به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۳۵۱۸۵

چینی‌ها جیغ ایرانی‌ها را در آوردند

گروه اقتصادی: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در حالی به پایان رسید که عمده غرفه داران از عرصه محصولات بی‌کیفیت چینی و بعضی شرکت‌های ایرانی گلایه داشتند.
چینی‌ها جیغ ایرانی‌ها را در آوردند

به گزارش ایسنا، افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در روز ۲۱ مردادماه توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوید برگزاری یک نمایشگاه باکیفیت و بازدید گسترده را با توجه به قدمت نسبتا بالای این رویداد بین المللی می‌داد، اما تعداد بازدید نسبت به سال قبل افزایش چندانی را تجربه نکرد.با این که انتظار می‌رفت به دلیل رشد ناچیز صنعت ساختمان و رسیدن به رقم مثبت ۴ درصد نسبت به سال قبل که تا منفی ۱۷ را نیز تجربه کرد، شرایط بهتری را در نمایشگاه امسال شاهد باشیم، مشاهدات عینی و گزارش‌های میدانی نشان داد تحول چندانی در خصوص میزان بازدید و کیفیت محصولات ارائه شده صورت نگرفته است.

جدا از مشکلات ترافیکی و کمبود فضای پارکینگ برای شرکت کنندگان که تقریبا در تمام نمایشگاه‌های برگزار شده در این محل دیده می‌شود، شرکت کنندگان نیز با توجه به نوع محصول در غرفه‌های هم‌سنخ خود دسته بندی نشده بودند، بنابراین بازدید کنندگان مجبور بودند برای بررسی یک کالای خاص تمام نمایشگاه را زیر و رو کنند.از سوی دیگر، حضور گسترده شرکت کنندگان چینی صدای شرکت‌های ایرانی را در آورده بود. مسوول غرفه یک شرکت ایرانی عرضه کننده شیرآلات ساختمانی در این خصوص اظهار کرد: قالب شرکت‌های چینی که در این نمایشگاه حضور یافته‌اند نه تنها باعث بالا رفتن توان رقابت پذیری نمی‌شوند، بلکه با عرضه محصولاتی به مراتب نازل‌تر از مشابه ایرانی باعث کاهش انگیزه و همچنین پایین آمدن کیفیت نمایشگاه می‌شوند.

بعضی شرکت‌ها هم عنوان می‌کردند توان داخل در تولید کالاهای ساختمانی بالاست اما دولت کمکی برای صادرات به کشورهای همسایه انجام نمی‌دهد.یک غرفه‌دار عرضه‌ کننده سنگ‌های ساختمانی نیز با اشاره به رکود بخش مسکن که منجر به ورزشکستگی بسیاری از تولید کنندگان کالاهای ساختمانی شده است، گفت: تا نظام بانکی اصلاح نشود رونق به بازار مسکن بر نمی‌گردد و تا رونق ایجاد نشود تولید کنندگان قادر به ادامه‌ حیات نخواهند بود. در حال حاضر با توجه به سود بالای تسهیلات بانکی هیچ تولید کننده‌ای حاضر به استفاده از تسهیلات بانکی نیست. از طرفی دیگر بانک‌ها با پرداخت سودهای بالا به سپرده‌ها انگیزه‌ای سرمایه‌ گذاری را کاهش داده‌اند.

با همه این تفاسیر در نمایشگاه امسال تغییرات مثبتی نسبت به گذشته دیده می‌شد و آن این که برخی تولید کنندگان از پایان دوره لوکس سازی مسکن خبر دادند. مدیر یک شرکت انبوه سازی در این خصوص گفت: به اعتقاد من با توجه به وجود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور که عمده آن در بخش خانه‌های لوکس است دیگر تولید این نوع واحدها مثل سابق مشتری ندارد، بنابراین ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید خانه‌های کوچک و البته ارزان با رویکرد صنعتی سازی ایجاد کنیم.

در نمایشگاه امسال ۸۸۷ شرکت داخلی و ۳۹۱ شرکت خارجی از ۳۱ کشور جهان شامل: اتریش، اسپانیا، استرالیا، آلمان، افغانستان، اندونزی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، برزیل، بلژیک، پرتغال، تایوان، ترکیه، چک، چین، دانمارک، روسیه، ژاپن، سوئیس، فرانسه، فنلاند، کره جنوبی، لهستان، مالزی، مکزیک، نیوزلند، ویتنام، هلند، هندوستان و یونان در فضای نمایشگاهی به وسعت ۶۰,۰۰۰ مترمربع حضور داشتند که در زمینه تولید ابزار آلات، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی، مصالح ساختمانی پایه (آجر، سیمان ...)، آسانسور، پله برقی، نقاله و سیستم های متحرک، تأسیسات، برقی، الکترونیکی و امنیتی، سنگ‌های ساختمانی، لوله و اتصالات، نازک کاری، لوازم و ماشین آلات کارگاهی، خدمات فنی و مهندسی، پوشش سقف و دیوار و قطعات پیش ساخته فعالیت داشته و آخرین نوآوری‌هایی خود را در این عرصه به بازدیدکنندگان ارایه کردند؛ فناوری‌هایی که بنا به گفته برخی غرفه داران به دلیل عدم ارتباط کامل بین صنعت و فعالان این بخش، کاربردی در ساخت و سازها ندارد.