به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۲۵۳۵۸

اولین‌ رختخواب مجهز به سیستم تهویه‌هوا!

گروه فناوری: یکی از طراحان لباس فضایی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) رختخوابی را طراحی کرده است که مجهز به سیستم تهویه مطبوع است.
اولین‌ رختخواب مجهز به سیستم تهویه‌هوا!
این دستگاه از یک سیستم اصلی تشکیل شده است که روی زمین و قسمت پایین تخت قرار می‌گیرد و توسط یک شلنگ قابل انعطاف به رختخواب متصل می‌شود. کنترل دمای هوا با استفاده از یک کنترل از راه دور و یک نرم افزار قابل نصب روی تلفن همراه انجام می‌شود. طرز خواب رختخواب به این شکل است؛ کاربر دمای مورد نظر خود را وارد یک برنامه قابل نصب روی تلفن همراه خود می‌کند.

برای مثال در یک شب سرد زمستانی که دمای محیط حدود 0 درجه سانتی‌گراد است، دمای مطلوب حدود 23 درجه سانتی گراد است. کاربر این دما را به سیستم وارد می‌کند. حدود 4 دقیقه طول می‌کشد تا سیستم گرمایشی رختخواب به دمای مطلوب 23 درجه برسد. این دما تا هرزمانی که کاربر دستور بدهد، بدون توجه به دمای محیط پایدار است؛ یعنی اگر نصف شب دمای هوا 10 درجه کاهش پیداکند نیز همان دمای 23 درجه حفظ می‌شود.

در شب‌های گرم زمستان هم همین مکانیسم انجام می‌شود و رختخواب تا صبح خنک می‌ماند. این سیستم تهویه هوا به اندازه‌ای مطلوب است که هیچ اختلالی در خواب ایجاد نمی‌کند. امکان افزایش یا کاهش دما به این شیوه، تا حدود 60 درجه وجود دارد. طراح رختخواب معتقد است که مهمترین کاربرد این دستاورد، آسایش ساکنین قطب یا خطوط استواست. این تشک الکترونیکی از نظر مصرف انر‍‍ژی مقرون به صرفه است و احتمال اتصال یا آتش‌سوزی آن وجود ندارد.