به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۳۲۳۹۶

چرا امضا قرارداد با توتال به تعویق افتاد؟

گروه اقتصادي: پیوند قدیمی نفت ایران با غول نفتی توتال بعد از تحریم ها، اواسط پاییز سال گذشته بود با امضای HOA بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت توتال برای توسعه فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی مهر تمدید خورد.
چرا امضا قرارداد با توتال به تعویق افتاد؟
به گزارش ايسنا، مهر تمدیدی که به گفته مسئولان مذاکرات حول محور آن در هفت ماه گذشته به تناوب ادامه داشته است و حتی برخی منابع آگاه تاریخ معینی را برای امضای قرارداد اعلام کردند. اما قرارداد در تاریخ اعلام شده از سوی این منابع صورت نگرفت که برخی دلیل آن را مسائل سیاسی عنوان کردند. ادعایی که اخیرا توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رد و دلایل این به تعویق افتادن تشریح شد. مراسم امضای توافق‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال CNPC و پتروپارس برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۱۸ آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در این مراسم ضمن تشکر از توتال برای اینکه بعد از مدت‌ها عدم حضور دوباره به ایران بازگشت، اظهار کرد: توتال همیشه در شرایط سخت پیشتاز در نقش ایران بوده است. من تاکید می‌کنم که این قرارداد نیست و هنوز HOA است. بیش از ۷۰ درصد ساختار قرارداد امروز تنظیم و نهایی شده است.
چندی پیش و در حالی که مسئولان نفتی همواره از انجام مذاکرات متناوب بین ایران و توتال خبر می‌دادند، برخی منابع از برگزاری مراسم امضای قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و توتال در پنجشنبه دو هفته پیش خبر دادند اما این مراسم برگزار نشد و بعد از تاریخ مذکور زنگنه اعلام کرد قرارداد ایران و توتال برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی در مراحل پایانی است و این قرارداد در دولت یازدهم و پیش از پایان کار این دولت امضا می‌شود.
در حالی که برخی گمانه ها حاکی از دلایل سیاسی به تعویق افتادن امضای قرارداد مذکور بود، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اواسط هفته جاری دو دلیل عدم هماهنگی زمان مدیران عامل و همچنین گرفتن تاییدیه از ارگان های رسمی دو کشور را دلیل به تعویق افتادن امضای قرارداد اعلام کرد.وی ضمن اینکه اعلام کرد متن قرارداد آماده است و احتمالا تا دو هفته دیگر امضا می‌شود. برای امضای این قرارداد هماهنگ کردن برنامه زمانی مدیران مختلف نیاز به زمان دارد.
کاردر در مورد موضوعی مبنی بر اینکه شریک چینی توتال برای امضای فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده نیست، نیز توضیح داد: این طور نیست و فقط کار زمانی تنظیم حضور مدیران عامل طول کشیده است. از سوی دیگر اول قرار بود قرارداد را امضا کنیم و بعد از ارگان‌های مختلف تاییدیه اخذ کنیم اما این سیاست تغییر کرد و قرار است ابتدا هم ایران و هم این شرکت‌های نفتی تاییدیه‌های لازم را از ارگان‌های مختلف بگیرند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه به تعویق افتادن امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی ارتباطی به موضوعات سیاسی ندارد، تصریح کرد: تیمی از شرکت توتال پنج‌شنبه هفته گذشته در ایران حضور داشت و مذاکرات به صورت حرفه‌ای تا صبح انجام شد. اگر توتال علاقه نداشت برای انجام مذاکرات به ایران نمی‌آمد. هنوز مجوزهای کامل برای امضای این قرارداد اخذ نشده است.