به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۱ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۱۴۳۴۱۵

آخرین جزییات از سقوط هواپیما

گروه جامعه: استاندار اصفهان در خصوص آخرین وضعیت هواپیمای سقوط کرده اظهار کرد: این هواپیما در ارتفاع 13 هزار پایی با کوه برخورد کرده است و اگر یک مقدار از سمت راست حرکت می‌کرد، می‌توانست قله را رد کند اما به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم به این منطقه برخورد کرد. پس از مشخص شدن محل سقوط هواپیما، کارشناسان شرکت آسمان به منطقه رفتند و آرم هواپیما نیز مشخص شده است.
آخرین جزییات از سقوط هواپیما
ادامه اظهارات محسن مهرعلیزاده را در ادامه می‌خوانید:
تمام تلاش ما این است که تا غروب همه نیروها را در این منطقه تخلیه کنیم و تا جایی که توان دارند هر آن چیزی که هست به پایین منتقل کنند.
به نظر می‌رسد که همه سرنشینان کشته شده باشند چرا که بیشتر از 48 از اتفاق می‌گذرد و هوا در منطقه بسیار سرد است.
 تا ساعت 10 صبح فردا فرصت داریم که هر آنچه که عملیات داریم انجام دهیم، چرا که طبق پیش بینی‌ها از ساعت 10 صبح فردا وضعیت جوی اجازه پرواز بالگردها را نخواهد داد و این موضوع تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.
 عملیات دوباره از روز شنبه از سرگیری خواهد شد، چرا که به احتمال زیاد از ظهر چهارشنبه عملیات در منطقه متوقف می‌شود.
تا به این لحظه هنوز جنازه‌ای پیدا نشده است و منطقه برخورد جزو استان اصفهان محسوب می‌شود. اولین بالگردی هم که توانسته لاشه را ببیند، بالگرد سپاه بوده است.
 این سقوط جزو سخت‌ترین نوع برخورد هواپیماها محسوب می‌شود،‌ به احتمال زیاد اجساد به سه تا چهار قسمت تقسیم شده باشند و همین موضوع کمی کار را برای جست و جو دشوار می‌کند،‌ هر چند که در حال حاضر 2 هزار نفر در منطقه نیروی متخصص حضور دارند و سعی می‌کنند جست و جو را تا جایی که برای‌شان امکان پذیر باشد سریع‌تر انجام دهند.
ارتش براساس ارتباطاتی که با نیروهای جهان دارد توانسته بود که از رادارهای خود و هم‌چنین تصاویر دیگر کشورها از جمله روسیه استفاده کند و تقریبا می‌شود گفت که محل دقیق مشخص شد.
 امیدواریم همه نیروهای بسیج شده سریع‌تر به منطقه برسند و بتوانیم تا قبل از ساعت 10 صبح فردا، حداقل اجساد را تا جایی که ممکن است به پایین منتقل کنیم.

توضیحات فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص عملیات تفحص و انتقال پیکرهای قربانیان حادثه سقوط هواپیما
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با پای کار آوردن دو تیپ مجهز خودش شامل تیپ 65 نیرو مخصوص و عناصر برگزیده ای از تیپ 55 هوابرد وارد میدان شده است.
در حال حاضر بچه های ما مشغول پیشروی هستند تا خودشان به پبکرهای قربانیان سانحه برسانند.
نیروهای ما مجهز هستند و بخشی از راه پیموده‌اند ولی شرایط ناپایدار جوی منطقه، صعب العبور بودن ارتفاعات و همچنین برف سنگینی که در منطقه وجود، کار را کمی سخت کرده و مانع پیشروی سریع بچه های تیپ 65 و هوابرد شده است.
طبق اطلاعاتی که امیر نوذر نعمتی جانشین فرمانده نزاجا که امروز فرماندهی این عملیات را برعهده دارد در اختیار ما قرار داده، تا 2 ساعت دیگر نیروها به پیکرهای قربانیان حادثه می رسند و در آنجا تصمیم می گیرند که انتقال اجساد باید به چه صورت باشد
اگر از نظر این گروه متخصص، امکان فرود بالگرد در منطقه باشد، از فردا ما بالگردهایمان را به منطقه اعزام می کنیم و اگر این شرایط مهیا نباشد، با سیستمهای زمینی که یگان مجهزی در این زمینه داریم، کار را به پیش خواهیم برد.

هواپیما سیستم ELT داشت اما نمی‌دانیم چرا کار نکرد
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست.
تمام هواپیماهای سبک و سنگین ما به این سیستم مجهز هستند. هواپیمای مذکور هم از آن برخوردار بوده اما علت اینکه چرا عمل نکرده، هنوز مشخص نیست و بسیاری موضوعات دیگر بعد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما روشن می‌شود.
وضعیت بسیار نامناسب جغرافیایی و آب و هوایی منطقه با شیارهای بسیاری که وجود دارد، امکان دسترسی افراد عادی به محل حادثه را نمی‌دهد.
بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود شش سال زمین‌گیر بوده است.
دنیا برای ELT توجه ویژه‌ای دارد و لازمه هر پرواز داشتن این سیستم به روز است ولی باید شرایط خاص برای آن تعریف شود. در تمام دنیا ELT هایی طراحی می‌شود که صد در صد راندمان داشته باشد ولی حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد آنها پاسخگو نیست.

نکته مهم درباره سانحه هواپیمایی از زبان مدیر روابط عمومی هلال احمر