به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۲۶۶۲۳

کسی با انتقال آب کارون موافقت نکرده

گروه جامعه: استاندار خوزستان با بیان اینکه کسی با انتقال آب کارون موافقت نکرده است، به انتقاد از تهمت زدن به رئیس جمهورپرداخت و گفت: نباید کسی که در دوره چهار ساله ریاست خود غیر از پروژه‌ها و بودجه‌های عادی ۳.۵ میلیارد دلار را به پروژه‌های بسیار بزرگ استان اختصاص می دهد، این طور مورد هجوم قرار بگیرد اما از کنار دولت‌هایی که اصلاً چنین کارهایی نکرده‌اند بی‌تفاوت گذشت.
کسی با انتقال آب کارون موافقت نکرده

به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در نشست "هم‌اندیشی دولت و دانشگاه و بررسی مشکلات زیست‌محیطی خوزستان" که روز یک‌شنبه ۱۵ اسفندماه در دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه دغدغه دانشجویان برای ما مایه افتخار و مباهات است، اظهار کرد: از اینکه برای جلسه‌ای در این سطح مرا دعوت کردند که موضوع غیرسیاسی دارد، خوشحال شدم که دانشگاه خارج از مسائل سیاسی می‌خواهد به مسائل اجتماعی - فرهنگی ورود کند و فقط در زمان انتخابات، محل توجه نیست.

وی ادامه داد: البته گلایه می‌کنم که می‌بینم هنوز برخی از نگاه سیاسی به موضوعات اجتماعی وارد می‌شوند. این امر باید به‌تدریج پاک شود و درباره مسائل اجتماعی به‌طور کارشناسانه صحبت شود؛ مسائل سیاسی نیز جای خود دارد. اگر بنا است ما به حل مسائل اجتماعی بپردازیم، از این راه به نتیجه نخواهیم رسید. من همه را به تلاش در جهت اصلاح این روند جاری در استان دعوت می‌کنم.

استاندار خوزستان افزود: در خوزستان ۳۵۰ هزار زمین مستعد ریزگرد وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار از آن کانون‌های حاد و ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار کانون‌های فوق حاد یا فوق بحرانی هستند؛ اکنون در طول سال روزهایی که میزان آلودگی به ۱۰ هزار میکروگرم می‌رسد، در حال افزایش است که در این زمینه باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط یک اقدام اساسی انجام دهند. دولت اکنون با توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در کلان‌شهرها در کاهش آلودگی نقش داشته است.

شریعتی عنوان کرد: دولت به مسأله گردغبار نیز ورود کرده است. ما برای منافع استان از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم. دولت‌های پیشین اقدام عملی نکردند، اما اکنون دولت اقدام عملی کرده و ۴۲ هزار کانون فوق حاد را در قالب برنامه یک‌ساله در دستور کار قرار داده است و ظرف سه سال آینده نیز ۱۰۰ هزار هکتار و طی پنج تا هفت سال آینده ۳۵۰ هزار هکتار کانون را در برنامه خود دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ۳۰ میلیارد تومان به‌طور ویژه برای عملیات مقابله با گرد و غبار در سال جاری اختصاص پیدا کرد، گفت: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده پیش‌بینی شده است؛ ۱۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی تصویب شده است که به صحن علنی می‌رود. شما کدام دولت را سراغ دارید که در این مسیر گام برداشته باشد؟ باید به‌طور مستند و با مدارک سخن گفته شود.

وی با بیان اینکه شاید استانداری نباشد که در همه جمع‌ها حاضر شود و بعضا در این خصوص مورد انتقاد قرار گرفته‌ام، تصریح کرد: هیچ راهکاری جز استفاده از ظرفیت دانشجویان در این زمینه وجود ندارد و تأکیدم به دولت و وزارت جهاد کشاورزی این بوده است که باید از دانش و تجربیات اساتید دانشگاه‌های استان استفاده شود. در کمیته فنی که استخوان‌بندی آن در استان را ۶ تن از اساتید دانشگاه چمران تشکیل داده‌اند، هر کس که به من رجوع کرد و گفت برنامه خاصی دارد، او را به این کمیته ارجاع دادم. ما به رابطه دانشگاه و صنعت در اینجا مصرّ هستیم تا هزینه‌ای که می‌شود، نتیجه ملموسی در سال‌های آینده برای مردم استان داشته باشد نه اینکه کارهای کوتاه‌نظرانه و کوتاه‌مدت انجام شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در خصوص تهمت زدن به رئیس‌جهمور که برخی می‌گویند گفته است این عذاب الهی و به سبب کفران مردم خوزستان است، باید عنوان کنم کسانی که نامشان به بسیج مزین است با توجه به اینکه بسیج در نگاه امام (ره) شجره طیبه تلقی شده است باید شأن این شجره را حفظ کنند. رئیس‌جمهور گفته است که اگر حق طبیعت را ندهیم، او نعمت‌های خود را از ما می‌گیرد. طبیعت تحمل می‌کند و سختی می‌کشد اما اگر ما حق طبیعت را ندهیم، او از ما باز خواهد ستاد و این عذاب الهی است. عدم رعایت حق زمین، ظلمی است که ما به زمین می‌کنیم و این عذاب است، نه اینکه مردم خوزستان گناهی کرده باشند.

شریعتی ادامه داد: رئیس‌جمهور خود مجتهد است و در حضور مجتهدین این حرف را می‌زند. من انتظار دارم که در سخن‌ها تحریف نشود. در خصوص منابع و حقی که می‌گویند دولت ادا نکرده، باید بگویم رئیس‌جمهور سه‌بار به خوزستان سفر کرد که در سفر اول تعهد کرد ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان به‌طور مدرن آبیاری شود که هم زمینه اشتغال فراهم شده و هم تولید محصولات کشاورزی بالا رود و از خاک و آب استفاده بهینه شود.

وی افزود: تاکنون ۱.۵ میلیارد دلار برای این طرح هزینه شده و همچنان ادامه دارد؛ همچنبن در سفر سوم من از او خواستم که برای طرح آب و فاضلاب استان کاری کند و او پذیرفت و ۲ میلیارد دلار را برای این کار تعهد کرد، اما در دولت گذشته چه کاری انجام شد؟

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: هنگام روی کار آمدن دولت روحانی، تولید نفت زیر یک میلیون بشکه بود و وقتی تولید بالا رفت، قیمت نفت پایین آمد؛ در حالی‌که سال‌هایی کشور درآمد نجومی از نفت داشت. دولت گذشته در طول هشت سال، هزار میلیارد درآمد دلار در آمد حاصل از فروش نفت و کارخانجات داشت که این درآمد بیش از ۱۰ برابر دولت اول، هشت برابر دولت دوم و هشت برابر دولت سوم است.

شریعتی تصریح کرد: ما باید در زمان انتخابات و ... اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما برای عمران و آبادانی نباید از هیچ کوششی فروگذار کنیم و باید تلاش کنیم که حق خوزستان را بستانیم و مطابق با شأن مردم، رفاه خوزستان را ایجاد کنیم.

وی در خصوص انتقال آب نیز گفت: کسی با انتقال آب کارون موافقت نکرده است، من شخصاً مخالف انتقال آب تمام رودخانه‌های استان ازجمله کرخه، کارون، زهره و مارون هستم. در کدام زمان تصویب شد که ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از زهره انتقال پیدا کند؟ رودخانه‌ای که همین حالا بدون انتقال خشک است و مردم هندیجان از خشکی در رنج هستند. این پروژه اجرا شد که ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از زهره انتقال پیدا کند، اما دولت جدید این رقم را به ۶۰ میلیون مترمکعب رساند که ما هنوز به آن هم معترضیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: ما حفظ کرامت و شأن دولت‌ها را وظیفه می‌دانیم، اما در حدی که ظلم و دروغ به دولت نسبت داده نشود. طرح بهشت‌آباد در کدام دولت تصویب شده و آیا در این دولت اجرا شده است؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌اش نوشته است که این طرح مجوز زیست‌محیطی ندارد و نباید اجرا شود. کسی که چنین چیزی می‌نویسد نباید این‌گونه عتاب شود. خانم ابتکار تاکنون ۹ بار به خوزستان سفر کرده است.

وی با طرح این سؤال که هور در کدام دولت خشک شد؟ تصریح کرد: تأکید رئیس‌جمهور، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، این بود که اگر بنا است حفاری انجام شود، باید در آب صورت بگیرد. من نمی‌گویم که هورالعظیم اکنون زه‌آب ندارد؛ زه‌آب یکی از مجتمع‌های نیشکر به آنجا می‌ریزد. آنچه حق است را باید بگوییم، اما آب کرخه نیز به آنجا ریخته می‌شود و اکنون ۷۰ درصد آن مملو از آب است.

شریعتی گفت: ما ۲ ماه پیش با دایک مرزی مواجه شدیم، این دایک شکست و آب با سرعت ۶۰ متر بر ثانیه از طرف ایران به سمت عراق می‌رفت؛ ما این دایک را بستیم. بسیاری از شرکت‌های منطقه در غیاب ما لوله‌هایی را که آب را بین حوزه‌ها منتقل می‌کنند، می‌بندند و ما دوباره باز می‌کنیم! دولتی که این کار را می‌کند، متهم است یا کسانی که آن‌ها را می‌بندند؟

استاندار خوزستان ادامه داد: کسی نگفته که این دولت همه‌چیز را انجام داده است اما برای بهبود مسائل زیست‌محیطی و آب شرب از رئیس‌جمهور می‌خواهم که این مشکل به‌حق مردم خوزستان را پاسخ دهد. شهادت می‌دهم روحانی از رئیس‌جمهورهایی است که از لحاظ مالی در بیشترین تنگنا قرار دارد اما وی این کار را پذیرفت.

شریعتی عنوان کرد: نباید کسی که این حق را قائل می‌شود و در دوره چهار ساله ریاست خود غیر از پروژه‌ها و بودجه‌های عادی حاضر شده که ۳.۵ میلیارد دلار را خارج از این قواعد به پروژه‌های بسیار بزرگ استان اختصاص دهد، این طور مورد هجوم قرار بگیرد و از کنار دولت‌هایی که اصلاً چنین کارهایی نکرده‌اند در عین اینکه دست‌شان بازتر بود، بی‌تفاوت بگذریم. اگرچه این کارها حق مردم خوزستان است و منتی بر آن‌ها نیست؛ استانی که روزی ۲.۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند ببیشتر از این حق دارد.

وی تصریح کرد: اگر بنا است که جایی صحبت کنم باید در جایی که محل تصمیم‌گیری است صحبت کنم. همه ما متعلق به این کشور هستیم و از وجب‌به‌وجب این خاک دفاع کرده‌ایم. در بحث‌های داخلی محکم از حقوق خود دفاع می‌کنیم اما هرکدام باید در محل خود باشد. دولت همیشه همراه مردم است. مطالبه‌گری نیز حق مردم و به‌ویژه دانشجویان است. من از کسانی که مطالبه‌گری کردند، تشکر می‌کنم.

شریعتی با اشاره به پروژه‌ای که وزارت نفت در دوره قبل برای مالچ‌پاشی انعقاد قرارداد کرده بود، گفت: برخی ما را متهم کردند که آن را کنار گذاشتیم اما بیش از ۶۵ درصد آن پروژه در دولت یازدهم انجام شده و کمتر از ۳۰ درصد آن در دولت قبل شکل گرفته است. اگرچه آن‌ها این قرارداد را بستند و ما به این موضوع احترام می‌گذاریم. پروژه‌هایی که دولت در این زمینه آغاز کرده، هیچ‌وقت کنار نخواهد گذاشت. من پس از تصویب لایحه بودجه در سیمای خوزستان حاضر خواهم شد و خواهم گفت که دولت یازدهم با وجود همه تنگناها بودجه استان را از چه رقمی به چه رقمی رسانده و هیچ استانی از این امر برخوردار نبوده است.

وی ادامه داد: این‌ها عنایت‌های دولت است. ما نیز سعی کردیم که تعامل مناسبی با دولت ایجاد کنیم. همین افزایش بودجه موجب دلخوری معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور از من شد و ابراز گلایه کرد که من نظام بودجه کشور را بهم ریختم. من وضعیت خوزستان را به گوش رئیس‌جمهور، معاون اول و رئیس مجلس رساندم و همه آن‌ها به این امر ورود کردند. باید سعی کنیم با عقل، منطق و تدبیر از راه‌های مناسب  ورود کنیم و حق خوزستان را بگیریم.

به گزارش ایسنا، در این نشست نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی دیدگاه‌ها، مطالبات و گلایه‌مندی‌های خود را از دولت در حضور استاندار و دانشجویان مطرح کردند؛ همچنین عده‌ای از دانشجویان به نشانه اعتراض با ماسک در سالن حضور پیدا کردند.