به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۷:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۴۹۲۸

حجم نقدینگی کشور از زبان نماینده مجلس

گروه اقتصادي:​ رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: حجم نقدینگی کشور در سال 1384 بالغ بر 800هزار میلیارد ریال بود که اکنون به 6 هزار میلیارد تریلیون ریال رسیده است.
حجم نقدینگی کشور از زبان نماینده مجلس
کاظم جلالی اظهار داشت: سیاست های مدبرانه نقدینگی باید به سمت تولید و اشتغال هدایت یابد زیرا می توان بخشی از آن را برای اجرای کارهای بزرگ مورد استفاده قرار داد. وی با بیان اینکه مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس  نشان می​دهد سرمایه گذاری صنعتی از 220 هزار میلیارد ریال در سال 1387 به 90 هزار میلیارد ریال رسیده، گفت: نکته حایز اهمیت در این بخش اینکه 12 درصد از سرمایه گذاریهای پیش بینی شده تحقق یافته و باید برای آن چاره اندیشی کرد. جلالی اضافه کرد: سرمایه گذاری صنعتی وضعیت مناسبی نداشته که شاید از دلایل آن مهیا نبودن فضای کسب و کار در کشور بود. به اعتقاد وی، نبود بسترهای قانونی برای تحقق سرمایه گذاری صنعتی و حمایت از این امر در سالهای گذشته بلاتکلیف بوده است. رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: انتظار می رود در دوره جدید فعالیت دولت به سمتی برویم که آمارها گویا باشد، زیرا دست بردن در آمار خیانت به کشور محسوب می شود.

جلالی اظهار داشت: نرخ رشد صنعت در سال 91 به منفی 9.5 درصد رسید که با اهداف پنجمین برنامه توسعه کشور (94- 1390) فاصله زیادی دارد و این حاصل مطالعات این مرکز است. وی تصریح کرد: بخش صنعت دارای سهم 20 درصدی در اقتصاد کشور است و برای تحقق اهداف بالادستی، توسعه پایدار، رشد اقتصادی سریع و باثبات، ایجاد اشتغال مولد، بهره وری تولید، توسعه صادرات غیرنفتی و رشد مطلوب سرمایه گذاری صنعتی را نیاز داریم. جلالی یادآور شد: اکنون در یک فضای جدیدی تنفس می کنیم و این حاصل مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری و گزینش عقلانیت و خردجمعی است که سرمایه بزرگی محسوب می شود. جشنواره قهرمانان صنعت با تقدیر از فعالیت شرکتهای برتر کشور به کار خود پایان داد.