به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۲۳۳۱۷

ظریف​ در قطر: لازم است کنار يکديگر بمانيم

گروه سياسي: وزیر امور خارجه کشورمان که به قطر سفر کرده است امروز (دوشنبه) در دوحه با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر و خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر به طور جداگانه دیدار وگفتگو کرد.
ظریف​ در قطر: لازم است کنار يکديگر بمانيم
محمدجواد ظريف در دیدار با امیر قطر ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور اسلامی ایران به وی تاکید کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران، روابط حسنه با کشورهای منطقه است و سفر اینجانب به منطقه برای انتقال پیام دوستی جمهوری اسلامی ایران می باشد. وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور اسلامی ایران برای تقویت روابط باهمسایگان تصریح کرد امنیت، رفاه و توسعه منطقه انفکاک ناپذیر هستند و آینده مشترک کشورهای منطقه را به یکدیگر پیوند داده است. ظریف با اشاره به اینکه وجود پاره‌ای اختلاف نظرات نباید موجب غفلت از مشترکات شود، تاکید کرد: لازم است بر مشترکات تکیه کنیم و در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا مانع بروز اختلاف شویم.

وی تصریح کرد: با حفظ و تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای، پایه‌های اعتماد و همکاری مستحکم شده و بی‌تردید روابط وارد فصل جدیدی خواهد شد. ظریف همچنین اظهار داشت: برای ما باعث خرسندی است که انتقال قدرت در قطر به صورت مدبرانه و مسالمت آمیز صورت گرفت. امیر قطر نیز در این دیدار متقابلاٌ خواستار ابلاغ سلام های گرم خود به دکتر روحانی شد و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد. وی توافق ایران و 1+5 در ژنو را برای ایران یک دستاورد بزرگ توصیف کرد و گفت: خواهان ایرانی مقتدر در منطقه هستیم. شیخ تمیم با اشاره به اینکه ایران و قطر دارای اشتراکات زیادی هستند، تصریح کرد: داشتن روابط قوی با ایران را به نفع قطر می دانیم و خواستار ادامه و تقویت این مناسبات هستیم و معتقدیم هیچگونه اختلافی نباید مانع این امر شود.

وی گفت: ما هیچگونه مشکل تاریخی با ایران نداریم و مایلیم رایزنی‌های فی مابین را افزایش دهیم. در این دیدار پیرامون تحولات منطقه بویژه بحران سوریه رایزنی شد و طرفین بر ضرورت همکاریهای چند جانبه در جهت کمک به ثبات، امنیت، صلح، توسعه و رفاه منطقه تاکید کردند. وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر طی دیدار جداگانه، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و روند همکاری‌های دو کشور را در حوزه های مختلف بررسی کردند. ظریف و خالد بن محمد العطیه ضمن توجه به ظرفیت‌ها و مشترکات فراوان دو کشور بر ضرورت شروع مرحله جدیدی از روابط که متضمن فعال‌تر شدن همکاری‌های دوکشور باشد، توافق نمودند.

طرفین با مرور مناسبات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، اهتمام و اراده سیاسی و همزمان برقراری تماس ها و رایزنی های فی مابین در سطوح مختلف و بویژه کمیته مشورت‌های سیاسی دو کشور را به منظور ارتقاء سطح روابط به میزان مطلوب مورد توجه قرار دادند. بررسی تحولات منطقه از جمله سوریه ، مصر و لبنان از محورهای مذاکرات دو وزیر بود و طرفین توافق کردند برای یافتن راه‌های سیاسی و مسالمت آمیز کمک به حل و فصل بحران ها ومشکلات در منطقه به صورت دو جانبه و چند جانبه به رایزنی‌ها ادامه دهند. این دو مقام همچنین رایزنی و همکاری در مجامع بین المللی را نیز مورد توجه قرار دادند. ظریف در این دیدارها از طرف روحانی از امیر قطر و از جانب خود از همتای قطریش برای سفر به ایران دعوت بعمل آورد که با استقبال آنها مواجه شد.
مرجع : ايسنا