به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۹ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۱۲۷۶۳۱
اختلاف ۴۸ میلیونی در آمار موش‌های پایتخت

شهرداری به وظایفش عمل نمی‌کند

گروه سیاسی: رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: شهرداری تعداد موش‌های تهران را یک و نیم تا دو میلیون، متخصصان تعداد آن را بیش از ۲۰ میلیون و برخی دیگر نیز تعداد موش‌ها را بیش از ۵۰ میلیون اعلام کرده‌اند.
محمد حقانی درباره ازدیاد موش‌ها در پایتخت گفت: امروزه راهکارهای زیادی برای مبارزه با موش وجود دارد که ناامن کردن محیط زندگی، کمبود غذا و آب برای این موجودات در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با تاکید بر لزوم کنترل زاد و ولد موش‌ها و جلوگیری از ازدیاد نسل آنها افزود: به طور طبیعی نمی‌توان جمعیت موش‌ها را کنترل کرد از سوی دیگر موش هم باید در محیط زیست وجود داشته باشد.

حقانی با بیان اینکه متاسفانه شهرداری وظایف اصلی و ذاتی خود را فراموش کرده و به مسایل حاشیه‌ای پرداخته است، اظهار کرد: شهرداری موضوعات اصلی شهر همچون بهداشت عمومی مردم، ارتقاء کیفیت زندگی مردم و جمع‌آوری سد معبرها و کارتن خواب‌ها را به دست فراموشی سپرده است.

وی با اشاره به اینکه غذای موش از محل پسماند غذای انسان تامین می‌شود،  عنوان کرد: زباله‌هایی که در نهرها و جوی‌ها رها می‌کنیم و عدم نظافت اماکن عمومی، رود دره‌ها و نقاط مرطوب که محل زندگی این حیوان است از جمله عوامل ازدیاد جمعیت موش‌ها است.

حقانی جلوگیری از غذارسانی به این حیوان، نظافت شهر و جمع‌آوری مناسب زباله‌ها را از جمله راهکارهای مقابله با موش‌ها عنوان کرد. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این حیوانات معمولا در درزها، شکاف‌ها، شکستگی‌ها و مخفیگاه‌ها زندگی می‌کنند و باید به هر شیوه ممکن سعی در از بین بردن این نقاط داشته باشیم، بیان کرد: شهرداری اعلام کرده که درزها را با ماده فوم پر می‌کند، این درحالی است که استفاده از این ماده به لحاظ اقتصادی صرفه اقتصادی نداشت و برای هتل‌ها و منازل مناسب است و برای معابر عمومی باید به عمران جوی‌ها و شهر بپرازیم.

وی با یادآوری اینکه در گذشته مبارزه با موش‌ها از طریق مواد شیمیایی انجام می‌شده است، گفت: امروزه با استفاده از سموم و داروهای خاص نسبت به عقیم‌سازی موش‌ها اقدام می‌شود، چرا که یک جفت موش در سال بین 700 تا 800 موش به جمعیت‌شان اضافه می‌کند، لذا باید از تولید نسل آنها جلوگیری شود. رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از جمعیت موش‌های تهران نداریم، اظهار کرد: شهرداری تعداد موش‌ها را یک و نیم تا دو میلیون، متخصصان تعداد آن را بیش از 20 میلیون و برخی نیز تعداد موش‌ها را بیش از 50 میلیون اعلام کرده‌اند.

حقانی با بیان اینکه تعداد موش‌ها در پایتخت از حد طبیعی و نرمال بسیار بیشتر است که علت آن نزدیک نبودن اماکن عمومی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی نیروهای پاکبان زباله‌های جمع آوری شده را به داخل نهرها و جوی‌ها می‌ریزند که این پسماندها محل تغذیه موش‌ها می شود، لذا باید از این کار جلوگیری شود. وی خاطرنشان کرد: بارها در این خصوص به شهرداری تهران تذکر داده‌ایم و در این زمینه در کمیته محیط زیست جلساتی داشته‌ایم و شهرداری هر بار اعلام کرده که نسبت به کنترل و کاهش جمعیت موش‌ها اقدام می‌کند، این درحالی است که همچنان شاهد وفور این حیوان در سطح شهر تهران هستیم.
مرجع : ایلنا