به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۴:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۲۵۲۸۴

5میلیارد، بودجه‌سازمانی باشیشه‌های‌دودی

گروه اقتصادي: ساختمانی هشت طبقه در خیابان فلسطین حد فاصل خیابان فاطمی و بلوار کشاورز وجود دارد که با شیشه‌هایی دودی و تیره خود را از کمین نگاه‌ها پنهان کرده و نوع طراحی‌اش در نگاه اول، توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کند.
5میلیارد، بودجه‌سازمانی باشیشه‌های‌دودی
ساکنان این مجتمع هشت طبقه که حالا به تولد چهار سالگیش نزدیک می‌شود، چندان علاقه‌ای به خبرساز شدن ندارند. در طول این سال‌ها نه بین آنها و رسانه‌ها پل ارتباطی مستقیمی وجود داشته و نه سامانه‌ای رسمی بوده که اخبار آن را به بیرون منتقل کند. در کنار این‌ها، حتی ورود به این ساختمان نیز برای خبرنگاران قدغن بوده است. در طول این سال‌ها فقط اجازه‌ی ورود به لابی وجود داشته و با اصرار برای پیگیری سوالات خود تنها با یک برگه چند سانتی‌متری روبه‌رو می‌شوید و نگهبان ساختمان شما را به کارشناسان مستقر در دبیرستان البرز ارجاع می‌دهد و هرگونه توضیح در این رابطه را به آنها می‌سپارد.

از قرار معلوم این ساختمان هنوز نقشی ویژه ایفا می‌کند و در سال 93 دولت برایش نقشی مهم قائل شده است. "سازمان هدفمندی یارانه‌ها"طبق آنچه لایحه بودجه سال 93 آمده بناست در سال آینده هماهنگی امور هدفمندی یارانه‌ها در دست داشته باشد. وقتی ابعاد این مسوولیت بزرگ مشخص می‌شود که می‌بینیم در طول ماههای گذشته بسیاری از مسولان کشور از معاون برنامه ریزی رییس جمهور گرفته تا بسیاری از نمایندگان مجلس و وزرای اقتصادی دولت در پیشبرد قانون هدفمندی نقش داشته و اظهار نظر کرده‌اند و به این ترتیب هماهنگ کردن اینها یعنی هماهنگ کردن تمام اقتصاد کشور. ناگفته پیداست عملی کردن چنین وظیفه‌ی سنگینی حتی از عهده‌ی بزرگترین افراد دولت نیز بر نمی‌آید و نگاهی به سابقه اختلافات بین وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نشان دهنده عمق حساس این موضوع است.

علی رغم مشهود بودن این مسئله و البته عملکرد نامعلوم و پر از ابهام این سازمان، دولت در لایحه بودجه سال 93، مبلغی بیش از پنج میلیارد تومانی را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده است تا بار دیگر این سوال مطرح شود که جایگاه دقیق این سازمان کجاست، وظیفه اصلیش چیست و در حالی که بسیاری از مسائل مربوط به هدفمندی را دیگر سازما‌ن‌های دولتی پیگیری می‌کنند، این نهاد به چه سازمانی پاسخگو است. در بخش "برآورد اعتبارات دستگاههای اجرایی ملی بر حسب برنامه در سال 1393" بودجه کشور، دولت مبلغ پنج میلیارد و 96 میلیون و 900 هزار تومانی را برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده است. این بودجه در دو محور به این سازمان تعلق می‌گیرد.

چهار میلیارد و 443 میلیون و 700 هزار تومان از این بودجه ذیل ستون" برنامه هماهنگی امور هدفمندی یارانه‌ها" تخصیص خواهد یافت و 653 میلیون و 200 هزار تومان نیز از طریق برنامه ساختمان‌ها و تجهیزات به سازمان هدفمندی تزریق می‌شود. این مبلغ که با توجه به نگاه انقباضی دولت به بودجه سال آینده و به دنبال آن کاهش بودجه عمومی، به سازمان هدفمندی تعلق گرفته قدری نامفهوم به نظر می‌رسد و در حالی که بودجه بسیاری از سازمان‌ها کاهش یافته است، سازمان هدفمندی بودجه‌ای پنج میلیارد تومانی خواهد گرفت. سازمانی که به نظر می‌رسد حتی جابجایی دولتها و تغییر رییسش نیز تاثیری بر بازشدن درهایش نداشته و همچنان کار خود را بدون کمترین اطلاع رسانی پشت شیشه‌های دودی ساختمان هشت طبقه‌اش ادامه می‌دهد.
مرجع : ايسنا