به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۱۴۲۸۶۸
کارگروه مشترک آمریکا و اروپا برای اصلاح توافق هسته‌اي

فعلا بازنگری در برجام غیرممکن است

روزنامه بهار: در روزهای اخیر دولت ایالات متحد آمریکا از تشکیل کار گروهی مشترک با انگلیس، فرانسه و آلمان درباره بازنگری در برجام خبرداده است. کارگروهی که از سوی وزارت خارجه دولت ترامپ پیشنهاد شده اما مقامات کشورمان از آن ابراز بی اطلاعی می‌کنند و روس‌ها نیز کارویژه این گروه کاری را در مقطع فعلی ناشدنی مي‌دانند.
اروپایی‌ها بر سر ‏دوراهی
در همین ارتباط مشاور سابق حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا مي‌گوید کنگره با خروج از برجام موافق نیست اما در حال ارزیابی مواضع اروپایی‌ها برای تغییر توافق هسته‌اي با ایران است.‏
‎‎جیمز جورج جترس دولت‌هاي اروپایی را ناتوان ‏از رویارویی با فشارهای دولت ترامپ دانست و گفت آن‌ها به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن موضع ترامپ، بر سر ‏دوراهی درباره برجام قرار دارند.‏وی با اشاره به حضور پر رنگ چهره‌هاي ضد ایرانی در کنگره گفت: در صورتی ‏که اروپایی‌ها با درخواست ترامپ برای تغییر برجام کنار بیایند، نمایندگان کنگره هم وارد عمل خواهند شد.‏با این حال این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: موضع روسیه و چین اهمیت داشته و برای همین برجام یک توافق پایدار بین‌المللی بوده است. جترس درباره اعلام تشکیل کار گروه‌هاي مشترک با انگلیس، فرانسه و آلمان درباره ایران توسط وزیر خارجه آمریکا گفت: چند مساله در رابطه با اروپایی‌ها وجود دارد. فرانسه، آلمان و بریتانیا با ترامپ دچار مساله هستند.وی افزود: آن‌ها از اوباما بیشتر خوششان ‏می آمد اما در عین حال آنها حساب مي‌کنند که اگر ترامپ هجومی و غیر قابل پیش‌بینی است، بهتر خواهد ‏بود که با وی از لحاظ دیپلماتیک همراه شوند؛ به این امید که وی را کنترل کنند. مشاور سابق جمهوری‌خواهان سنای آمریکا ادامه داد: آنها نگران هستند که اگر با ما همراه نشوند، دست ‏به کار خطرناک و تندی همچون اشغال عراق بزنیم. اکنون اروپایی‌ها بر سر این دو راهی هستند که آیا مخالفت با درخواست ما ‏برای تغییر برجام، دست آمریکایی‌ها را بسته نگه داشته و پیامد خطرناکی نخواهد داشت؟جترس درباره اینکه آیا نشانه‌اي از گرایش رهبران اروپایی برای تغییر در برجام دیده است؟ گفت: من ‏نشانه مستقیمی در این باره ندیده‌ام. خیلی از رسانه‌هاي آمریکایی مي‌گویند که در این زمینه بحث و رایزنی هایی با اروپایی‌ها در ‏جریان است. نمی دانم این سخنان تبلیغاتی است که دستور آن از بالا در واشنگتن صادر شده تا نشان دهند که در حال جلو آمدن ‏هستند یا نه، واقعا چیزی در پشت درهای بسته با اروپایی‌ها در جریان است. ‏وی تصریح کرد: یک چیزی که درباره اروپایی‌ها باید به خاطر داشته باشید این است که جرات و جسارت آنها در عرصه بین‌‏المللی هیچ است. وقتی ما تهدیدشان مي‌کنیم، آن‌ها کاملا خود را مي‌بازند و تردید نداشته باشید که مي‌توانیم تهدیدشان کنیم. این تحلیلگر مسایل سیاسی  تصریح کرد: به نظر من آن‌ها به دشواری بتوانند بشکل مستقیم و علنی رویاروی خواسته ایالات متحده قرار ‏بگیرند. اگر آنها با واشنگتن همراه نشوند، در عوض من فکر مي‌کنم راهبرد تاخیر را انتخاب کرده و تلاش کنند وارد جریان ‏مذاکره با آمریکا شوند.‏ مشاور سابق جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا همچنین درباره موضع کنگره در خصوص توافق هسته‌اي با ایران گفت: کنگره از تصمیم ‏خروج از برجام پشتیبانی نخواهد کرد، ولی به نظرم از تغییر در برجام در راستای خواسته ترامپ پشتیبانی خواهد کرد. ‏جترس افزود: دلیل این موضع این است که اکثریت کنگره شامل همه جمهوریخواهان با گرایش نظامی گری، ضد ایرانی هستند.

هیچ اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم
اما در سوی دیگر سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح و یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کردهاند و آیا ایران از این موضوع اطلاعی دارد و کشورهای اروپایی در این زمینه با ایران صحبت کردهاند، خطاب به خبرنگار سؤال کننده، گفت: فکر می‌کنم فرض شما از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی دریافت نکردهایم و فکر می‌کنیم که باز هم آمریکایی‌ها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان می‌کنند. بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تاکنون کشورهای اروپایی به صورت صریح از ایران درخواست مذاکره در ارتباط با مسائل موشکی را داشته‌اند، با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در این زمینه تاکنون اظهارنظرهای مختلفی داشتند، گفت: آمریکایی‌ها از رابطه ایران با کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از کشورهای دنیا ناراضی هستند.

فعلا بازنگری در برجام غیرممکن است
همچنین معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌اي روسیه نیز در ارتباط با تشکیل کارگروهی آمریکایی اروپایی برای اصلاح برجام، گفت: بهبود، به روزرسانی یا تجدیدنظر در شرایط کنونی غیرقابل ممکن است. بسیاری از اتفاقات اخیر باعث عمیق شدن بی‌اعتمادی میان واشنگتن و تهران شده است. هم‌اکنون برخی اقدامات خاص در حال انجام است که نه تنها باعث ایجاد تردید نسبت به تعهد آمریکا به توافق هسته‌ای شده است، بلکه از طرفی باعث افزایش فشار به ایران نیز شده است. وی افزود: در چنین شرایطی نظر من این است که حتی نمی‌شود هرگونه از سرگیری مذاکرات را در مورد برجام تصور کرد. سرگئی ریابکوف خواسته‌ها و اولتیماتوم‌های واشنگتن را زیاده‌خواهی از ایران دانست و آن را یک روش غیرقابل قبول که به هیچ نتیجه‌ای هم نخواهد رسید، توصیف کرد. این دیپلمات ارشد روس به طور خاص به موضوعاتی که واشنگتن به دنبال آن است تا آن را وارد برجام کند و در عین حال این موضوعات هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارند، اشاره کرد. ریابکوف همچنین تاکید کرد: ایران هم اکنون متهم به انجام گناهانی می‌شود که از دیدگاه ما تنها برای دفاع از منافع ملی خود انجام می‌دهد. آمریکا به جای آغاز یک گفتوگوی سازنده با تهران به دنبال باج‌خواهی است و هیچ کس در برابر چنین رفتاری کوتاه نمی‌آید؛ بنابراین برای من مشخص نیست که چگونه آمریکا می‌خواهد در مسئله توافق هسته‌ای گام بردارد. مکررا تاکید کرده‌ایم که در هر سناریویی ما نباید به از سرگیری مذاکرات برجام تن دهیم؛ چراکه این یک مسیر مستقیم به سوی تضعیف برجام است.