به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۳۸۵۰۸
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی:

نقض آزادی‌های مردم را توجیه نکنیم

گروه سیاسی: یادگار امام با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و واکنش مردم و مسئولان ایران به این سخنان، گفت: این که همه مردم و جوانان نسبت به مسأله اخیری که اتفاق افتاد، که هم ملیت ایرانی و هم استقلال سیاسی در آن مورد هدف قرار گرفت، با حساسیت برخورد کردند بسیار نقطه درخشانی است.
نقض آزادی‌های مردم را توجیه نکنیم
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سیدحسن خمینی در جلسه شورای اداری شهرستان شمیرانات گفت: گاهی مناسب است که به علل و انگیزه های شکل گیری انقلاب توجه کنیم؛ زیرا انسان به مرور زمان به دلیل روزمرگی از توجه به اینکه بزرگان چه کار کردند غافل می ماند.یادگار امام با تأکید بر توجه به فاصله میان نتیجه و هدف، اظهار کرد: مهم این این است که چه هدفی داشتیم و چه نتیجه ای حاصل شد. از قیاس این دو می توان گفت که یک مجموعه دارای توفیق است یا خیر؛ به همین جهت تذکر آرمان ها شرط این است که به جایی که ایستاده ایم راضی باشیم. البته به هر مرحله ای برسیم بالاتری هم وجود دارد، اما من فکر می کنم اگر اهداف پیروزی انقلاب را مرور کنیم می توانیم به این آرمان ها برسیم.

وی تصریح کرد: اولین مسأله این است که انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی است و برای احیای ارزش های دینی و از بین بردن هرزگی ها شکل گرفته است. هر تلاشی   باید در این مسیر باشد که این ارزش ها شکل گرفته و هرزگی هایی که جامعه ما را علیه حکومت پهلوی برانگیخت تا چه اندازه از بین رفت؟ لذا توجه به عفت عمومی و ارزش های عمیق دینی در مقابله را هرزگی حاکم بر نظام سلطنتی یکی از ویژگی های انقلاب است و باید به آن توجه کرد.سیدحسن خمینی با اشاره به حساسیت رهبر معظم انقلاب به آسیب های اجتماعی و تشکیل شورایی در این زمینه، تأکید کرد: هرچه بیشتر به این امر توجه کنیم بازگشت به آرمان ها است.

وی دومین ویژگی انقلاب را «آزادی» دانست و گفت: اختناق شاهنشاهی جامعه شهری و روستایی و بیش از همه نخبگان ما را به شدت آزرده کرده بود و تمام شریان های تولید فکر و اندیشه در حکومت سابق مورد تهدید واقع می شد. البته تعریف آزادی ولنگاری نیست و با حق تعریف می شود؛ اینکه هرکس بتواند حقش را به دست آورد. آزادی بیان، اندیشه، رفتار و حوزه های مختلف دیگر از جمله حق حاکمیت ملی در همین چارچوب است. اینکه قانون اساسی حق حاکمیت ملی برای مردم در نظر گرفته تبیین همین مسأله است و می توان جمهوریت نظام را ذیل آن تعریف کرد.یادگار امام افزود: سومین نکته استقلال و نفی وابستگی است. به خصوص در صد و چند سال منتهی به انقلاب جامعه ما به شدت زیر یوغ قدرت های خارجی بود و یکی از دستاوردهای انقلاب توفیق در استقلال است گه این امر را از پیدایش دولت قاجار تا کودتاها و دخالت قدرت های خارجی می شود دید.

وی گفت: امروز اگر می بینیم همه تأثیرگذاران در عرصه سیاست و مردم نسبت به دخالت خارجی ها در مسائل کشور حساسیت دارند به خاطر تلخی های سنگینی است که از عدم استقلال در کشور کشیدیم. باید مراقب بود به هیچ بهانه ای استقلال سیاسی کشور مورد هجمه واقع نشود. همه ما به گونه های متعددی می اندیشیم و همدیگر را نقد می کنیم و رقابت بسیار سنگینی هم داریم؛ کما اینکه در انتخابات داشتیم. اما باید به شدت نسبت به اینکه کسی از بیرون در مقدرات کشور دخالت کند حساس باشیم. تزلزل در استقلال سیاسی کشور از دست رفتن یکی از دستاوردها و آرمان های بزرگ انقلاب است.سید حسن خمینی تأکید کرد: اختلافات ما سر جای خودش؛ اما اگر رئیس جمهور آمریکا و یا هرکس دیگر بخواهد استقلال ما را مورد هدف قرار دهد باید همه با هم یکصدا باشیم. این که همه مردم و جوانان نسبت به مسأله اخیری که اتفاق افتاد، که هم ملیت ایرانی و هم استقلال سیاسی مورد هدف قرار گرفت، با حساسیت برخورد کرد بسیار نقطه درخشانی است. جدای از اینکه آنها به نتیجه نخواهند رسید، نفس حساسیت مردم نسبت به استقلال سیاسی کشور یک ارزش است.
یادگار امام تأکید کرد: اینکه همه نسبت به جسارت و تهاجم به نیروهای نظامی و مسائل دفاعی کشور واکنش به موقع نشان داده ایم به سبب حساسیتمان نسبت به استقلال کشور است.

وی چهارمین آرمان انقلاب را نفی فقر یا پیشرفت و رفاه دانست و یادآور شد: انقلاب شکل نگرفته که توزیع نابرابر ثروت را به توزیع برابر فقر تبدیل کند. انقلاب آمده که زندگی بهتر داشته باشد و در پرتو نگاه به آخرت دنیای مردم را بهتر بسازد. وقتی متدینین تصدی جامعه را به دست گرفتند وظیفه دارند به همان اندازه ای که به آخرت مردم حساسیت دارند نسبت به دنیای مردم هم حساسیت داشته باشند؛ به خاطر اینکه اگر در دوران تصدی دینداران فقری توزیع شود و مشکل اجتماعی و یا اقتصادی پدید آید آخرت مردم هم با مشکل مواجه می شود.یادگار امام اظهار داشت: سازندگی و این که باید تولید ناخالص ملی و سرانه درآمد ما بالا رود و روستایی و شهری آرامش ذهنی در معیشت داشته باشند آرمان های انقلاب است. انقلاب آمده که جامعه پیشرفت کند و مشکلاتی که در حوزه های مختلف دارد را از میان بردارد.

وی عدالت و نفی تبعیض را پنجمین عاملی دانست که می توانیم خود را با آن بسنجیم و گفت: یکی از مشکلاتی که در نظام ستمشاهی وجود داشته تبعیضی است که در آن جامعه نسبت به مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی وجود داشته است. اگر در دسترسی به فرصت ها تبعیض وجود داشته باشد ما می توانیم بگوییم از آرمان اولیه به نوعی خارج شده ایم.سید حسن خمینی افزود: ششمین عامل سلامت جامعه از نظر اقتصادی و نفی فساد است. یکی از بزرگترین صدمات و لطماتی که حکومت پهلوی خورده از این ناحیه است. فساد اقتصادی موریانه ای است که اعتماد جامعه را به بالاترین و محکم ترین نظام های سیاسی از بین می برد. این فساد در هر جایی و به هر اندازه ای هست باید با آن مقابله کرد.

وی تأکید کرد: باید خودمان را با این شش عامل بسنجیم. امام صادق(ع) به یکی از اصحاب می فرماید چون شما منسوب به ما هستید بدی های شما بیشتر به چشم می آید. اگر خللی در این حوزه وجود دارد نباید از جانب ما باشد؛ به خاطر اینکه به حساب دین نوشته می شود. مجموعه جامعه نسبت به این امور باید با حساسیت بالا برخورد کند و برای از بین بردن آن برنامه داشته باشد و توجیه نکنیم.یادگار امام ادامه داد: هرجایی که دیدیم آزادی‌های انسانی، قانونی و دینی مردم زیر سؤال است آن را توجیه نکنیم و نسبت به آن حساس باشیم؛ بدترین ظلم، ظلم قانونی است و باید نسبت به آن حساس باشیم. نسبت به استقلال کشور باید حساس باشیم. همه خارجی ها می دانند و باید بدانند و باید خودمان هم به آنها بگوییم که در مقابل موجی که بخواهد استقلال کشور را زیر سؤال ببردید واحده هستیم.وی با بیان اینکه هر مشکلی را باید به تدبیر خاص خودش حل کرد، گفت: شاید بتوان گفت شمیران به تنهایی از نظر اقتصادی می تواند چند استان را در خود جای دهد؛ قطب اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و به همین جهت باید بتواند سهم خودش در پیشبرد کارها را ایفاء کند.سیدحسن خمینی در پایان اظهار کرد: ان‌شاءالله اقتصاد مقاومتی پویا باشد و بتواند مشکلات را بردارد و بتوانیم روزهای بهتری را پیش روی داشته باشیم و شاهد جامعه ای با مشکلات کمتر و توفیقات بیشتر باشیم.در پایان این مراسم از خانواده های معظم تعدادی از شهدای شمیرانات با حضور یادگار امام تقدیر شد.