به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۷:۳۵
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : ۲۰۴۴۵
پاک کردن صورت‌ مساله؛ مشكل اين است!

حكايت ملانصرالدين و فيلتر بودن شبكه فیس‌بوک!

گروه فرهنگي: در قصه‌هاي ملانصرالديني آمده است كه: ملانصرالدین، کاسه‌ای به دست فرزندش داد که آب بیاورد و بعد هم بلافاصله بر صورت او سیلی زد! وقتی پرسیدند چرا بچه را می‌زنی؟ گفت: ممکن است بعداً کاسه را بشکند!
حكايت ملانصرالدين و فيلتر بودن شبكه فیس‌بوک!
فیلترینگ کنونی فیسبوک، در پی حوادث بعد از انتخابات 88 رخ داد و به زعم فيلتركنندگان، یک "فوریت امنیتی" در آن زمان بود. امروز و پس از گذشت سال‌ها، زمینه‌هاي امنیتی آن اقدام، منتفی شده و خطری از جانب فیس‌بوک، کشور را تهدید نمي‌کند. همانطور که در آن زمان پیامک‌ها هم مسدود شدند اما پس از مرتفع شدن فضای امنیتی، پیامک‌ها باز شدند. وضعیت مانند آن است که به پلیس دستور داده شود رماه مضان، با کسانیکه در ملأعام غذا مي‌خورند برخورد کند و پلیس بعد از پایان ماه رمضان نیز با استناد به دستور پیشین، همچنان با افرادی که در بیرون از خانه چیزی مي‌خورند یا می‌آشامند، برخورد نمايد!

فیس‌بوک، مانند هر امکان دیگری که فناوری برای انسان ها به ارمغان مي‌آورد، مي‌تواند مورد استفاده مثبت یا منفی باشد. منع فیسبوک، مانند آن است که بگویند از امروز تردد خودرو در کشور ممنوع است و در توجیه آن، به کشته شدن سالانه 24 هزار نفر در تصادفات رانندگی استناد کنند! حال آنکه چنین منعی در نظر نمی‌گیرند و مي‌کوشند با اقداماتی مانند ترویج فرهنگ صحیح رانندگی، تلفات را کاهش دهند.

سیاست موجود در ایران راجع به سرویس دهند‌هاي وبلاگ - که سیاست معقول و مناسبی هم است - فیلتر نکردن سایت ارائه دهنده خدمات وبلاگ است بلکه هر وبلاگی که دارای محتوای مجرمانه باشد را مسدود مي‌کنند. علت نیز کاملاً مشخص است: در آن سرویس بلاگی، افراد مختلفی مطالب مفید و دست کم در چارچوب قانون منتشر مي‌کنند و در آن میان، چند نفر هم مطالب مجرمانه را نشر می‌دهند. در چنین وضعی، عقل، انصاف و تدبیر حکم مي‌کند که فقط با آن چند نفر برخورد قانونی شود نه اینکه به خاطرآنها، کل سایتها مسدود شوند. فیس بوک چنین وضعی دارد. هم اکنون میلیون‌ها نفر که عمدتا جزو تحصیل کردگان کشور هم هستند در این شبکه اجتماعی، صفحه دارند پس خِرد فرهنگي و سیاسی حکم مي‌کند تقابلی با اراده میلیونی مردم وجود نداشته باشد.

طبیعتاً در میان این میلیون‌ها نفر، برخی نیز اقدامات مجرمانه را در این فضا دنبال مي‌کنند که از قدیم گفته اند به خاطر یک بی نماز درِ مسجد را نمي‌بندند! به هر حال حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان، عضو فیسبوک هستند و از این رو چه بخواهیم وچه نخواهیم، فیسبوک، نه فقط یک سایت، که بخشی از مناسبات جهان امروز است که نمی توان نسبت به آن بی اعتنا بود. چنین پتانسیل بزرگی، مي‌تواند با هوشمندی و درایت، مورد بهره برداری واقع شود؛ از سیاست خارجی گرفته تا توسعه گردشگری و از روابط انسانی با ساکنان کشورهای دیگر تا اهداف علمی و مذهبی و تبلیغی.

آیا راه حل فرهنگ سازی، ایجاد محدودیت است؟ اصلا آیا مي‌توان محدودیت ایجاد کرد؟! آیا وقت آن نشده که از پاک کردن صورت مساله اجتناب کنیم؟! شما فرض کنید یک کودک اراده کند وارد سایت فیس بوک شود، کافی است تا دو سه روز پفک نخورد و به جای آن سرویس‌هاي متنوع عبور از فیلترینگ را خریداری کند. حال مشکل دو تا می‌شود یعنی ممکن است علاوه بر فیس بوک به سایت‌هاي دیگری هم سر بزند (البته فقط برای تست فیلتر شکن!!) هرچند این برای آن دسته از افرادی است که حوصله کمی دارند یا کلاسشان خیلی بالاست! وگرنه بدون پرداخت هیچ پولی مي‌توان از انبوه فیلترشکن‌هاي موجود استفاده کرد.

سوالی که اینجا پیش مي‌آید این است که آیا ورود به این سایت جرم است یا خیر؟ مقامات رسمی بارها گفته اند که حضور در فیسبوک و باز کردن صفحه درآن، منع قانونی ندارد، بلکه استفاده از فیلترشکن برای ورود به فیسبوک غیرقانونی است! یک قاعده حقوقی وجود دارد که مي‌گوید: "اذن در شیء،اذن در لوازم آن است." یعنی اگر مثلاً یک باغبان به شما اجازه دهد که سیبی از درخت وسط باغ بچینید، در واقع، به شما اجازه ورود به باغ را نیز داده است و نمی تواند بگوید: تو مي‌توانی آن سیب را بچیني ولی حق ورود به باغ را نداری!

اینجا هم چنین است. نمی شود گفت که شما مي‌توانید در فیسبوک صفحه داشته باشید ولی حق ندارید فیلترینگ را دور بزنید و وارد آن شوید! هرچند مسئولین ما توانایی‌هاي زیادی دارند و مي‌توانند از این حرف‌ها هم بزنند!! می‌گویند مردم جنبه استفاده از شبکه‌هاي اجتماعی را ندارند؟! راستی این ملت بی جنبه که شعور استفاده از اینترنت را ندارد، همان ملت غیور هنگام انتخابات نیست؟! آیا این مردم جنبه استفاده از شبکه‌هاي اجتماعی داخلی را دارند؟! پس چرا آنها فیلتر نیستند؟!

می‌گویند فیس بوک مشکل امنیتی دارد، آیا بهتر نیست به جای ترساندن مردم از لولو، روش‌هاي امنیت اطلاعات را به مردم آموزش داد؟! آیا بهتر نیست این هزینه‌هايي که از بیت‌المال برای فیلترینگ سایت‌هايي نظیر فیس‌بوک مي‌شود و همه مي‌دانیم که هیچ کارایی‌ای هم ندارد، صرف فرهنگ‌سازی در همین فیس‌بوک شود؟ با توجه به این موارد و اینکه عملا هر کس اراده کند مي‌تواند از فیس بوک استفاده کند، آیا فیلترینگ چیزی جز زیان و تبلیغات منفی داخلی و خارجی علیه كشور و نظام خواهد داشت؟! حال باید منتظر بود و دید که آیا این قفل زنگ‌زده با درايت و تدبير باز خواهد شد یا خیر؟

حسین بلنج


علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۲:۲۸
فیس بوک به این خاطر فیلتر شده که نمونه ای از یک فضای باز برای بیان عقاید و نظریات و تمایلات افراد است (165121)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۰:۳۶
اونوقت فكر مي كني چند درصد از ما ايرانيا ازش بعنوان یک فضای باز برای بیان عقاید و نظریات و تمایلات استفاده مي كنيم (165177)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۲:۴۵
انشالله 100 درصد! (165252)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۰:۴۹
فیلتر رو که رد میکنیم فقط گیر کردیم یاهو چجوری بسازیم برای فیسبوک (165184)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۱:۳۴
قبول دارم فیسبوک فضای باز برای بیان عقاید است. من چیزی نمیگم اما خودتون ببینین نسبت به سایر کشورها ما ایرانی ها از فیسبوک چه استفاده هایی داریم. همانطور که از اینتر نت فقط چت را می شناسم از فیسبوک خوب معلومه. (165214)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۲۲:۴۵
هر که نقش خویشتن بیند در آب. چرا شما همه را مثل خودت میدونی. بعد آنکه واقعا در یک مملکت 75 میلیونی .با این بچه های پر استعداد که تعداد زیادی از آنها در هر گوشه از جهان افتخار می آفریینند و هوش و ذکاوت ایرانی زبان زد خاص و عام میباشد .بستن یک شبکه خیلی قوی اجتماعی .چه نتیجه سودمندی در پی خواهد داشت . همه آنهایی که میخواهند به راحتی به آن دست پیدا میکنند . استفاده از آن بستگی به شعور آنها دارد.منهای آنکه علمای حکومتی اولا آموزشی به این کار بران برای استفاده درست به آنها نمیدهند . و دوم اینکه به خود میبالند که ما در کشور اسلامیمان آنقدر صاحب قدرت و صلابت هستیم که آنچه را دلمان نخواهد میبندیم و آنچه را که دلمون میخواهد باز میکنیم. خوب که چی؟ به فرزندتان بیاموزید چگونه از خیابان عبور کند تا گذر اتومبیل ها به او آسیبی نرساند . نه آنکه بگویید برای آنکه فرزند من در امان باشد اصلا لازم نیست که در این مملکت اتومبیلی باشد. خوب بدین ترتیب مردم را از یک دست آورد بزرگ بشر که همان ساختن اتومبیل است به خاطر نابخردی محروم کرد ه اید. (165496)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۱:۵۵
دقیقا منم با علی موافقم بنظر منم هیچ دلیلی غیر از این وجود نداره
من خودم عضو این شبکه نیستم اما واقعاً کجای دنیا فیس بوک فیلتره؟
مسئولان باید یاد بگیرن سعه صدر داشته باشن
این کارها در دراز مدت به ضررشون تموم میشه با توجه به اینکه دیگه دوران بعد از انقلاب و دهه 60 و 70 گذشته و نمیشه با این کارهایی به ظاهر پیشگیرانه جلوی آگاهی رو گرفت
بجای اینکه در مقابل مردم باشن باید بیان و کنار مردم باشن (165221)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۴:۱۵
روسیه - کره شمالی - (مطمئن نیستم اما فکر کنم چین هم فیلتر باشه)
در نتیجه اکثر قند شکن ها روسی یا چینی هستن! (165301)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۷:۳۴
اونوقت تو چندتا کشور فیلتر نیست ؟ (165367)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۹:۱۷
آقا فیس بوک میخام چیکار
صد هزار تومن میذاری جیبت نصفشو باید بدی 2 کیلو تخمه بخری بشینی فوتبال مثلا نوین! استقلال پرسپولیس ببینی!!!!!!
فیس بوکو فیلتر کردن ملت فکرشون درگیر فیس بوک باشه به اون 50 هزار تومن و 2 کیلو اصلا فکر نکنن.
ما ایرانیا چرا اینجوریم؟
الان من قول میدم اگه فیس بوک آزاد بشه ملت میگن ماهواره آزاد بشه نمیگن کو ارزش پولی که ملت میذارن تو جیبشون!! (165426)
صلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۳:۰۰
فیس بوک که هیچی به اون سایت های دیگه هم سر می زنم (165127)
گردن زن ابلیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۲۱:۱۰
فیلتر کار اشتباهیه
ولی چرا بعضی جوونا دارن تو فیس بوک با مقدسات بازی می کنن !!! (165465)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۳:۰۴
فیلتر شکن هست بزار هر سایتی که دوست دارن ببندن ! (165128)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۲:۴۶
سرعت فیلتر شکن مجبورت میکنه کلا از خیرش بگذری! (165254)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۵:۵۰
سایفون عالیه
سرعتش هم بالاست! (165330)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۳:۳۹
از وقتی آقای واعظی تشریف آوردند سرعت اینترنت به طور ملموسی پایین آمده از این نظر صد رحمت به دولت قبل!!! لطفا به ایشان بفرمایید سرعت اینترنت را به 1 سال قبل برگردانند رفع فیلتر فیسبوک پیشکش آقایان. (165130)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۲:۴۹
درست است!
الان پدرمون درومد یه کامنت گذاشتیم!
بابا برای یه کشور چشم انداز دار خیلی زشته!
سرعت ایرانسل و همراه اول میتونه تا 2 مگابایت بر ثانیه باشه ولی 64 کیلو بایت هم نیست!
رایتل تا 7.2 مگابایت ولی 200 کیلوبایته با قطعی مداوم!
وایمکس تا 24 مگابایت ولی 128 هم نیست!
ADSL2+ تا 40 مگابایت ولی به زور به 1024 میرسه! اونم با فشفشه و قشنگ و از اینجور طرحها!!!
تازه برای سرعت 512 هم کارت دانشجویی میگیرن!
انگار آپولو میخوان هوا کنن! (165257)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۴:۲۳
تازه ایشان گرانش هم کرده اند. (165305)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۷:۳۳
جالب بوده (165139)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۷:۳۷
من که فکر نمیکنم ، افراطیون بگذارن ، چون میگن بعدش حتما میخواین ماهواره و بی حجابی ، مشروب ! و هزار چیز دیگه که اونها رو عذاب میده آزاد کنین !!!!! (165141)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۱:۳۵
یعنی این چیزها که گفتی تو رو آزار نمیده؟ (165216)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۷:۳۸
وقتی خرد نیست جان در عذاب است (165142)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۹:۱۸
فيلتر باشه يا نباشه فرقي نداره ، كسي كه بخواد استفاده كنه ، استفاده ميكنه. فيلتر كردنش فقط باعث بدناميه. (165149)
ایرانی
Romania
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۹:۳۶
من ریس جمهور عزیز میخام که هرزودتر فیس بوک را رفع فیلترکند





















































































































































































































































































































(165153)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۹:۴۸
به قول قدیمی ها: همه چیزمون به همه چیزمون میاد. (165156)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۰:۰۳
درود بر شرفت (165161)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۰:۲۹
فیلترینگ دست دولت نیست که خوب انتقاد می کنید راست می گید در مورد سرعت کند اینترنت که دست دولته و شما هم دستتون تو کاره بنویسید ما منتظریم (165170)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۰:۳۲
فیسبوک و توییتر و یوتیوب هم شدن مثل ماهواره. با اینکه مثلا غیرقانونی همه براحتی استفاده میکنن اینا فقط خودشون و قانوناشون رو بی ارزش میکنن.همه ما رو به بی قانونی عادت دادن (165175)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۰:۵۶
3 یا 4 روزه بدون ف ی ل تر شکن به سایت بهار نیوز و چند سایت خبری دیگه دسترسی ندارم حتی سایت پیوندها رو مرورگرم نمی یاره
نمی دونم قضیه چیه؟ (165191)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۱:۴۸
من هرچی فکر میکنم متوجه نمیشم چرا فیسبوک باید فیلتر باشه.
توروخدا به جای این بچه بازیها به فکر معیشت مردم باشید.آخه فیسبوک چه ضرری به ما میرسونه (165219)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۲:۴۸
ازاین مضحک تر نمیشه !
یه حکومتی سایتی رو فیلتر می کنه وزیر همون حکومت عضو فعال اون سایته ! (165255)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۸:۵۶
خوشبحال خودم که فیسبوکی نیستم ودغدغه فیسبوک هم ندارم ولی با فیلتر کردن مخالفم (165404)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۸:۵۶
فقط کار ما رو سخت تر میکنن با فیلتر کردن همین (165405)