به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۱۲۵۷۲۶

سرمایه‌گذاری خارجی تنها راه نجات اقتصاد

علی قربانی (نماینده مجلس) در یادداشتی در شماره امروز روزنامه بهار نوشت: در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم. احزاب اصلاح‌طلب حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کرده‌اند. همان‌طور که دوره قبل هم شرایط به نفع آقای روحانی بود، در حال حاضر نیز در اکثریت کشور و در حوزه انتخابی ما وضعیت خوبی برای او وجود دارد، زیرا اکثریت به این جمع‌بندی رسید‌ه‌اند که آقای روحانی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است. البته نظرسنجی خاصی انجام نشده که بتوان دقیقا به‌صورت علمی مشخص کرد، محبوبیت و مقبولیت نسبت به آقای روحانی افزایش داشته و یا کاهش پیدا کرده اما درکل، شرایط خوبی در جامعه به نفع ایشان حاکم است.

اما این کافی نیست، مردم مطالباتی از رئیس‌جمهور دارند که مهم است. باید گفت این مطالبات بیشتر در بحث اشتغال است. در حال حاضر اشتغال و رکود در بازار حاکم است. در این دو زمینه دولت هنوز نتوانسته تحرک زیادی ایجاد کند. بیشترین نارضایتی هم که در حال حاضر از عملکرد دولت وجود دارد، در همین حوزه است. دولت در بحث‌های سیاست خارجی نسبتا موفق بوده است، در کنترل تورم نیز عملکرد خوبی داشته اما در زمینه ایجاد اشتغال هنوز جای کار دارد. البته دولت فعالیت‌هایی را نیز در زمینه اشتغال انجام داده اما کافی نبوده است. با توجه به اینکه طبق آمار موجود، سالانه نزدیک به یک و نیم میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بخش دولتی، خصوصی، تعاونی و سایر بخش‌ها، نهایتا ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنند اما بالاخره هر سال ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر به خیل بیکاران سابق ما اضافه می‌شوند و با این بودجه و با این برنامه ما نمی‌توانیم انقلابی در زمینه اشتغال و جلوگیری از بیکاری ایجاد کنیم.

باید خاطرنشان کرد دولت پولی ندارد که خودش بتواند وارد عرصه سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی شود، حتی در حال واگذاری آنچه که دارد هست. تنها راه این است که مجلس و دولت یک تصمیم انقلابی بگیرند تا بتوانند سرمایه‌گذاری‌های عظیم خارجی را وارد کشور کرده و بخش خصوصی را هم شدیدا درگیر کنند، زیرا تنها راه نجات کشور همین موضوع است. دولت عملا خودش نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و در حال حاضر هم بیشترین نارضایتی از بحث بیکاری و عدم اشتغالی است که در جامعه وجود دارد و رکودی که بسیاری از صنف‌ها با آن روبه‌رو هستند. ما نیازمندیم که سرمایه‌گذاری عظیم خارجی در سطح کشور ایجاد کنیم. در کنار آن، باید بخش خصوصی را بیشتر فعال کنیم. واجب است از طریق بودجه‌هایی که وجود دارد، از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنیم. لازم است سالانه حداقل بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گیرد تا وضعیت اشتغال از حالت فعلی خارج شود.