به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : ۱۷۹۱۲۷
اجازه می دهد که اسراییل دائما نیروهای ایرانی را موشک باران کند

فارین‌پالسی: روسیه با ایران روابط دارد اما...!

گروه بین‌الملل: بررسی سیاست‌های منطقه‌ای مسکو برای پنتاگون آنقدر مهم است که در این باره به دولت ترامپ هشدار می‌دهد.

«لارا سلیگمان» در مقاله‌ای که در نشریه فارن پالیسی نوشته است به موضوع هشدار با تاکید براینکه دولت ترامپ درحال اعمال فشار بیشتر و تشدید فشارها بر ایران است، می‌نویسد:‌«پنتاگون درباره همکاری های مسکو و تهران در خاورمیانه هشدار می دهد و حتی یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته که روابط ایران و روسیه می تواند منطقه را بیش از پیش بی ثبات سازد.»

براساس این گزارش پنتاگون نگران تاثیرگذاری همکاری منطقه‌ای ایران و روسیه بر روی کشورهای نزدیک به آمریکاست. فارین پالسی می‌نویسد: «کاترین ویلبارگر، مشاور موقت وزیر دفاع در امور امنیت بین الملل در رویدادی در تاریخ ۳۰ ماه مه درباره تاثیر وحشتناک روسیه و ایران در خاورمیانه هشدار داد و گفت که هر دوی آنهای «جاه طلبی های تغییرطلب» دارند که بر شرکای ایالات متحده در منطقه تاثیر منفی می گذارد. او افزود: «حتی با درک سابقه عدم اعتماد بین مسکو و تهران، باز هم واشنگتن و شرکای آن در منطقه باید مراقب همکاری قدرت های تغییر طلب باشند. ما این روابط را از نزدیک زیر نظر گرفته ایم.»

همچنین به شدت از روسیه انتقاد کرد و سیاست پیشین دولت را برای تحمیل حملات لفظی به مسکو در پیش گرفت و این در حالی است که ترامپ خود اغلب از انتقاد از شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خودداری می کند. ویلبارگر در ادامه اظهارات خود روسیه را به عنوان یک شریک غیرقابل اعتماد و ناسازگار به تصویر کشید و گفت که رابطه روسیه با ایران نمونه ای از این دوگانگی است.

به اعتقاد مشاور وزیر دفاع آمریکا روسیه به دلیل نوع بازیگری خود برای آمریکا قابل اعتماد نیست: «تلاش های روسیه برای قابل پذیرش بودن از سوی همه بازیکنان منطقه ای، صرف نظر از خصومت های منطقه ای و منافع ملی متضاد، استراتژی ای است که احتمالا باعث ایجاد بی اعتمادی و فاصله می شود. روسیه با تلاش برای کنار آمدن با همه طرفین درگیر در اختلافات منطقه ای، نشان می دهد که به ویژه در زمانی که لازم است انتخابی صورت گیرد یا دوست از دشمن جدا شود، مورد اعتماد نیست.»

«لارا سلیگمان» نویسنده مقاله فارین پالیسی معتقد است که «اظهارات ویلبرگر ظاهرا با هدف ایجاد اختلاف بین ایران و روسیه، یک بازیگر با نفوذ در خاورمیانه، و در حالی بیان شدند که دولت ترامپ قصد دارد ایران را از لحاظ اقتصادی و نظامی تحت فشار شدید قرار دهد.» او همچنین تاکید می‌کند که «روسیه به نگرانی ایالات متحده درباره ارتباطش با ایران اهمیت می دهد. طبق گزارش های منتشر شده، مسکو درخواست تهران برای خرید سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ را در پی نگرانی از ایجاد تنش های بیشتر در خاورمیانه رد کرد.»

مارک کاتز، استاد دانشگاه جورج میسون نیز هشدار داده است که «ما باید هم متحدانمان در خاورمیانه و هم در دیگر نقاط جهان را متقاعد کنیم که همکاری روسیه و ایران برای ما یک مشکل است. آنهایی که در خاورمیانه در مورد ایران نگرانی دارند باید بدانند که همکاری با روسیه لزوما به آنها در مقابله با ایران کمکی نمی کند.» به علاوه کاترین ویلبارگر، مشاور موقت وزیر دفاع به نگرانی آمریکا از خرید تسلیحات نظامی توسط کشورهای منطقه از روسیه نیز واکنش نشان داده و تهدید می‌کند که این کشورها را تحریم خواهند کرد. گفتنی است ترکیه بر سر مساله خرید سامانه S400 با آمریکا دچار چالش جدی شده است.
مرجع : امتداد
برچسب ها: روسیه و ایران