به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۶۱۴۹۶

آخرین سرنوشت سند سینما به روایت یک مدیر

گروه فرهنگ و هنر: محمود اربابی درباره تصویب سند سینما گفت: اگر دیدگاه‌های موجود وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با هر کسی که در سمت‌های مدیریتی قرار خواهد گرفت، یکی باشد برای تصویب این سند دچار هیچ مشکلی نخواهیم شد. تنها در صورتی ممکن است در شرایط جدیدی قرار بگیریم که به صورت کلی یک دولت دیگر مسئولیت کار را برعهده بگیرد.
آخرین سرنوشت سند سینما به روایت یک مدیر
تهیه و تصویب «سند سینمای ایران» که چند سالی است جزء دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، اکنون با تشکیل کمیته‌ای سه نفره متشکل از  نماینده سازمان سینمایی و دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری و انجام مراحل نهایی تهیه سند است.محمود اربابی که به عنوان نماینده‌ سازمان سینمایی در این کارگروه مشارکت دارد درباره روند کار این کارگروه گفت: اولین جلسه این کارگروه چهارشنبه بعد از ظهر(۱۱مهرماه)  با حضور آقایان محمدرضا جعفری‌جلوه و محمد خزایی به عنوان دو عضو کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنده برگزار شد.خوشبختانه روند خوبی را طی کرد و حدود ۵۰ درصد کار انجام شد. بنابر این به نظر می‌رسد که نهایتا یک یا دو هفته دیگر به به یک یا دو جلسه دیگر نیاز داشته باشیم تا کار این کمیته به اتمام برسد.

او ادامه داد: بنا است زمانی که این کمیته که منتخب کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، به نتیجه مطلوبی درباره تهیه این سند رسید، آن را به کمیسیون هنر و معماری ارائه نماید و با توجه به آنکه در این کارگروه بررسی‌های دقیق و همچنین جزئی‌تر بر روی بندهای سند انجام شده است، قطعا بررسی آن در کمیسیون هنرو معماری به صورت کلی انجام خواهد شد که این کار باعث می‌شود زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی وزارت ارشاد با بیان اینکه "با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که داریم تا پایان هفته آینده جلسه‌های این کمیته به پایان خواهد رسید" یادآور شد: پس از اتمام جلسات این کارگروه، سند را در اختیار کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهیم داد. به همین ترتیب جلسه کمیسیون هم در دو هفته آینده تشکیل خواهد شد و اگر سند در آن جلسه نهایی شود برای طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

اربابی با اشاره به اینکه برای تهیه این سند نظر اصناف خانه سینما هم گرفته شده است، توضیح داد: نسخه‌ای که اکنون در حال نگارش آن هستیم، برآیند نظرات سینماگران و سازمان سینمایی است. سازمان سینمایی پیش از اینکه این نسخه را ارائه دهیم چندین نشست با خود سینماگران و اصناف برگزار کرده است. با توجه به دیدگاه‌های مختلفی که برای نگارش این سند وجود داشت سعی شده است که در این سند منافع سینماگران، مخاطبان و دولت مورد توجه قرار بگیرد.وی درباره ضرورت اجرایی شدن این سند گفت: نکته مهم اینجاست که وقتی این سند تصویب شود، تبدیل به یک قانون خواهد شد و ضرورت اجرایی پیدا می‌کند و وظیفه اصلی آن هم بر دوش سازمان سینمایی خواهد بود.معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه یکی از دلایل به تعویق افتادن تصویب این سند جابه‌جایی‌ مدیران عالی وزارت ارشاد بوده است و اکنون هم که با زمزمه‌های تغییر رئیس سازمان سینمایی مواجه هستیم، سرنوشت تصویب این سند چه خواهد شد؟ خاطر نشان کرد: اگر دیدگاه‌های موجود وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با هر کسی که در سمت‌های مدیریتی قرار خواهد گرفت، یکی باشد ما برای تصویب این سند دچار هیچ مشکلی نخواهد شد.

وی گفت: تنها در صورتی ممکن است در شرایط جدیدی قرار بگیریم که به صورت کلی یک دولت دیگر مسئولیت کار را برعهده بگیرد که در شرایط فعلی این اتفاقی غیرممکن است.اربابی درباره بندهای موجود در این سند هم گفت: در این سند دیدگاه‌های کلانی در سینمای ایران آورده شده و سیاست‌ها و نگرش‌ها و روش‌های کلی اجرایی را مشخص کرده است. هنوز نمی‌توانیم بگوییم این سند چند بخش یا بند دارد زیرا که هنوز در حال بررسی آن هستیم. همچنین که این سند به طریقی تهیه شده است که تابع زمان نباشد و امکان اجرای آن به صورت طولانی مدت  وجود دارد.او در پایان درباره یکی از مهم‌ترین بندهای این سند هم توضیح داد: پیش بینی امکان صنعتی شدن سینما یکی از مهمترین بندهای این سند که به آن پرداخته شده است.
مرجع : ایسنا