به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۲۳۷۸۵

رسانه‌ها با وحشت مردم چه کنند؟

گروه فرهنگي: صدای مداوم شلیک ضدهوایی در مرکز پایتخت، بسیاری از تهرانی‌ها را عصر دوشنبه به خیابان‌ها یا روی پشت‌بام‌ خانه‌هایشان کشاند. در حالی که هنوز صدای شلیک‌ها شنیده می‌شد، خبر این اتفاق که بعدها گفته شد به‌خاطر پرواز یک هلی‌شات در منطقه ممنوعه بوده، در شبکه‌های اجتماعی و در ادامه رسانه‌های رسمی منتشر شد.

در پی حادثه شی‌ء پرنده و شلیک ضدهوایی، هر رسانه‌ای تلاش کرد با بهره‌گیری بیشتر از صوت و تصویر در کنار انتشار خبر مکتوب خود، مخاطب را بیشتر به دل ماجرا ببرد و از آنجا که انتشار موضوعات اینچنین در رسانه‌های رسمی از حساسیت‌ و محدودیت‌هایی برخودار است، شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه بسیار راحت‌تر به موضوع پرداختند.خبر در حد موضوعی معمول، در شبکه‌های رادیو و تلویزیونی از جمله بخش‌های خبری صداوسیما آورده شد و فردای آن روز هم بسیاری از روزنامه‌ها با تیترهایی چون «شلیک به پرنده مرموز»، «شلیک دیوار آتش به ریزپرنده»، «شلیک به پرنده ناشناس در منطقه پرواز ممنوع» و «شلیک ضدهوایی در آسمان تهران» به پرواز ریزپرنده در تهران و شلیک ضدهوایی پرداختند.     

اما اینکه عملکرد رسانه‌های رسمی در قبال موضوعاتی اینچنین باید چگونه باشد تا ضمن جلوگیری از بروز شایعات و سوءاستفاده برخی از حادثه، اتفاق به وضوح برای مخاطب اطلاع‌سانی شود، موضوعی است که خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با یک استاد ارتباطات و همچنین یک مدیر مسوول روزنامه، آن را به بحث گذاشته است.در این راستا محمد سلطانی‌فر می‌گوید: هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد و باعث ترس و وحشت مردم می‌شود، باید توسط رسانه‌های رسمی پوشش داده شود و این امر وظیفه اصلی رسانه‌هاست.

مدیرکل سابق دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با اشاره به وظیفه رسانه‌های رسمی درباره موضوع پرواز کوآدکوپتری که مورد هدف پدافندها قرار گرفت، اظهار می‌کند: هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد و باعث ترس و وحشت مردم می‌شود باید توسط رسانه‌های رسمی پوشش داده شود و این امر وظیفه اصلی رسانه‌هاست و باعث جلب اعتماد مردم می‌شود.این مدرس دانشگاه می‌افزاید: ما حق نداریم بگوییم که پوشش دادن این رویدادها باعث تشویش اذهان عمومی است بلکه پوشش ندادن این اخبار عامل تشویش در اذهان و افکار عمومی می‌شود.

سلطانی‌فر با اشاره به واکنش مقام‌های رسمی درباره‌ی پرواز هلی‌شات در آسمان مناطق مرکزی تهران، گفت: وظیفه دستگاه‌های ذی‌ربط پوشش دادن این اخبار است. مقام‌های رسمی کشور چند دقیقه بعد از این اتفاق دلیل این آتش بازی را اعلام کردند و سریع واکنش نشان دادند.او اضافه می‌کند: در این نوع رویدادها سرعت واکنش رسانه‌های رسمی نیز بسیار مهم است و حرف اول را می‌زند. مقام‌های رسمی و رسانه‌ها در انتشار رویداد روز گذشته، خوب عمل کرده و فضا را از دست شبکه‌های اجتماعی خارج کردند.

مدیر مسوول روزنامه شرق هم که تیتر یک «شلیک ضدهوایی در تهران» را برای فردای روز حادثه انتخاب کرده بود، با اشاره به وظیفه رسانه‌ها در بازتاب رویدادهای امنیتی در کشور می‌گوید: مردم صدای ضدهوایی روز گذشته را شنیدند؛ بنابراین رسانه‌ها باید شفاف‌سازی کنند تا نگرانی برای مردم ایجاد نشود. وظیفه رسانه‌ها شفاف‌سازی است و مسوولان نیز در این راستا باید اطلاعات درست به رسانه‌ها بدهند تا آن ها منتشر کنند.

او درباره انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی هم چنین اظهار نظر می‌کند: شبکه‌های اجتماعی بیشتر سرعت محورند و دقت لازم را در انتشار اخبار ندارند و تلاش هم نمی‌کنند تا دقتشان را بالا ببرند به دلیل این که سرعت برای شبکه‌های اجتماعی مهم‌تر است.این مدیر مسوول روزنامه با اشاره به لزوم دقت عمل در انتشار خبرها در رسانه‌های رسمی بیان کرد: مسوولان و رسانه‌های رسمی باید دقت خود را در انتشار خبر بالا ببرند. مردم زمانی که اتفاقی در سطح کشور می‌افتد به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند اما در نهایت به سمت رسانه‌های رسمی می‌روند تا از صحت اخبار مطمئن شوند.

او می‌افزاید: مسوولان رسانه‌ها باید سرعت لازم را در نشر خبر داشته باشند اما دقت مهم‌تر است. زمانی که اینگونه اتفاقات در کشور رخ می‌دهد، مسؤولان باید به رسانه‌ها اطلاعات کافی بدهند؛ البته تا جایی که مربوط به مسائل امنیتی نمی‌شود.مهدی رحمانیان درباره‌ی نحوه انتشار این نوع اخبار در رادیو و تلویزیون هم می‌گوید: رادیو و تلویزیون مخاطبان خود را دارد و یک مقام رسمی است و باید اخبار را در چارچوب دقت منتشر کند.