به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۴۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۲۴۷۰۴
در برابر فرمان منع ورود عراقی ها به آمریکا

العبادی: عراق مقابله به مثل نمی‌کند

گروه بين‌الملل: نخست وزیر عراق گفت به دلیل این که کشورش درگیر جنگ با داعش است، بغداد در واکنش به فرمان دونالد ترامپ برای منع موقت ورود عراقی ها به آمریکا، دست به اقدام متقابل نمی زند.
به گزارش رویترز حيدر العبادی در پاسخ به پرسشی درخصوص مصوبه مجلس عراق برای اقدام متقابل در برابر آمریکا گفته است: ما چنین کاری را نخواهیم کرد. نخست وزیر عراق تصریح کرده است: ما در حال ارزیابی تصمیم‌های (ممکن) در این زمینه هستیم، اما به منافع ملی خود لطمه نمی زنیم.

طبق این گزارش به دنبال پیش روی گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) در عراق و تصرف بخش هایی از این کشور، آمریکا از سال ۲۰۱۴ به عملیات نیروهای عراقی برای مقابله با داعش کمک می کند. هم اکنون بیش از پنج هزار نیروی آمریکای در عراق مستقر هستند. پارلمان عراق روز دوشنبه ۱۱ بهمن، در واکنش به فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد منع ورود اتباع هفت کشور و از جمله عراق به این کشور به مدت ۹۰ روز، به اتخاذ «اقدام متقابل» علیه آمریکا، رای داد.

در طرح مصوب پارلمان عراق، از اتحادیه عرب و سازمان ملل خواسته شده بود نسبت به تصمیم دونالد ترامپ در مورد ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان موضع‌گیری کند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه با امضای یک فرمان اجرایی، ورود شهروندان سوریه، ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن به آمریکا را به مدت سه ماه ممنوع کرد. همچنین بر پایه این دستور، برنامه پذیرش پناهندگان برای مدت چهار ماه متوقف شده است. ترامپ پیشتر در روز شنبه تأکید کرده بود که این فرمان به معنی جلوگیری از ورود مسلمانان نیست و هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است.نبرد هستیم و و نباید به منافع ملی خود صدمه بزنیم.