به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۵۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۲۵۸۷۳

پلاسکویی به نام خوزستان

گروه جامعه: سخن ازخوزستان است خوزستان بزرگ، خوزستان مقدس، خوزستان ايران، خوزستان شکرستان.
پلاسکویی به نام خوزستان
مهدی خلیلی

خوزستانی که در 31 شهريور ماه 1359، مهم‌ترين تيتر خبري عالم شد. مردي ديوانه و دست نشانده به خوزستان مقدس و بزرگ وحشيانه حمله می‌برد تا در خيال خام و روياي کودکانه خوزستان را از ايران جدا کند و ضميمه عراق! اما مردم خوزستان دلیرانه مقاومت می‌کنند و حماسه خلق می‌نمایند تاوجبی از خاک این سرزمین به دست دشمن نیفتد! سخن از خوزستان است و برزيل ايران، مردماني که فوتباليست‌اند و يا تماشاگر فوتبال و خوب پرويز دهداري را به ياد دارند که بزرگ بود و از اهالي امروز بود و ريشه در خوزستان داشت.

سخن از خوزستان است و کارون که در دوران نوجواني بابچه‌هاي محل ترانه لب کارون را با هم مي‌خوانديم و اين هم قسمتي از گذشته ما بود. سخن از خوزستان همیشه پرخبر است و به قول شاعر: اينجا خبر هميشه فراوان است، آری اما من از درون سينه خبر دارم من از درون مادر از برق چشم خيس برادر اخبار ديگري به تو مي‌گويم اخبار بارها گل و سنگ بر قلب‌هاي کوچک در گورهاي تنگ از خانه‌هاي خونين از قصه عروسک خون از انفجار مغز سري کوچک بر بالشي که مملو روياست روياهاي کودکان شيرين آن شب سياه آن شب که در غبار مردي به روي جوي خيابان خم بود با چشم‌هاي سرد و هراسان دنبال دست ديگر خود مي‌گشت باور کنيد باور کنيد!

سخن از خوزستان است و خوزستان باحلبچه طلائيه اروند کنار دهلاويه تنگه چزابه هويزه خرمشهر. سخن از خوزستان است که جاي جاي خوزستان ياد و خاطره‌اي از ايثار و شهادت رزمندگان کفر ستيز اسلام را در دل خود دارد و اين قطعه از بهشت با خون شهيدان عاشق آبياري شده است مهاجران ديار نور مسافران وادي عرفان سالکان طريق معنا، طائران خونين بال ابديت حماسه‌هايي سترگ را خلق کردند.

نشود زمزمه خون شهيدان خاموش/سوز عرفاني اين نغمه ز سازي ديگر است
سخن از خوزستان است، سرزمينی به تعبير رهبر انقلاب سرزمين مقدس است و سرزمینی که ملائک الهي شاهد فداکاري مخلصانه شهداي عزيز بودند و به اين مکان مقدس تبرک مي‌جويند! سخن از خوزستان است که جاذبه‌هاي طبيعي فراوانی دارد، جاذبه‌هايي چون آبشارهاي شوشتر قايق راني در رودخانه‌هاي کارون واروند وخوزستانی که جاذبه‌هاي باستاني و تاريخي دارد شهر تاريخي دستووا، پل والرين، کتيبه عيلامي، محوطه باستاني جندي شاپور، ايوان کرخه کليساي انديمشک. سخن از خوزستان است و خوزستانی که بهشت باستان شناسان است و 30 هزار محوطه و تپه تاريخي دارد و به اندازه تاريخ قدمت دارد واستقرار قديمي‌ترين سکونت گاه‌هاي بشري در شوش وقديمي‌ترين نقش برجسته در ايذه و بلندترين معبد خشتي در چغازنبيل و خوزستانی که جاذبه‌هاي صنايع دستي اش جزو سه استان برتر کشور است و فرش بافي گليم بافي، عبا بافي، جاجيم بافي ورشوسازي و بيش از 40 رشته از 150 رشته صنايع دستي کشور در این سرزمین هنرخیزتوليد مي‌شود! اما این روزهاخوزستان پرافتخار،حال و روزخوبی ندارد!

هوایش آلوده است و بهتر است بگوییم آلوده ترین شهر جهان شده است! خوزستانی که در این روزها آب نداردو برق ندارد! از اولین حق حیات یعنی هوای سالم بی بهره است! واقعا انصاف نیست برای انقلابی که به بلوغ رسیده است و چهل ساله شده است، شاهد این همه مساله و مشکل در ایرانی‌ترین استان ایران باشیم! واقعیت این است که مساله و مشکل یک شبه به وجود نمی‌آیند و این مساله که در خوزستان به یک بحران تبدیل شده‌است، نیز در طول سال ها و دهه ها به وجود آمده است! مسوولان بی کفایت محیط زیست از اصلاح طلب تا اصول گرا بایستی نسبت به مسایل محیط زیست کشور و خوزستان پاسخگو باشند!

برخی مسوولان سیاست باز و باندباز و گروه گرای استانی که فقط به دنبال منافع حزبی و جناحی بوده اند! واقعا چه شده است آن همه آمارسازی ها و آمار پردازی ها در دولت های اصلاح طلب و اصولگرا که ارایه می‌دادید؟ البته خوزستان امروزبه بحران رسیده است و در مدت کوتاهی گیلان و زنجان و مازندران نیز به همین وضیعت می‌رسند! فعلا مدیران و مسوولان و سیاستمداران برای مشکلات جهانی نسخه تجویز می‌کنند و به فکر انسجام بخشی به مدیریت جهانی هستند! !قطعا اگر مسوولان و مدیران بدانندکه خوزستان مهمترین است.
مرجع : روزنامه بهار