به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۳۸۴۸۶
معضل مصرف داروهای مخدر بدون تجویز پزشک

آمار مصرف کنندگان موادمخدر در کشور

گروه جامعه: مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هنوز تریاک بیشتر نوع ماده‌مخدری است که در ایران مصرف می‌شود، مصرف چند ماده‌ای را مشکل جدید در حوزه‌ مبارزه با موادمخدر کشور عنوان کرد.
آمار مصرف کنندگان موادمخدر در کشور
حمیدرضا صرامی شب گذشته در کنفرانس خبری در شیراز، تاکید کرد: اعتیاد آسیب اول کشور است و متاسفانه با این همه تلاش، نتیجه مطلوب کسب نشده است. برخی متولیان کشور در گذشته نسبت به مواد مخدر کم توجهی کردند و ۲ برنامه ۵ ساله بدون اطلاع از تقاضای مواد مخدر بود و در قانون برنامه پنجم نیز اتفاق جدی روی نداد .
 
وی جوانان و نوجوانان را آسیب‌پذیرترین قشر در برابر اعتیاد دانست و گفت: امروز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ایران به‌عنوان مصرف کننده مواد مخدر شناخته می‌شوند که الگوی مصرف تریاک به‌عنوان ماده مخدر سنتی ۵۳.۳ درصد، گل و حشیش ۱۱ درصد و شیشه ۸.۱ درصد است.
 
صرامی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر دارای مدرک فوق دیپلم به بالا و ۱۵۶ هزار نفر از کل مصرف کنندگان زن هستند، میانگین شروع مصرف مواد را بین ۲۰ تا ۲۴ سال عنوان کرد.
 
صرامی با بیان اینکه معتادان به مواد مخدر، تفریح، جلب توجه، تجربه کردن، لذت بیشتر از رابطه جنسی و ترک ماده‌ای دیگر را به‌عنوان علت مصرف این مواد ذکر کرده‌اند، گرایش به مصرف را در افراد مختلف متفاوت دانست و گفت: در کنار مصرف مواد مخدر، مصرف دارو بدون تجویز پزشک نیز به‌عنوان یک مشکل مطرح است. ۱۴ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور بدون تجویز پزشک داروهای مختلف که اعتیادزا محسوب می‌شوند، مصرف می‌کنند.
 
وی، نرخ شیوع مصرف موادمخدر در استان فارس را هشت و در کشور ۵.۱ درصد خواند و نرخ مصرف داروهای مخدر بدون مجوز پزشک در کشور را ۱۴ و در فارس ۲۰ درصد دانست و گفت: این مساله لزوم مداخله دستگاه‌های پیشگیری را نشان می‌دهد.
 
صرامی با بیان اینکه تریاک و شیره‌ تریاک، شیشه و حشیش، بیشترین میزان مصرف را در استان فارس دارند، گفت: شیوع مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در کشور ۲.۱ درصد و در فارس ۳ درصد است؛ باید آموزش و پرورش بیشتر وارد بحث شود .
 
وی همچنین گفت: این آمار نشان‌دهنده کم‌کاری در فارس نیست بلکه فارس به لحاظ جغرافیایی در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار دارد. ۲۲.۳ درصد کارگران در محیط‌های کارگری با جمعیت ۵۰ تا ۵۰۰ نفر در سطح کشور و ۴۰ درصد در فارس درگیر مصرف مواد مخدر هستند.
 
مدیرکل آموزش و تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ۲۸ درصد از کل جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال نگرش مثبت و ۱۷ درصد تمایل به مصرف موادمخدر دارند و این لزوم ورود دستگاه‌های فرهنگی قبل از بروز مشکل جدی را یادآور می‌شود. ۶۹ درصد مردم ایران اعتقاد به فعالیت جدی در امور پیشگیرانه دارند، اما دستگاه‌های دولتی از این مهم به خوبی استفاده نکردند .
 
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه به مواد مخور کشور گفت: شانس مصرف مواد در خانواده‌های دارای مشکل ۲.۲۱ درصد بیشتر از سایر خانواده‌ها است و دانش‌آموزانی که با والدین مشکل‌دار زندگی می‌کنند، ۲.۶۷ درصد تمایل بیشتری به استفاده از این مواد دارند.
 
صرامی با یادآوری اینکه طی ۲۷ سال ۶۲۲ تن انواع مواد کشف شده است، گفت: طی همین مدت ۴۴۰ هزار نفر دستگیر شده‌اند؛ از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۹۰ هزار نفر روانه زندان شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه ۸۸ نفر از ابتدای انقلاب تاکنون در فارس شهید شده‌اند، افزود: اگر این اقدامات نبود وضعیت استان به مراتب بدتر بود .استان فارس به عنوان پانزدهمین استان به طرح توانمندسازی کارشناسان آموزش و پرورش وارد شده‌ است. نتیجه این طرح در سایر استان‌ها مثبت بوده است.
 
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: امیدواریم تا پایان برنامه پنج ساله شاهد کاهش مصرف مواد مخدر و کمتر شدن آسیب‌های اجتماعی باشیم .
 
صرامی با بیان اینکه ۸ هزار مرکز نگهداری معتادان در کشور فعال است، گفت: استان فارس و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان در کشور به‌عنوان ستاد پیشتاز مطرح بوده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مواد مخدر معتاد