به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۵۹۸۰

تایید 24 راهکار براي نجات دریاچه ارومیه

گروه جامعه:‌ وزیر نیرو از عزم دولت برای نجات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: دولت عزم کرده تا روند خشک شدن این دریاچه را متوقف کند.
تایید 24 راهکار براي نجات دریاچه ارومیه
حمید چیت چیان در دومین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه که با حضور معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شماری از معاونان وزارت خانه های عضو این کارگروه و مدیران منطقه‌ای به میزبانی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: تمامی مباحث کارشناسی و مصوبه‌های نشستهای ستادی که در دولت دهم به این منظور تشکیل شده بود، در نخستین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه که به تازگی در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای 24 گانه نجات دریاچه ارومیه تایید شد.

وی تصریح کرد: در فاصله دو نشست کارگروه، مقرر شد کمیته‌ای تخصصی تشکیل و فراخوان عمومی اعلام شود تا تمامی دانشگاهیان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد، پیشنهادهای خود را برای نجات دریاچه ارومیه اعلام کنند. وزیر نیرو با اعلام خبر برگزاری همایشی علمی برای مشارکت صاحب نظران در نجات دریاچه ارومیه در هفته نخست مهرماه سال جاری گفت: در این همایش قرار است تمامی موضوع‌های تخصصی مرتبط با دریاچه ارومیه در محیطی علمی مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته چیت چیان، دولت عزم خود را جزم کرده است تا به مشکل دریاچه ارومیه پایان دهد و حل نهایی این موضوع نیازمند زمان و همکاری مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان است. وزیر نیرو با تاکید بر این که مسلم است دریاچه ارومیه ورودی‌ها و خروجی‌هایی دارد که عدم تعادل بین آنها موجب بروز مشکل شده است، گفت: کاهش بارشها، برداشتهای بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش آبهای سطحی و روان آب ها، عوامل اصلی در شکل گیری بحران دریاچه ارومیه است. وی افزود: دولت توان خود را برای رفع این مشکل به کار گرفته است اگرچه همه می دانند به نتیجه رسیدن راه حل های اجرایی نیازمند زمان است.

۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۰۹
امیدواریم این راهکارها هر چه سریعتر اجرایی شود و فقط روی کاغذ نباشد! (126893)
آذربایجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۱۳
ازینکه می بینم دکتر روحانی و دولت ایشان به قول خود در رابطه با دریاچه ارومیه عمل کردن و این توجه از روی اکراه و مردم فریبی نیست به خود می بالم. در کنار این موضوع قطعا باید به مشکلان هامون و بختگان و ... توجه شود... (126897)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۲۵
خدایا خودت لطفی کن و دریاچهها و رودخانهها و سدهایمان را پر آب کن. (126908)
مهرای
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۵۲
2013/8/13
دو توضیح کوتاه تکمیلی برای ایدهٔ انتقال آب دریای خزر/کاسپین به دریاچهٔ ارومیه
من یک ایده خام دادم که شاید در نظر اول غیر عملی بیاید چون انتقال آب از دریای کاسپین به ارومیه با توجه به ارتفاع 1300 متری بالاتر دریاچه ارومیه غیر عملی باشد ولی ارتفاعات البرز تالش/شرق آذربایچان مزیت است و کافی است که در حدود کمتر از 100 (صد) کیلومتر - ناحیه آستارا به نمین بخصوص-آب با لوله پمپاژ شود و از طرف دیگر سرازیر است و بااستفاده از نیروی جاذبه زمین تا خود دریاچه بدون صرف انرژی آب به دریاچه میرسد و با توجه مسیر صدها کلیومتری سرازیری نیر می کشش چنان شدید با تقویت نیروگاه/گرمخانه‌های خورشیدی شاید حتا پمپاژ اولیه برای قسمت سربالایی کاسپین به البرز تالش را هم جبران کرد و دیگر پمپاژ ثانویه نداشت.

http://mehre1.blogfa.com/post/858

البته مهمی که هم در مطلب وبلاگم یادم رفت متذکر شوم انست میتوان در مسیر سرازیری مولدهای کوچک برق کار گذاشت و ضمن جبران انژی موتورهای پمپاژ مرحله اول حتا انرژی الکتریکی بیشتری تولید کرد و مناطق اطراف از برق این لوله انتقال اب کاسپین به ارومیه استفاده کنند!

جهت دیدن بزرگتر عکس بر آن کلیک کنید.
http://mehre1.blogfa.com/post/907 (126926)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۴۸
حتا انرژی الکتریکی بیشتری تولید کرد!!!!!
احساس می کنم یکی از قوانین انرژی که تو فیزیک دبیرستان می خوندیم زیر سوال میره دقیق یادم نیست کدوم.... (127058)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۲:۰۳
اون قانونی که شما میگین در مورد یک سیستم واحد صادقه نه دو یا چند سیستم مجزا! البته مطالب بالا هم بیشتر سرگرمیه... (127200)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۰۱:۲۰
تا اون جا که من می دونم در هیچ حالتی نمی توان در حالتی که اختلاف ارتفاع 1300 متر وجود دارد آب را بالا برد و در این بین انرژی تلف شده را جبران کرد (انرژی پتانسیل)...
ربطی هم به یک سیستم یا 100 تا سیستم نداره.
مگر اینکه در این بین بعضی از ذرات آب با توجه به نظریه انیشتین به انرژی تبدیل شوند!!!!!!!!!!!!
معلومه درساتو خوب نخوندی...... (127326)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۰:۰۶
طرح های خیلی ساده تر و عملی تری داریم که می شه بهش فکر کرد:
تغییر نحوه آبیاری محصولات کشاورزی
تغییر کشت به انواعی که مقاوم ترند و نیاز به آبیاری کمتری دارند
استفاده از فاضلابهای تصفیه شده بجای آب رودخانه ها و آب های زیر زمینی برای کشاورزی
کاهش استفاده از منابع آبی منتهی به دریاچه و محدودساختن آن. (127125)