به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۳ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : ۱۲۷۳۹۸

خالد مسعود عامل حمله تروریستی لندن

گروه بين الملل: پلیس متروپلیتن لندن بعد از ظهر روز پنجشنبه از 'خالد مسعود' 52 ساله به عنوان عامل حمله مرگبار تروریستی روز چهارشنبه گذشته لندن نام برد.


به گزارش ایرنا، پلیس متروپلیتن لندن در بیانیه ای گفت که خالد مسعود که متولد منطقه 'کنت ' انگلیس بوده و پیش از این تحت اسامی مستعار شناخته می شد، تحت تحقیقات جاری پلیس قرار نداشته است.
در این بیانیه عنوان شده است که پلیس انگلیس هیچ آگاهی قبلی از اینکه خالد مسعود نیت حملات تروریستی داشته، در دست نداشته است. پلیس متروپلیتن لندن همچنین در این بیانیه عنوان کرد این فرد قبلا هم محکومیت‌هایی در ارتباط با تعرض و مالکیت سلاح داشت اما هیچگاه به جرایم تروریستی محکوم نشده بود.

به گفته پلیس لندن، اولین جرم خالد مسعود در سال 1983 میلادی به اتهام عملیات جنایی ثبت شده و آخرین جرمش در دسامبر سال 2013 میلادی به اتهام حمل چاقو بوده است. با این حال وی تاکنون متهم به عملیات تروریستی نبوده است. به گفته منابع انگلیسی اگرچه خالد مسعود متولد منطقه کنت در جنوب انگلیس است، اما وی در سال های اخیر در منطقه میدلندز غربی که شهر بیرمنگام در آنجا واقع است، زندگی می کرده است. این منابع عنوان کردند که خالد مسعود پیشتر معلم بوده است.

مارک راولی،' رئیس واحد پلیس مبارزه با تروریسم اسکاتلندیارد روز پنجشنبه گفت که ماموران مسلح این واحد طی ساعات شب گذشته شش خانه در شهر بیرمنگام مورد بازرسی قرار داده‌اند. به گفته وی، در این عملیات که مرتبط با حمله تروریستی روز چهارشنبه گذشته در لندن بود، هشت نفر بازداشت شده‌اند.
در مورد هویت بازداشت شدگان و ارتباط احتمالی آنان با حمله روز گذشته لندن سخنی نگفت. مارک راولی در همین حال گفت که به نظر می‌رسد عامل حمله روز گذشته در لندن 'تحت تاثیر تروریسم بین‌المللی' قرار داشته است

'ترزا می' نخست وزیر انگلیس نیز روز پنجشنبه در سخنانی در نشست مجلس عوام گفته بود که عامل حمله تروریستی در 'وستمینستر' در لندن، متولد انگلیس و متاثر از افکار افراط گرایانه است. نخست وزیر انگلیس بدون اشاره به نام عامل حمله تروریستی روز گذشته در مجاور پارلمان این کشور ، گفت که هویت این فرد برای دستگاه امنیت داخلی ( ام آی 6) شناخته شده بود. 'ترزا می' گفت: هنوز بر این باور هستیم که وی به تنهایی این حمله را صورت داده و متاثر از افکار افراط گرایانه بوده است.

وی افزود: سطح تهدید موجود بسیار بالاست و امکان تکرار این حمله وجود دارد. عامل این حمله در انگلیس به دنیا آمده و پلیس و دستگاههای اطلاعاتی او را می شناسند. نخست وزیر انگلیس عامل حمله در وستمینستر را 'عنصری حاشیه‌ای' توصیف کرد. گروه تروریستی داعش نیز روز پنجشنبه مسئولیت حمله تروریستی در لندن که منجر به کشته شدن دستکم پنج نفر و زخمی شدن 40 نفر شد، برعهده گرفته بود.

در یک توئیت که در تارنمای خبرگزاری اعماق وابسته به گروه تروریستی داعش منتشر شد، آمده است: یک سرباز 'دولت اسلامی' یک عملیات در پاسخ به فراخوان صورت گرفته برای هدف قرار دادن مردم دولت های ائتلاف ( بین المللی علیه داعش) صورت داده است.' ائتلافی از کشورهای مختلف از جمله انگلیس به رهبری آمریکا بیش از دو سال است که مواضع داعش در سوریه و عراق را هدف قرار می‌دهند. پلیس مبارزه با تروریسم انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که تاکنون هشت نفر را در شهرهای لندن و بیرمنگام به ظن ارتباط با حمله روز چهارشنبه در لندن بازداشت شده اند.

روز چهارشنبه گذشته فردی با خودرو وارد پیاده‌روی پل وستمینیستر، در نزدیکی ساختمان پارلمان در مرکز لندن شد که به دنبال آن سه عابر پیاده کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. مهاجم سپس با چاقو به یک افسر پلیس در برابر ساختمان پارلمان حمله کرد و جان او را گرفت و خود نیز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پا درآمد. 'مارک رولی' فرمانده واحد ضد تروریستی پلیس متروپلیتن لندن ( اسکاتلندیارد) تعداد مجروحان این حمله را که در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند 29 تن اعلام کرد و گفت وضعیت 7 تن از آنها وخیم است.

'ترزا می 'نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در نشست مجلس عوام ضمن ادای احترام به پلیس کشته شده در این حادثه گفت: سه پلیس دیگر نیز مجروح شده اند که دو تن از آنها در شرایط بحرانی به سر می برند.
در نشست روز پنجشنبه مجلس عوام یک دقیقه سکوت نیز به یاد قربانیان این حادثه تروریستی برگزار شد.