به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۹:۳۰
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۴۵۴۴۸
70 درصد مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را مي بينند

فيلترينگ و برخورد با ماهواره دستاوردي نداشت

گروه سياسي: مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: در ماه‌های اخیر دروغ‌پراکنی در بالاترین سطح در رسانه‌ها به صورت بدون پایه و اساس انجام می‌شود.
فيلترينگ و برخورد با ماهواره دستاوردي نداشت
حسام‌الدین آشنا در مراسم رونمایی از کتاب مطالعات رسانه‌ای در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در کشور ما پیش از این نیز به مسئله سواد رسانه‌ای توجه شده بود و نخستین کتاب در این حوزه توسط یکی از فارغ‌التخصیلان دانشگاه امام صادق با عنوان تربیت رسانه‌ای ترجمه شد، همچنین کتاب نظریه‌های سواد رسانه‌ای نیز منتشر شد ولی کتابی جامع در حوزه آموزش رسانه‌ها نداشتیم.

وی افزود: بریتانیا یکی از کشورهای بسیار پیشرو در زمینه آموزش رسانه در سطح مدارس آموزش‌های لازم و دانشگاهی است که در این مسئله دارای سبک بوده و قدرت‌ رسانه‌ای این کشور در بخش خصوصی، عمومی و دولتی برای در اختیار گرفتن مخاطبان بسیار بالاست. آشنا ادامه داد: در بریتانیا مردم سواد رسانه‌ای دارند به طوری که اگر رسانه‌ای پیامی را به دروغ منتشر کند، از آن رسانه حسابرسی می‌کنند ولی تجربه ایرانی چنین موضوعاتی چیست؟ در ماه‌های اخیر دروغ‌پراکنی در بالاترین سطح رسانه ملی نیز به صورت بدون پایه و اساس مطرح می‌شود و به میهمانی همسر رئیس‌جمهور اتهام می‌بندند بدون آنکه پایه‌ای وجود داشته باشد. این مسائل نوعی نابسامانی رسانه‌ای را به وجود می‌آورد. زیرا مخاطبان ما نمی‌دانند که باید به شدت از رسانه سؤال کنند.

وی قدرت بدون مسئولیت رسانه‌ها را جزئی از نگرانی‌های حوزه رسانه دانست و گفت: اگر مخاطبان سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشند رسانه‌ها احساس مسئولیت می‌کنند. در سال‌های گذشته تلاش در حوزه مخاطبان رسانه‌ها از جنس منع بوده است یعنی مخاطبان رسانه‌ای در معرض پیام‌های دیگران نباشند و به همین منظور بیشترین پارازیت را در بیشترین وسعت و ساعت اعمال کردیم تا از دریافت کنندگان حمایت کنیم،‌ یکی از قوی‌ترین سیستم‌های فیلترینگ جهان را در این زمینه اعمال کردیم ولی نتیجه این اقدامات این بود که امروز بالای 70 درصد در تهران مصرف‌کننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند یعنی مسیری را طی کردیم که با وجود هزینه اجتماعی بالا دستاورد اجتماعی نداشت.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر بپذیریم مخاطب ما باید طوری توانمند شود که حتی در برابر دروغ‌های احتمالی رسانه ملی عکس‌العمل قوی داشته باشد یعنی تفکر نقادی مخاطبان را به رسمیت شناخته‌ایم زیرا اگر کیفیت مخاطب افزایش یابد زیر بار هر برنامه بی‌کیفیتی نمی‌رود.
مرجع : فارس

مسعود سرباز وطن
Romania
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۷:۲۶
با وجود محدودیت ها 70 درصد مردم ماهواره می بینند. اما با همه تبلیغات و در دسترس بودن رسانه ملی و ... نهایتا حدود 70 درصد هستن که رسانه بی طرف و راستگو !!! میبینن! جالبه نه؟ خیلی جالبه (236001)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۷:۳۴
سید محمد خاتمی با 20 میلیون رای جلوی افراطیون نایستاد وحالا هم دکتر روحانی با 30میلیون طرفدار جلوی اقلیت تند رو کوتاه می آید !!!!این چه حکمتی است !!!!!!!! (236002)
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۷:۳۷
شما واقعا به فکر مردم هستید؟بابا الان مشکل مردم ماهواره و جنجال های سیاسی ونظریات دکتر حجاریان و زیبا کلام نیست،الان مردم فقط به فکر حل مشکلات اقتصادی هستندکه متاسفانه در سایت شما اصلا به این مشکل توجهی نمی شود....فقط سیاسی بازی بابا ولمون کنید خسته شدیم...البته میدونم نظرم رو نشون نمیدید چون حرف حق تلخ (236003)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۷:۴۳
من نمیتونم اصلا زندگی بدون ماهواره رو تصور کنم اون روزای خاصی که پارازیت شدید میشه افسردگی شدید میگیرم (236005)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۷:۴۶
بايد به شعور مردم احترام گذاشت ، اين همه ديش ماهواره جمع شده ، نتيجه عكس داده ، صدا وسيما برنامه هاشو بهتر كنه ، ضمنا ماهواره كه همش بد نيست ، كل ممنوع مطبوع ، يعني چيزي رو منع كني مطبوع ميشود، (236006)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۷:۴۹
برادران ادعا دارند در جنگ نرم هستند و در جنگ دروغ هم میتوان گفت!!!!! کاش میشد یک تاریخی مشخص کنن که ببینیم جنگ اینها کی میخواد تموم بشه! من که اخبارمو از بی بی سی دنبال میکنم چون به اون بیشتر اطمینان دارم و در داخل هم همین بهار نیوز و افتاب نیوز (236007)
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۸:۱۳
وای به حال مملکتی که رییس صدا وسیماش اظهار می دارد 40درصد مردم ماهواره نگاه می کند اصلا نمی خواهد تحقیق کنید فقط در یک شهر کوهستانی از بالای کوه به شهر نگاه کن ان وقت متوجه می شوی (236010)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۸:۳۲
ولی جناب مستطاب ضرغامی در جشنواره تولیدات استان ها فرمودند که فقط سی و پنج درصد مردم از ماهواره استفاده می کنند که پانزده درصد در مناطق کور و بدون آنتن و صرفا برای مشاهده برنامه های رسانه ملی است. یعنی حدود بیست درصد شبکه های ماهواره ای خارجی می بینند!!! (236013)
30% الباقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۹:۰۱
ما ک به خاطر تغصب خانواده از این چیزا نداریم- :( (236015)
داش سیا
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۹:۱۲
رسانه ملی !!!!!!!!!!!!!! یعنی سانسور حتی اگه همه مردم باهاش تماس بگیرن و انتقاد کنن خیلی راحت همشو حذف میکنه (236016)
ویرجین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۱۹:۲۲
متاسفانه برخی با عقاید داعشی در بعضی از پست های مملکتی پست دارن که این باعث ترویج این خرافات میشه و جوانان را از ادامه زندگی نا امید میکنه (236017)
ارسلان@
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۲۰:۳۵
قدوسی باید از روحانی معذرت خواهی کند (236021)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۲۱:۴۳
بهار جان اگه جان ملت برای این افراطیون مهم بود مطمئن باش این پارازیتها را به خاطر منافع شخصی خود بر میداشتند تا این همه فشارهای عصبی و روحی به مردم از طریق امواج این پارازیتها وارد نشه.
بهار جان دنیا منتظر نمی ماند تا ما خودمان را با تکنولوژی برتر صمعی و بصری وفق بدهیم مطمئن باش مارا با خودش وفق میدهد پس مسئولین اگر دیر بجنبند ما به سمتی که آنها بخواهند میرویم و تمدن خود را فراموش میکنیم.لطفا ای مسئولین دید بصری خود را نسبت به ماهواره و کلا تکنولوژی رسانه ها عادی کنید (236023)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۶ ۲۱:۵۱
تظاهر و عوام فريبي كمر ما رو شكسته.وقتي برنامه هاي ماهواره جذابتره و نمي تونيم برنامه خوبي توليد كنيم .سانسور هم كه زياده بيشتر مردم سراغ ماهواره ميرن.. (236024)