به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۱۳۹۹۶۶

مرکل انتخابات جدید را ترجیح می‌دهد

گروه بین الملل: به دنبال ناکامی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، صدراعظم این کشور گفت که برگزاری انتخابات جدید را به تشکیل دولت اقلیت ترجیح می‌دهد.
مرکل انتخابات جدید را ترجیح می‌دهد
به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مانع اصلی بر سر راه تشکیل دولت ائتلافی در کشورش اختلاف‌ها بر سر مسأله مهاجرت بوده است. صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد که نسبت به تشکیل دولت اقلیت تردید دارد. وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد: نظر من این است که برگزاری انتخابات جدید مسیر بهتری خواهد بود. وی پس از دیدار با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان گفت که برنامه‌های وی شامل صدراعظم شدن در یک دولت اقلیت نمی‌شود.

در همین حال اشتاین‌مایر تصریح کرد: آلمان با بدترین بحران دولتی در تاریخ ۶۸ ساله خود پس از جنگ جهانی دوم مواجه شده است. وی از تمامی جناح‌ها خواست که برای خدمت به کشور بکوشند و به دنبال تشکیل دولت باشند. اشتاین‌مایر اظهار کرد: در داخل و خارج از آلمان به ویژه در میان همسایگان اروپایی ما، این نگرانی وجود دارد که سیاستمداران در بزرگترین اقتصاد اروپا نتوانند به تعهدات خود عمل کنند. از سوی دیگر، صدراعظم آلمان از احزاب دیگر این کشور خواست که توجه بیشتری به رسالت‌های خود داشته باشند. وی گفت: اگر قرار بر برگزاری انتخابات جدید باشد، ما باید این موضوع را بپذیریم. من از چیزی نمی‌ترسم.

صدراعظم آلمان پیش از این، با ابراز تاسف از خروج حزب دموکراتیک آزاد از مذاکرات ائتلاف، گفت، احزاب متحد باور داشتند که راه مشترکی برای توافق وجود دارد. حزب دوستدار بازار موسوم به "دموکراتیک آزاد" از مذاکرات برای تشکیل دولت به همراه بلوک محافظه‌کار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و سبزهای چپگرا خارج شد و حال احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی جدید قوت گرفته است. مرکل به خبرنگاران گفت، احزاب به سازش درباره چگونگی آغاز مذاکرات ائتلاف رسمی نزدیک شده بودند اما دموکرات‌های آزاد تصمیم گرفتند از این روند خارج شوند.

با توجه به اینکه حزب دموکراتیک آزاد به پای میز مذاکره بر نمی‌گردد، مرکل مجبور می‌شود ائتلاف کنونی با سوسیال دموکرات‌ها را ادامه دهد؛ گرچه این حزب چپ میانه تمایلی به ادامه کار ندارد؛ یا اینکه دولت اقلیت تشکیل دهد که این امر بعید به نظر می‌رسد. در غیر اینصورت آلمان شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام خواهد بود. مرکل تاکید کرد: باید ببینیم چه کاری می‌شود انجام داد اما هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهم تا اطمینان حاصل کنم کشورم به خوبی از این هفته‌های دشوار عبور خواهد کرد.

کاترین گورینگ اکهاردت، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان، از "دموکراتیک آزاد"(اف د پ) انتقاد کرد که به مسئولیت خودش در تشکیل دولت ائتلافی عمل نکرد. اکهاردت گفتٰ: «احزاب متحده، اف‌دپ و سبزها تنها در نکاتی جزئی با هم اختلاف نظر داشتند. در موضوع حفظ محیط زیست، کشاورزی و مهاجرت بین طرفین اشتراک نظرها بیشتر از آن چیزی بود که تصورش می‌رفت.» 

چم اوزدمیر، رهبر حزب سبزها نیز تصمیم حزب دموکراتیک آزاد برای خروج از مذاکرات ائتلافی را نکوهش کرد و گفت، سبزها تا آخرین ثانیه‌ها آماده بودند تا یک ائتلاف تشکیل شود اما یکی از طرفین این آمادگی را نداشت: «متاسفانه اف‌دپ از همان آغاز نشان داد که آماده چنین روندی نیست، در حالی که سبزها در مذاکرات نسبت به بسیاری مسائل منعطف بودند.» حزب سوسیال دمکرات آلمان (SPD) هم پس از شکست ائتلاف جاماییکا هرگونه مشارکت در دولت آتی را رد کرد. رولف اشتنگر، معاون این حزب، در توییتر نوشت که موضع این حزب هیچ تغییری نکرده و هر گونه ورود به دولت منتفی است. حزب سوسیال دموکرات پس از ریزش شدید آرا در انتخابات اکتبر، از ائتلاف بزرگ با احزاب متحده بیرون آمد. 

در این میان، اتاق صنایع و بازرگانی آلمان نسبت به "فاز طولانی ناامنی" و تاخیر در تشکیل دولت ابراز نگرانی کرده است. اریک شوایتزر، رئیس این اتاق، ناروشن بودن وضعیت دولت برای اقتصاد آلمان را "یک ناامیدی" خواند. به عقیده شوایتزر، فرصت برای عبور از مرزهای ایدئولوژیک و یافتن راه‌حلی اصولی در این میان از دست رفت: اینک با تاخیری طولانی در پرداختن به مهم‌ترین مسائل پیش رو مواجه هستیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آنگلا مرکل