به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۱۳۹۹۵۱

هنرمندی که با حافظ و مولانا مانوس بود

گروه فرهنگی: امروز بدرقه هنرمندی بود که جز به نیکی از او یاد نشد، هنرمندی که با حافظ و مولانا و افرادی از جنس خودش که دارای معرفت و آرامش بودند، مأنوس بود. محمد پورستار مرد بزرگی که همه حاضران در وصف ویژگی‌های اخلاقی او عزت نفس ستودنی‌اش را وجه تمایز این هنرمند و گمگشته‌ی هنر و هنرمند امروز دانستند.
هنرمندی که با حافظ و مولانا مانوس بود
به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد پورستار بازیگر سریال‌های به یاد ماندنی «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر»، «مریم مقدس» صبح امروز (دوشنبه، ۲۹ آبان‌ماه) با حضور برخی از هنرمندان و دوستدارانش از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما برگزار شد و پس از اقامه نماز توسط سید محمود دعایی، پیکر این هنرمند فقید به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.در این مراسم علی دهکردی، پرویز پورحسینی، احمد میرعلایی، محسن علی‌اکبری، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) سخنرانی کردند.

هنرمندی که تجسم عینی بزرگان دینی ما بود
در ابتدای این مراسم کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما که اجرای برنامه را برعهده داشت، در سخنانی گفت: غم‌انگیزترین لحظات خانه سینما لحظاتی است که یکی از اعضای آن به خانه ابدی بدرقه می‌شود. ما امروز یکی از هنرمندان و بزرگان پیشکسوت را از دست دادیم. فردی که تجسم عینی انسانیت و معرفت بود، هنرمندی که تجسم عینی بزرگان دینی ما بود و بزرگان دین‌مان را برایمان عینیت بخشید.او ادامه داد: برای همه ما قطعا این از دست دادن دردناک است. او را به خدای بزرگ می‌سپاریم و هیچ جایی از امان خدا محکم‌تر برای او نیست.
به گفته‌ی ملکی؛ پیکر زنده‌یاد پورستار در جوار زنده‌یاد داود رشیدی در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد و  مراسم ترحیم‌ این هنرمند روز پنج‌شنبه دوم آذرماه از ساعت ۱۵ در مسجد حضرت ابوالفضل واقع در ستارخان برگزار می‌شود.
مردی از جنس مولانا و حافظ
علی دهکردی -رئیس انجمن بازیگران ایران در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: خداوند موهبت با ارزشی همچون هنر را به ما بخشیده است تا به واسطه هنر که تاج سر آفرینش است جاوید باشیم و ما این ارزش بزرگ را از آدم‌های بزرگ همچون زنده‌یاد پورستارِ باید یاد بگیریم؛ مرد شریفی که هیچ کدام از ما در تمام این سال‌ها خاطره بدی با ایشان ندارد.او در ادامه یادآور شد: سال ۷۲ در پروژه‌ای با مرحوم پورستار همبازی بودم و در مدتی که فیلمبرداری در خارج از تهران انجام می‌شد با ایشان هم اتاق بودم و شیفته شخصیت و بزرگواری ایشان شدم. یکی از شب‌ها حال ایشان را جویا شدم و این گونه به من گفت «من شب‌ها این‌جا دو استکان چای، یکی برای خودم و یکی برای حافظ می‌ریزم و شعر می‌خوانیم» و لبخندی زد و از کنار این لبخند گذشتم ولی واقعا این مرد شریف تمام لحظات و زندگی‌اش با آدم‌هایی از جنس حافظ، مولانا، معرفت، آرامش و افرادی از جنس خودش سپری می‌شد.

دهکردی سپس درباره ویژگی‌های مثبت و اخلاقی این هنرمند که زبانزد خاص و عام است، گفت: هیچ وقت این تصور درباره ایشان از ذهن من خارج نشد که این چهره نورانی با کسانی غیر از حافظ و سعدی و مولانا باشد. از طرف انجمن بازیگران که خودش را صاحب این عزا و سوگ می‌داند این ضایعه را تسلیت می‌گویم.وی در بخش پایانی سخنانش گفت:‌ دربرابر وجوه اخلاقی افرادی چون محمد پورستار باید سرخم بیاوریم. عزت نفس ستودنی او زبانزد خاص و عام است. ایشان در بستر بیماری بودند و به خاطر عزت‌نفس بسیار بالایی که داشتند حاضر نشدند بیماری خود را به نمایش دربیاورند که متأسفانه ما الان در بین خودمان این وجوه را کمتر می‌بینیم. امیدواریم بازگشت دوباره‌ای به حاکمیت معنوی و رجوع معنوی داشته باشیم.

پورستار همین بود...
پرویز پورحسینی از بازیگرانی که در مجموعه «مریم مقدس» با مرحوم پورستار همبازی بوده است هم در سخنانی گفت: زنده‌یاد پورستار را از سال ۴۸ قبل از دانشکده هنرهای زیبا می‌شناختم. ایشان قبل از انقلاب هم همین بود. از این جهت می‌گویم که برخی‌ها ممکن است بعد از انقلاب تغییرات زیادی کردند اما زنده‌یاد پورستار عموما همین بود.او سپس با اشاره به بازی این هنرمند در سریال «مریم مقدس» یادآور شد:‌ در سریال «مریم مقدس» با ایشان همراه بودم و بسیار از حضورشان لذت بردم. ایشان هیچ آزاری به کسی نرساند و واقعا انسان شریفی بود.

پورستار با همان نقش‌های الهی که ایفا کرده بود محشور خواهد شد
جمال شورجه (کارگردان) نیز در سخنانی در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد پورستار گفت: خاطراتی که از ایشان دارم به غیر از آرامش و متانت و روحیه شفاف از او چیزی سراغ ندارم. در مجموعه «یوسف پیامبر»‌ خدمت ایشان بودم خوشا به سعادت‌شان که شب رحلت پیامبر (ص) به رحمت خدا رفتند. وظیفه من بود که به خاطر ارادت به ایشان در خدمت او و خانواده‌اش باشم.او ادامه داد: زنده‌یاد پورستار مانند همه نقش‌های الهی که بازی کرده بود با همان چهره‌های الهی محشور خواهد شد. با صاحبان محرم و صفر محشور خواهد شد. ایشان از جوانی زندگی پاک و شریفی داشت، در «یوسف پیامبر» نقش خضر نبی را بر عهده داشت و ایشان دست این هنرمند را خواهد گرفت. زنده‌یاد پورستار روحیه لطیفی داشت، این روحیه حافظانه و مولانایی که داشت با آن‌ها محشور خواهد شد.
این کارگردان سپس با اشاره به بازی پورستار در مجموعه «یوسف پیامبر» گفت:‌ هنگام فیلمبرداری سریال «یوسف پیامبر»‌ نماز جماعت ما سر کار قطع نمی‌شد، آن روزها می‌دیدم که مرحوم پورستار با آرامش و متانت فریضه نماز را انجام می‌داد.
پورستار ستاره سینمای ایران بود
سیداحمد میرعلایی نیز در این مراسم در سخنانی گفت: مرگ یکی از موهبت‌های بزرگی است که خدا به انسان عنایت کرده است و این گونه مجالس تذکر برای منِ زنده است. او با چه توشه‌ای از دنیا می‌رود و با چه توشه‌ای آماده است که برسد به آنجایی که همه ما باید برویم، کدام یک از جوایز کوچک و بزرگ سینمای ما می‌تواند آنجا عرض اندام کند، اگر در آن معرفت الی‌الله نباشد.این تهیه‌کننده و مدیر فرهنگی گفت: ما اگر خوب توجه کنیم این گونه مراسم شاید برای ما زنده‌ها ضمن اینکه دارای تألماتی است یک هدیه از طرف خداوند به ما است و آن تذکری است که به ما می‌دهد. امثال پورستار با شخصیت خودشان هیچ مزاحمت و نگرانی برای ما نداشته‌اند و یک معلم بزرگ و استاد بوده است. این گونه افراد رفتن‌شان برای سینمای ما خیلی سخت است. امثال پورستارهایی که از دست داده‌ایم چقدر نمره منفی برای ما داشته است.این تهیه‌کننده گفت: از خداوند می‌خواهیم جوان‌های هنرمند ما آن گونه که امثال پورستارها رفتار کرده‌اند مسیر آن‌ها را یاد بگیرند. پورستار ستاره سینمای ایران بود. دعا کنیم برای جوانان که از ‌این موهبت بزرگی (هنر) که خداوند عنایت کرده است، خوب امانت‌داری کنند.
حس زیبای پورستار در مریم مقدس و مردان آنجلس
محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده نیز در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد پورستار گفت: در کارهایی که خدمت استاد بودیم تأثیر ایشان تأثیر بسزایی بود. اگر بازی و حس درخشان ایشان در «مریم مقدس» نبود قطعا خانم شبنم قلی‌خانی موفق به اجرای نقش‌اش نمی‌شد. در «مردان آنجلس» نیز همین طور بود. بزرگ‌ترین حُسنی که در ایشان دیدیم این بود که همیشه یک کتاب همراهشان بود و لحظات خالی حتما کتاب مطالعه می‌کردند و برای من نمونه و اسوه بود، از دست دادن چنین هنرمندی ضایعه‌ای اسفناک است.
بی‌آزاری را از پورستار یاد بگیریم
در پایان مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد پورستار، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) سخنرانی کرد.
شاهسواری گفت: خداوند به همه ما صبر بدهد. صبوری از آن صفت‌هایی است که می‌شود از امثال پورستار یاد گرفت. آنچه که همه عزیزان در صحبت‌هایشان از زنده‌یاد پورستار یاد کردند من را به یک صفت رهنمون کرد، آن هم کم آزاری است. همه ما حتما همدیگر را آزار می‌دهیم. برخی‌ها کم آزارند، برخی‌ها مثل پورستار بی‌آزار نسبت به هر کسی و هر چیزی در جهان. این درد بزرگی است که همه ما به آن گرفتار شده‌ایم و همدیگر را با زبان و عمل آزار می‌دهیم، ما نیازمند فهم و درک و معرفت هستیم که آن‌ها را به هم پیوند بدهیم.او سپس خاطرنشان کرد: گاهی اوقات احترام در وقت رفتن، اسباب ادب و گاهی حس واقعی و درونی است. چیزی که درباره پورستار گفته شد حس واقعی و درونی بود. ای کاش عاشق جهان حافظ و مولانا باشیم. ما در اینجا همنشینی پورستار و حافظ را برای خودمان فضیلت می‌شماریم، اگر این همنشینی را تبدیل به اثر هنری نکنیم راه به جایی نمی‌بریم، این فضیلت‌ها نیازمند کار است.

وی در پایان ضمن آرزوی صبوری برای خانواده مرحوم پورستار گفت: یقین دارم که خانواده مرحوم پورستار صبوری را از وی آموخته‌اند.به گزارش ایسنا، پیکر مرحوم محمد پورستار پس از قرائت نماز با حضور سیدمحمود دعایی از خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.محمد پورستار، بازیگر تلویزیون و سینما صبح روز پنجشنبه (۲۵ آبان ماه) درگذشت، او مدت‌ها پیش دچار عارضه سکته قلبی شده و مدت‌ها در بیمارستان بستری بودند؛ پس از بهبودی به خانه منتقل شدند و حال این هنرمند رو به بهبود بود اما از دنیا رفت.
او متولد 1318 در استان اردبیل بود و در سریال‌های متعددی همچون «مریم مقدس»، «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» ایفای نقش کرده است.