به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۸:۲۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۱۷۵۴۷

آیا یک زن جانشين بشار اسد مي‌شود؟

گروه بين الملل: جهان عرب مدرن تاکنون یک رهبر زن را به خود ندیده اما شاید سوریه کشوری باشد که این رویداد نخستین بار در آنجا رخ دهد.
آیا یک زن جانشين بشار اسد مي‌شود؟
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، "سهیر اتاسی"، 42 ساله، معاون رئیس دولت خودخوانده مخالفان است و با وجود آنکه در تبعید زندگی می‌کند، احتمالا قدرتمندترین زن در سوریه محسوب می‌شود. وی با ناآرامی‌های سیاسی غریبه نیست چرا که در یک خانواده سیاستمدار به دنیا آماده است. خاندان الاتاسی شامل قضات، اعضای پارلمان، وزرا، شعرا و حتی دو رئیس‌جمهور پیشین از جمله نورالدین الاتاسی است که حافظ اسد، پدر بشار اسد 40 سال پیش قدرت را از چنگ وی درآورد. اتاسی یکی از رهبران دائم مخالف است که در تبعید زندگی می‌کند. هنگامی که وی 30 ساله بود کمی پس از به حکومت رسیدن بشار اسد در سال 2000 میلادی نشست مذاکرات دموکراتیک را پایه‌گذاری کرد. این نشست خواستار اصلاحات سیاسی در سوریه شد. پس از آنکه در سال 2005 میلادی دستگیر شد، دولت سوریه این نشست را تعطیل کرد. در سال 2009 میلادی وی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای راه‌اندازی مجدد این نشست استفاده کرد و در سال 2011 میلادی همزمان با آغاز ناآرامی‌ها به اعتراضات خیابانی آمد اما مجبور شد تا در سال 2012 میلادی از سوریه فرار کند.

وی به کشورهای مختلفی چون ترکیه و آمریکا سفر کرد تا سخنرانی‌هایی ایراد کرده و از مخالفان سوری حمایت کند.
بانوی دیگری که برای کمک به مردم سوریه تلاش می‌کند "رزان زیتونه" 35 ساله است که به عنوان وکیل حقوق بشر از حقوق زندانیان سیاسی در سوریه دفاع می‌کند. این وظیفه در کشوری که در آن حق آزادی‌های مدنی، حقوق سیاسی و آزادی بیان محدود است، وظیفه‌ای بسیار دشوار است. وی پس از آنکه توسط دولت سوریه به عنوان یک جاسوس خارجی متهم شد، تصمیم گرفت تا در خانه پنهان شود. اگرچه این دو خانم از زمان آغاز ناآرامی‌ها سوریه جزو رهبران مخالفان سوری بوده‌اند، اما نسبت به الگوی این ناآرامی‌ها دیگاه‌های مختلفی دارند. اتاسی به ائتلاف ملی سوریه، گروهی متشکل از شبه نظامیان مسلح، اسلام‌گرایان افراطی و گروه‌های دیگر پیوست، در حالی که زیتونه مخالف همکاری با اسلام‌گرایان افراطی بود. اما هر دو به مبارزات خود برای تحقق دموکراسی در سوریه و دستیابی به حقوقشان به عنوان یک زن ادامه می‌دهند. چالش بعدی آنها مبارزه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سوریه پس از اسد خواهد بود.


واكنش آمريكا به نامزدی اسد در انتخابات
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه اعلام کرد: نامزدی بشار اسد برای دور جدید انتخابات ریاست جمهوری در سوریه "تحقیرآمیز و شرم‌آور" است.

به گزارش ايسنا،ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد: اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بخواهد فرصتی جدید برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 را به دست آورد، واقعا "تحقیرآمیز و شرم‌آور" است. وی مدعی شد: امکان ندارد بتوان تصور کرد رئیس جمهور نظامی که هزاران تن از مردم کشورش را کشته و با گازهای سمی بیش از 1400 تن را قتل عام کرده، بخواهد به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ‌آینده در سوریه بیاندیشد. هارف همچنین خاطرنشان کرد: ملت سوریه کاملا نسبت به ‌آنچه می‌خواهند صراحت دارند و ما نیز به وضوح اعلام کردیم که از آنها حمایت خواهیم کرد و اگر اسد عملا می‌خواهد که به خواسته‌های مردم سوریه پاسخ دهد باید قدرت را واگذار کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: موضع آمریکا نسبت به مشروعیت یا عدم مشروعیت اسد کاملا مشخص است.

خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه
"منابع مطلع و نزدیک به حزب‌الله لبنان مسائل تاکتیکی را دلیل خروج نیروهای این گروه از سوریه عنوان کردند نه فشارهای سیاسی. در گزارش روزنامه تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک و اطلاعاتی در بیروت آمده است که حزب‌الله نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند.منابع نزدیک به حزب‌الله انجام این اقدام را به خاطر فشارهای سیاسی از جانب لبنان یا جای دیگر رد کرده و گفتند که خروج نیروها از سوریه به خاطر موارد تاکتیکی است و تاکید داشتند که نیروهای کلیدی و مهم این گروه همچنان در سوریه می‌مانند.روزنامه تایمز لندن از قول یک منبع ارشد دیپلماتیک نوشت: 10 هزار سرباز حزب‌الله در سوریه حضور داشتند اما هم‌اکنون این تعداد بسیار کمتر شده و به رقم چند هزار نفر رسیده است.
از تابستان سال جاری میلادی، حزب‌الله نیروهای خود را از "درعا" خارج و آنها را در شرق "غوطه" که در حومه دمشق است، مستقر کرده است.در ژوئن 2013 میلادی، سربازان دولتی با حمایت چریک‌های حزب‌الله موفق شدند شهر القصیر را به همراه روستاهای اطراف از دست مخالفان خارج کنند؛ اقدامی که برای اسد یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.