به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۲ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۱۲۷۳۶۳

وین؛ گرانیگاه موسیقی و ملل

گروه فرهنگی: بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار کوچکند اما برخی شهرهای آن‌ها به چنان شهرت جهانی رسیده‌اند که بسیار بزرگ‌تر از اندازه‌ی کشورهایشان جلوه می‌کنند. بخشی از این ارتقا و شهرت، مدیون فرهنگ و هنر آن‌ها در یکی دو سده‌ی اخیر است. وین ازجمله‌ی این شهرهاست که با هنر موسیقی، آوازه‌ی شهرتش به سراسر جهان رسیده است.
وین پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور اتریش است اما ماهیتی آلمانی دارد؛ تا جایی‌که پیش از آغاز جنگ بیستم، بزرگ‌ترین شهر آلمانی‌زبان محسوب می‌شد. گفته می‌شود این شهر در آن زمان حدود دو میلیون نفر جمعیت داشته است.
پس از جنگ جهانی دوم که متفقین این کشور المانی‌تبار را چندپاره کرده بودند و ارتش‌های شوروی، آمریکا، انگلیس و فرانسه هر کدام در آن ادعا و استقراری داشتند، اتریش با اعلام بی‌طرفی، عملا هویت مستقل خود را تبیین کرد؛ تا جایی‌که اکنون سومین مقر سازمان ملل متحد و دفاتر تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی همچون اوپک و سازمان انرژی اتمی در آن استقرار دارد.
این شهر در ماه‌های اخیر برای ایرانیان نیز خاطره‌ساز شد و نام آن بسیار شنیده شد؛ چراکه توافق جمهوری اسلامی ایران با کشورهای پنج به‌علاوه‌ی یک بر سر پرونده‌ی هسته‌ای ایران، در این شهر منعقد شد.
وین نیز مانند بیشتر شهرهای مهم اروپایی، در تناسب با یک رود پرآب (دانوب) پایه‌گذاری شده و اکنون حدود 1.8 میلیون نفر جمعیت دارد. گفته می‌شود از این میزان حدود صدهزار نفر را مهاجران ایرانی تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی با توجه به سیاست‌های مهاجرپذیری دولت اتریش، حضور شهروندان سایر ملیت‌ها در وین بسیار چشمگیر است؛ تا جایی که هنگام راه رفتن در خیابان‌های وین یا حضور در فروشگاه‌ها و رستوران‌های این شهر، آنقدر مکالمه‌ی به زبان ترکی استانبولی شنیده می‌شود که بسیار تعجب‌برانگیز است.
علاوه بر این، وین سالانه حدود هفت میلیون نفر گردشگر را پذیرایی می‌کند که برای دیدن جاذبه‌هایی چون کاخ شونبرون، کاخ هافبورگ، موزه‌ی تاریخ هنر، کلیسای سنت اشتفان، کاخ بلودیره، بولوار رینگ اشتراسه و میدان اشتفان پلاتز به آن سر می‌زنند. درواقع می‌توان گفت، معماری‌های تجملاتی و سلطنتی ساختمان‌های عظیم‌الجثه، یکی از ویژگی‌های وین است که از گذشته‌ی اشرافی آن حکایت دارد.
بافت مرکزی و تاریخی این شهر نیز در سال 2001 به‌درخواست دولت اتریش در فهرست آثار میراث فرهنگی جهانی ثبت شده است.
علاوه بر این‌ها، وین پایتخت موسیقی جهان هم به‌شمار می‌رود و نام بتهوون آلمانی و ارکستر فیلارمونیک وین، از اجزای جدایی‌ناپذیر و البته شهیر این شهر محسوب می‌شود.
وین یک جاذبه‌ی دیگر هم دارد. شهربازی پارک پراتر. برای این پارک قدمتی حضور هزارساله قایل شده‌اند اما آنچه که از این پارک شهرت جهانی دارد، در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده و هنوز سر پا است. چرخ فلک این پارک که به یکی از نمادهای شهر وین تبدیل شده در سال 1897 ساخته شده است. از آن زمان تاکنون این چرخ فلک وسیله‌ای بوده برای تماشای وین از نمای بالا. هم‌اکنون نیز کابین‌های به‌نسبت گرانقیمت این چرخ فلک پذیرای گردشگرانی است که قبل از سفر به وین، درباره‌ی این وسیله‌ی حالا نمادشده، بسیار شنیده‌اند.
 






گروه گردشگران چینی در وین

فضای محافظت‌شده کاوش باستانی در مرکزی‌ترین نقطه وین

چرخ فلک معروف وین

شهر بازی وین