیت مواجه می‌شود که این تصمیم اشتباه است.این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: اولین اقدام پس از قطع واردات گاز از ترکمنستان قطع کردن گاز شرکت سیمان و نیروگاه‌های مازندران بود. گاز پتروشیمی قطع نشده اما ظرفیت آن کاهش یافت. این در حالی است که میزان مصرف گاز در بخش خانگی به ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز نیز می‌رسد.

نوفرستی با بیان اینکه یکی از افتخارات دولت استفاده از سوخت گاز برای نیروگاه‌ها به جای سوخت مایع و مازوت است، تصریح کرد: هنگامی که با کمبود گاز مواجه می‌شویم، نیروگاه‌ها به جای گاز از سوخت مایع و مازوت استفاده می‌کنند که آلودگی آن چند برابر گاز است. با توجه به آمارهای جهانی موجود در ایران، سالی ۲۶ هزار فوت ناشی از آلودگی هوا اتفاق می‌افتد؛ بنابراین مردم باید برای سلامتی خودشان در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.وی ادامه داد: باید در این شرایط موضوعات اقتصادی و سیاسی را کنار بگذاریم و برای سلامتی خودمان در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم. در حال حاضر دمای اکثر خانه‌ها ۲۵ تا ۲۷ درجه است. حتی اگر هر خانه یک درجه از مصرف گاز خود بکاهد، پنج درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود دیگر نیازی به واردات گاز از ترکمنستان نداشته باشیم. از سوی دیگر صرفه‌جویی یک درجه‌ای مصرف گاز در هر خانه معادل ۳۰ میلیون متر مکعب گازی است که به ترکیه صادر می‌کنیم.

این کارشناس حوزه اقتصادی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از تبعات صرفه‌جویی نکردن در مصرف گاز، بی‌کار شدن جمعی از کارگران است، اظهار کرد: نخستین خسارت قطع کردن گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی متوجه کارگران می‌شود، زیرا هنگامی که گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی قطع می‌شود، تولید آنها به حداقل می‌رسد و ممکن است در فصل سرما و در روزهایی که به سال نو نزدیک می‌شویم، مجبور به تعدیل نیرو شوند.نوفرستی تاکید کرد: باید در زمینه مصرف گاز دولت را کنار بگذاریم، زیرا در حال حاضر موضوع سلامت خودمان و هموطنانمان است.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل شرکت گاز مازندران اظهار کرد: طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت گاز مازندران چنانچه دما به زیر پنج درجه برسد، استان‌های شمالی با افت فشار گاز مواجه خواهند شد و با توجه به اینکه حدود ۷۸ روز از زمستان باقی مانده و ممکن است این اتفاق رخ دهد، بهتر است از بروز هر گونه مشکل از طریق صرفه‌جویی، پیشگیری کنیم.این کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به عقاید برخی از مردم مبنی بر اینکه ایران نیازی به واردات گاز از ترکمنستان ندارد توضیح داد: بسیاری از مردم آگاه نیستند که واردات گاز از ترکمنستان صرفه اقتصادی دارد، زیرا اینکه گاز را برای استان‌های شمالی از ترکمنستان وارد کنیم، از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است تا اینکه گاز را از عسلویه با خطوط انتقال هزار کیلومتری و ایستگاه‌های تقویت فشار به شمال و شمال کشور منتقل کنیم. به جای این کار می‌توان برای استان‌های شمالی و شمال شرقی گاز از ترکمنستان وارد کرده و از آن طرف به کشورهای ترکیه، عراق و ... گاز صادر کنیم.

مرجع : ایسنا